V60 PIH - Verbruikscijfers/rijstrategie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Je kunt ze mailen naar jezelf in bijvoorbeeld Excel formaat.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Super!
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Vandaag de eerste echte ritten gemaakt. Eerst op Pure naar de oppas, daarna op Pure naar de snelweg, en daar over op Hybrid. Toen er nog maar 20km elektrisch over was op Save gedrukt. Op de afrit weer op Hybrid, en elektrisch naar bestemming gereden. Op de terugweg weer met Pure naar de snelweg, daar op Hybrid met de versnelling in manueel op 6. Toch liepen de elektische kms terug van 10 naar 0. Via Save weer opgeladen naar 5km. Dat bleek te weinig om van de snelweg in Pure thuis te komen. Volgende keer toch maar weer 10km overhouden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
pih60
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57

mijn eerste woon-werk ritje, zo zullen er nog veel volgen; alleen maar provinciale weg.

Afbeelding

Ik ben benieuwd of je met "het nieuwe rijden" ook de kwh/km naar omlaag kan krijgen. Met name slim remmen zou wel eens het verbruik naar beneden kunnen krijgen. In eerdere test werd gesproken over het 2-stage remmen; dus eerst op de elektromotor en bij harder remmen de schijven erbij. De truc zal zijn om zoveel mogelijk de schijfremmen niet te gebruiken. Maar hoe doe je dat? Het valt me ook op dat als je rijdt met de ACC hij optrekt tot net onder het punt waar de diesel erbij zou komen. Ik kreeg op dit korte ritje al heel snel de nijging om de auto te "gassen" en te remmen via de ACC en dan wat spelen met het aantal streepjes afstand. Indien het langzamer gaat, minder streepjes en zodra wat sneller wat meer streepjes...
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Voor een euro heen en weer! Investering en afschrijving daar gelaten. ;-)
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

RichieB schreef:Voor een euro heen en weer! Investering en afschrijving daar gelaten. ;-)
Tja, ik reken dat ook iedere keer uit als ik zo'n plaatje zie. Dat zet ik dan af tegen het verbruik van een gewone D5 en de kosten per kilometer. Dat komt dan neer op 5,5ct tegen 9,5-10ct en dan zie je dus dat je bij 200.000 kilometer pas €10.000 hebt bespaart. Waarschijnlijk niet eens genoeg om de accu te vervangen en dan heb je het nog niet over de meerprijs etc.

Ik kan er niks aan doen, ik kijk echt uit naar de auto, ik vind het echt tof dat ik er eentje krijg, maar als er geen mia/mia/0% was, dan kan deze auto gewoon helemaal niet uit. Dat is toch erg! Dat moeten we toch eigenlijk helemaal niet willen met z'n allen. Maar goed, totdat iemand dat bedacht heeft, maar gewoon lekker genieten! Mooie cijfers hoor. Respect.
pih60
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57

@superfunky
Ben het helemaal met je eens. Zat vanmorgen al te schelden toen ik in de regen een laadkabel op stond te rollen. Dus vraag me inderdaad af hoe lang ik dit allemaal vol blijft houden. Maar ik probeer het toch. Zal wel schelen als ik buiten een vaste kabel hebt en de poort via homelink van afstand te bedienen is (wel weer extra kosten).
Voor nu: allemaal spelen met van alles. Bijvoorbeeld: ritten analyse via de app.
Ik ken (uiteraard) de bijbehorende weg; zie zie ik ook aan het remmen/optrekken etc. Gewoon leuk....niet meer.....niet minder....

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Mooi hoor!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

pih60 schreef:Gewoon leuk....niet meer.....niet minder....
Top! Goed hoor! Ik ben echt zo verbaasd over die regeneratie scores! Iedere technicus met natuurkundige kennis die ik hierover aanspreek kan het niet geloven. Zoveel energie terughalen terwijl dit verloren vrijwel volledig verloren hoort te gaan aan het voortbewegen v/d massa en de wrijving, is echt een kunststukje. Is ze bij Toyota in 15 jaar niet gelukt in ieder geval.

Hoe werkt dat trouwens met dat remmen?, ik neem aan dat als je in "stage 1" (op de elektromotor) remt, dat dan je remlichten ook aangaan? Betekent dit dat we dus straks klachten gaan krijgen omdat PiH gebruikers van die kilometers lange "remlichtstrepen" trekken?
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik denk dat het een sport wordt om zoveel mogelijk elektrisch te rijden, ik heb meestal korte ritjes minder dan 50 km, dus dat komt mooi uit. De langere afstanden zal op diesel worden, maar dat gebeurt niet regelmatig bij mij. Dus de stekker in het stopcontact!

Als er niet zoveel fiscale voordelen waren, dan had ik deze auto nooit gekocht.
Ik heb dezelfde mening als Superfunky, prachtige techniek, maar zonder de voordelen absoluut niet interessant voor mij.
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
pih60
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57

Superfunky schreef:
pih60 schreef:Gewoon leuk....niet meer.....niet minder....
Top! Goed hoor! Ik ben echt zo verbaasd over die regeneratie scores! Iedere technicus met natuurkundige kennis die ik hierover aanspreek kan het niet geloven. Zoveel energie terughalen terwijl dit verloren vrijwel volledig verloren hoort te gaan aan het voortbewegen v/d massa en de wrijving, is echt een kunststukje. Is ze bij Toyota in 15 jaar niet gelukt in ieder geval.

Hoe werkt dat trouwens met dat remmen?, ik neem aan dat als je in "stage 1" (op de elektromotor) remt, dat dan je remlichten ook aangaan? Betekent dit dat we dus straks klachten gaan krijgen omdat PiH gebruikers van die kilometers lange "remlichtstrepen" trekken?
Vwb terugwinnen. Misschien heeft het wel iets te maken met de zwaardere krukas (of bedoelen ze vliegwiel)? Dat ze dus bij het remmen en de elektromotor als dynamo laten fungeren en het vliegwiel op gang gaan gooien. Ik kan anders ook geen reden verzinnen voor een zwaardere krukas.

Tja, de remlichten. Dat is lastig te zien vanachter het stuur. ::? ::? ::? Ik weet ook niet wat de wet zegt over remmen of vertragen i.c.m. remlichten. Op de motor afremmen met bijvoorbeeld fl*pp**s (sorry hoor) laat toch ook de remlichten niet aangaan....Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de ACC, dan wordt er ook zonder menselijk ingrepen geremd.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Als de ACC remt gaan wel degelijk de remlichten branden. Het zou gevaarlijk zijn als dat niet zo was.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40414
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mods break
De milieudiscussie is verplaatst naar Off Topic.

In dit topic svp ON TOPIC blijven.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Hoes
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 19.06.2012 - 21:12
Locatie: Noord-Brabant

pih60 schreef:Afbeelding
Zie m'n woonplaats op dit kaartje.

pih60: Reed jij vanochtend op de N65 bij Berkel-Enschot rond 7.45u? Ik kwam een PIH tegen met 72-KBD-x of zo iets. (ja, sorry is ook off-topic)
pih60
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57

Hoes schreef:
pih60 schreef:Afbeelding
Zie m'n woonplaats op dit kaartje.

pih60: Reed jij vanochtend op de N65 bij Berkel-Enschot rond 7.45u? Ik kwam een PIH tegen met 72-KBD-x of zo iets. (ja, sorry is ook off-topic)
Nee, dat was ik niet; heb gewoon het kaartje even verschoven zodat mijn rit buiten beeld is. Maxima vindt het geen goed idee dat jullie weten dat ik in Wassenaar woon.
XC90S
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 23.02.2013 - 11:51

pih60 schreef:
Hoes schreef:
pih60 schreef:Afbeelding
Zie m'n woonplaats op dit kaartje.

pih60: Reed jij vanochtend op de N65 bij Berkel-Enschot rond 7.45u? Ik kwam een PIH tegen met 72-KBD-x of zo iets. (ja, sorry is ook off-topic)
Nee, dat was ik niet; heb gewoon het kaartje even verschoven zodat mijn rit buiten beeld is. Maxima vindt het geen goed idee dat jullie weten dat ik in Wassenaar woon.
Haha, ik zag inderdaad een pih met AA kenteken staan afgelopen week achter het paleis op de dam. Wilde nog een foto posten op t forum maar ben er nog niet achter hoe dat moet (kan iemand mij dat uitleggen?)
pih60
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57

Daar ben ik inderdaad wel geweest. Wacht wel even met een foto nemen als ik er niet bij sta anders heb je een probleem met de Rijksvoorlichtingsdienst.
Ik moet trouwens zeggen dat deze PIH niet zo snel is als mijn vla gele 850R....maar die was ook wel supersnel

Foto's posten: zie hier:
http://www.volvoforum.nl/viewtopic.php?t=46213
pih60
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57

Even terug naar de verbruikscijfers. Het valt me op dat de 1e meters op de gebruiksstatistieken een enorme piek in stroomverbruik geven. Dus echt de eerste meters van een rit. Er staat dan echt een "spike" in de grafiek. Nadat ik vandaag uitgestapt was na een pure rit bleef de auto ook weer blazen en dit gaf ook een spike in de grafiek. Wat zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Is dus een piek van 400 kw/100 km

Die haakse vertikale streep is trouwens een vizier daarmee loop je van links naar rechts over de waarden heen die in het betreffende vakje weergegeven worden (voor diegene die nog in blijde verwachting zijn....)
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Het effect van de accupack. Op heenweg bijna leeg gereden, en op de terugweg dus voornamelijk op diesel. Ik heb niet met de knopjes zitten spelen, gewoon op Hybrid laten staan. Nu vind ik 6,5l per 100km nog best acceptabel, maar het zal nog wel iets slechter worden als er echt geen kWh meer inzit (en ik iets harder ga rijden).

Overigens kan ik van/naar mijn werk makkelijk compleet met elektriciteit doen: 23,5 km met 6,5 kWh. Ik ga heel lang geen pomp meer nodig hebben. :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
pih60
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57

Vandaag met (weliswaar lege) aanhangwagen gereden. Op stand PURE. Verbaasde me dat de wagen het pikte, maar aan de andere kant met 4 passagiers erin doet de wagen het ook. Verbruikte iets meer KW.

Al met al ben ik nu 663 km onderweg en heb een verbruik aan diesel van 3,9L/100 km.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”