ABS en ESP zijn prima systemen die op de "achtergrond" draaien, die in praktisch alle situaties nuttig zijn, en waar je vooral geen last van hebt.Tot men de statistieken er bij haalt en het blijkt dat ondanks een intensiever auto gebruik, het aantal ongevallen steeds minder wordt en het aantal dodelijke ongevallen nog sterker daalt. ABS is ook een systeem waarbij men in het begin zei dat gebruikers er aan zouden wennen en daardoor harder zouden kunnen gaan rijden, wat als het uitvalt etc etc.. En het blijkt toch wel extreem handig. ESP precies hetzelfde verhaal.
Ik ben er ook sterk van overtuigd dat Collision Warning, en Auto brake systemen voor betere verkeersveiligheid zorgen.
.
Dit zijn dan ook systemen die standaard op de auto geleverd worden.
Over bepaalde systemen uit de driver support line ben ik echter (persoonlijke ervaring) niet enthousiast. In een testomgeving zullen die systemen prima werken, in de praktijk is dit helaas vaak anders. Al die knipperende lampjes vind ik sowieso niet fijn. Daarnaast zijn de systemen, in tegenstelling tot ABS en ESP, in bepaalde situaties juist niet nuttig en geven ze overlast (zo heb ik ooit in de spits geprobeerd om de automatische cruisecontrol te gebruiken, de mensen achter je worden dan zeer ongeduldig en iedereen haalt je rechts in....). Ook geven deze systemen veel foutmeldingen of onjuiste meldingen (met Blis als grote voorbeeld

De Collision Warning en Auto brake systemen vind ik hierop weer een uitzondering, die zouden toch eigenlijk standaard op de auto moeten zitten ipv in zo'n pakket (net zoals ABS en ESP).