Voor de echte kenners een vraag

Geproduceerd bij NedCar in Born
Bart Giesen
5th Gear member

Ramon&Ramon schreef:Als je normale dempers er onder wil hebben,ben je net zo duur uit als nivomats,het is bij een V40 een hele complete ombouw,van nivomats naar normale dempers.
Andere dempers, veren enz..
Niet helemaal mee eens. Een Nivomat demper kost al 409excl.! Een normale amper 80excl.

Als ik in Vadis kijk, zie ik dat er voor mijn type wagen al ik weet niet hoeveel verschillende veren etc. te verkrijgen zijn. Dus ik wil zeker weten dat ik de goede dempers en veren heb, en dat deze samen gaan, met de dempers en veren voor!
Bart Giesen
5th Gear member

StephanD schreef:Ik had onder mijn V40 ook nivomats en bij mij stond ie rechts wat lager (ik geloof iets van 2 cm).
Na vervangen spoor en reactiestangen achter en verschillende keren uitlijnen bleef ie een klein beetje naar rechts trekken, waarschijnlijk door dit hoogteverschil, maar van gecupte banden (ik had ook Michelin) of gezoem heb ik nooit last gehad.
Staat ie zo erg scheef dan dat je dit als oorzaak verdenkt?
Het viel mij op dat de band als het ware een golf patroon kreeg op het loopvlak. Vervolgens geconstateerd dat deze rechtsachter wat dieper in de kast staat.

Reactie- en spoorstangen zijn allen vervangen (orgineel spul). Uitlijnen ook al diverse malen. Maar dat geluid is vreselijk!
wrusman
1st Gear member

Bart Giesen schreef:
wrusman schreef:zoals ik al zei :
Als je je VIN (te vinden onder je motorkap en bij je voorruit) hier post kan er meer uitgezocht worden.

er zijn meer wegen die naar vadis/vida leiden :wink:
En zoals ik jou al zei; AL deze gegevens heb ik aan de dealer gegeven. Maar deze vind in hun systeem niets anders als dat er Nivomat onder zit.
Dan kun je hier net zo goed neerzetten
"ik heb een auto waar iets onder moet, maar de dealer weet het niet... HELP"

dat geeft evenveel informatie als je nu hebt gegeven.. :roll:

Er zijn verschillende chassis geleverd met auto's, en ik kan me voorstellen dat niet alle veren/dempers op alle chassis passen.

edit -

afhankelijk van de auto (onderstel) moeten er ander type dempers gemonteerd worden.

Afbeelding

Op het identificatieplaatje staat blijkbaar een nummer wat aangeeft welke demper er op je auto hoort. blijkbaar is dit dus niet 1-2-3 uit te wisselen met andere dempers.

Dit plaatje is voor de auto's ZONDER nivomats
Afbeelding

Dit plaatje is voor de auto's MET nivomats
Afbeelding
Jag älskar min svenska traktor

V70 2.5D 1999 Graphite Grey Metallic
Ramon&Ramon
7th Gear member

Bart Giesen schreef:
volvo-s40 schreef:Was het niet zo dat het niet veel uitmaakt welke demper onder je wagen plaatst.
Veren zet je over.

Met een beetje goed gereedschap en 2 linkerhanden is dit zelf prima te doen, en scheeld je 2 a 300 euro aan arbeids loon.

Hoogtestelling van de koplampen passen zichzelf weer aan omdat dit los van de demper staat.
Ja maar de veren die bij een Nivomat zitten, zijn daarvoor afgestemd. Je kunt niet zomaar een set veren willekeurig op een willekeurige demper zetten. Daarmee verstoor je de balans tussen voor en achter.

Het vervangen stelt inderdaad geen bal voor.

Het is een compleet ander systeem,normale of nivomats..
Bart Giesen
5th Gear member

wrusman. Dat het e.e.a niet uitwisselbaar is, wist ik al. En de gegevens die jij noemt heb ik de dealer dus gegeven.

Maar het is; 4CV1EX

Ramon, als ik jou het VIN nummer mail, kun jij dan eens kijken wat mijn mogelijkheden zijn? Ik word ram gek hiervan.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Het type plaatje even een foto van maken.
volvo-s40
4th Gear member

Ik snap sommige mensen niet helemaal geloof ik. men vraagt of men wil meedenken over een probleem.

Vraagt men om de VIN. vind men het niet noodzakelijk om deze hier te geven.

Er zijn namelijk meer mensen die hier vadis of vida hebben.

Hoe kan er dan naar een oplossing gezocht worden ?
En had je nu bij je laatste reactie ook gelijk R&R om een reactie kunnen vragen en hadden we niet hoeven meedenken.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik maak me daar niet meer druk om,zal wel goed komen.
Bart Giesen
5th Gear member

volvo-s40 schreef:Ik snap sommige mensen niet helemaal geloof ik. men vraagt of men wil meedenken over een probleem.

En had je nu bij je laatste reactie ook gelijk R&R om een reactie kunnen vragen en hadden we niet hoeven meedenken.
Je hebt het niet tegen een of andere weet ik wat die nog nooit een schroevendraaier heeft vastgehouden en heeft geknikkerd met je. En voel je ook vooral niet verplicht he om te reageren.

Ik geef DUIDELIJK aan dat de DEALER ALLE gegevens hebben gekregen, alles! Zei geven aan dat ze NIETS anders kunnen dan constateren dat ik Nivomat heb en derhalve niet anders kunnen bestellen met zekerheid dat het past.

Ik zelf heb ook Vida & Vadis, maar dat heeft dus geen donder toegevoegde waarde, daar het VIN-nummer (wat ik inderdaad niet zomaar open en bloot post) dezelfde info geeft als de dealer me al zegt!

Dus wat ik hier al duidelijk vraag; heeft IEMAND een een modeljaar 2003 diesel met sport onderstel. Dan wil ik daarmee graag in contact komen, zodat ik weet welke veren / dempers eronder horen.

Niks meer niks minder.
Bart Giesen
5th Gear member

Freek63 schreef:Misschien heb je dit al bedacht, maar je zou ook de wiellagers eens nader kunnen (laten) bekijken. Zet de auto op de krik en geef het wiel een zwieper. Luister naar het verschil tussen links en rechts...
Freek. Dit is het eerste dat is gecontroleerd. Had er stiekem hoop op, maar helaas.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Bart Giesen schreef:
volvo-s40 schreef:Ik snap sommige mensen niet helemaal geloof ik. men vraagt of men wil meedenken over een probleem.

Je hebt het niet tegen een of andere weet ik wat die nog nooit een schroevendraaier heeft vastgehouden en heeft geknikkerd met je. En voel je ook vooral niet verplicht he om te reageren.

Ik geef DUIDELIJK aan dat de DEALER ALLE gegevens hebben gekregen, alles! Zei geven aan dat ze NIETS anders kunnen dan constateren dat ik Nivomat heb en derhalve niet anders kunnen bestellen met zekerheid dat het past.

Ik zelf heb ook Vida & Vadis, maar dat heeft dus geen donder toegevoegde waarde, daar het VIN-nummer (wat ik inderdaad niet zomaar open en bloot post) dezelfde info geeft als de dealer me al zegt!

Dus wat ik hier al duidelijk vraag; heeft IEMAND een een modeljaar 2003 diesel met sport onderstel. Dan wil ik daarmee graag in contact komen, zodat ik weet welke veren / dempers eronder horen.

Niks meer niks minder.
De een kan iets verder spitten dan de ander,zo simpel is het en de thuisversie van Vida is toch iets anders dan de versie bij Volvo,waar ik in kijk.
En er ruzie over maken heeft dus geen enkele zin lijkt mij.
wrusman
1st Gear member

Ik heb nog even verder gezocht, maar kan zo niet ontdekken waarom de ene demper er wel onder zou passen en de andere niet... Alle partnumbers waaran de dempers vastzitten lijken (op de topmount lagers na) gelijk...

Wel lees ik her en der dat bij het vervangen van de nivomats het eigenlijk een must is om ook de veren te vervangen, aangezien deze bij nivomats blijkbaar een stuk slapper zijn dan bij gewone dempers.

Ook is de combinatie voordempers/veren en achterdempers/veren van belang. Als je je achterdempers en veren vervangt voor een specifiek type moet je eigenlijk ook je voordempers en veren vervangen voor het gekoppelde type om de balans van de auto niet te verstoren.

Vraag is dus denk ik of het goedkoper is een set tweedehands nivomats te scoren of alle dempers inclusief veren te vervangen...

(of op zoek naar een complete tweedehands schroefkit set met veren)

Bart Giesen
5th Gear member

Wrusman, dat was mij al reeds bekend (zie eerdere post). Bedankt voor de moeite...

Nivomats 2dehands zijn echt nauwelijks te vinden :(
wrusman
1st Gear member

anders een complete set dempers+veren via een sloop of demontagebedrijf ?

of van deze verkoper :
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =19&t=9695

volvo-s40
4th Gear member

Ik meen dat ik nog een demper met veer, op een wagen zat zitten bij demontage bedrijf ooyevaar te blokker (hoorn) bestuurders zeide.

Andere kant van de wagen was kaal geplukt.
Of de wagen er nog staat OS uiteraard de vraag. Belletje kan nooit kwaad .
Bart Giesen
5th Gear member

Fotos toegevoegd
Leandro73
Starter

Onder mijn volvo v40 1.8 zaten ook novimat deze zijn vervangen door de vorige eigenaar door gewone monoe dempers met de originele veren. Hierdoor hing hij iets door naar achter en heb ik deze vervangen voor verzwaarde veren. Het probleem was toen opgelost en het rijd gewoon goed.
Volvo V70 D5 185 pk geartronic Black Sapphire MY 2006 (tuning 225 pk)
Volvo V70 2.4 140 pk Black Sapphire MY03 (Volvotune 180pk)
Volvo V40 1.8 1999
Jers3n
5th Gear member

Ik ben geen echte kenner maar de slijtage van de band op de foto is m.i. ook geen gecupte band. Onze V40 heeft dat wel gehad dat was een heel andere slijtage.
Cuppen is een zaagtand slijtage, eigenlijk alleen voelbaar als je met de hand tegen de zaagtand in strijkt. Cuppen is m.i. met het blote oog ook moeilijker waarneembaar, en zeer niet zo goed zichtbaar als de hobbel slijtage die ik op de foto zie.

Als dit na 1000 km al zo is, is er dan niet meer aan de hand dan een niet goed werkende schokdemper/nivomat? Schud de auto niet?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”