pih60 schreef:Even terug naar de verbruikscijfers. Het valt me op dat de 1e meters op de gebruiksstatistieken een enorme piek in stroomverbruik geven. Dus echt de eerste meters van een rit.
Is dat met of zonder preconditioning? Het lijkt erop dat als ik preconditioning gebruik ik die eerste piek niet heb. Stap ik zonder preconditioning in de auto dan heb ik hem wel. Dus waarschijnlijk toch een soort verwarming van de accu ofzo?
Nadat ik vandaag uitgestapt was na een pure rit bleef de auto ook weer blazen en dit gaf ook een spike in de grafiek. Wat zou dat kunnen zijn?
Normaal zou ik zeggen: intercooler. Maar de diesel motor wordt niet echt warm als je hem niet gebruikt lijkt me?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Ja de accu was leeg aan het eind (was 3/4 geladen toen ik vertrok), die 0,2L was voor het laatste stuk. Dus als ik volle accu had dan is 30km een makkie. Hoe sneller je rijdt hoe meer hij slurpt. bij mij was 80% a 90% snelweg denk ik, daar kan hij niet zo veel re-genereren. En ik had veel passagiers en boodschappen bij me
Ik denk niet dat je 2x30km kan doen op 1 accu lading. Heb je geen laad plek op het werk ?
Dat probeer ik dus te voorkomen (diesel gebruiken op het laatste stuk). Het meeste milieueffect heb je in een woonwijk, en zeker op weg naar huis wil ik daar elektrisch rijden. Beetje oefenen waar precies je de save knop aan moet zetten zeg maar.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
In pure is de max range 50, maar ik hoopte dat de max range in hybrid wel rond de 100km is. Ook in hybrid is de voorkeur dus om altijd puur elektrisch te rijden. Ik dacht dat de auto standaard op diesel rijd wanneer je op de snelweg bent en de energie bespaart voor de stukken waar je onder de 70km/h rijd.
Het hangt van het restvermogen van de accu en je rijstijl al wanneer in Hybrid mode de diesel erbij komt. Rij je heel rustig met een bijna volle accu, dan kan je tot 120 km/u prima zonder diesel rijden. Naar mate de accu leger raakt zal de diesel sneller bijspringen. De auto zal de accu zoveel mogelijk benutten, tenzij je in Save mode rijdt. Hoe de Power mode met de accu omgaat weet ik nog niet precies (te weinig mee gereden), maar dan blijft de dieselmotor continue draaien.
Verbruikte liters staan in de app alleen per trip. Overall staat die van mij op 4,5l/100km en met 858 km op de teller heb ik nog 3 streepjes diesel over van de enige keer tanken tot nu toe.
Als de cijfers kloppen heb ik dus 38,61 liter verbruikt. Volgens mij zit er een 45 liter tank in?
RichieB schreef:Verbruikte liters staan in de app alleen per trip. Overall staat die van mij op 4,5l/100km en met 858 km op de teller heb ik nog 3 streepjes diesel over van de enige keer tanken tot nu toe.
Als de cijfers kloppen heb ik dus 38,61 liter verbruikt. Volgens mij zit er een 45 liter tank in?
In de app bovenin doorswipen naar het einde; laatste scherm is dan gemiddeld verbuik ltr/km
Ik heb nu 1588 km gereden; 3,4 ltr/100 km; dat zou dan bijna 54 ltr zijn...
Ik heb pas sinds vandaag die ritten administratie aangezet. Maar ik heb nog geen mogelijkheid om thuis te laden Dus ik gebruik voorlopig vooral diesel. Ik heb 1100km erop zitten, en 2e tank is nog 60% vol. Moet wel bij vermelden dat ik ook flink met save enzo gespeeld heb, dat slurpt wel diesel.
Maar ik ben eigenlijk erg verbaasd dat z'n zware auto ongeveer rond 700km kan halen met 45liter. Ik had al vrede met 500-600km.
TMacD schreef:Even een korte vraag voor de ervarings deskundigen, hoe lang duurt het nou echt om te laden
Leeg > vol
half leeg > vol
De door Volvo opgegeven laadduur klopt wel op 16 amp zo'n 4,5 uur van helemaal leeg naar volledig vol. Ik laad overigens op 9 ampere en zet hem alleen op 16 wanneer ik weet dat ik dezelfde avond weer weg moet
Ik laad hem met 16 A in 3,5 uur weer vol. Vanaf halfvol kost het zo'n 2 uur. NielsPHEV: heb jij een laadpaal? De schuko lader kan maar tot 13 A.
ik heb een laadpaal met spiraalsnoer waar ik de stroom kan instellen tussen 6 en 15 amp. De uitlezing van de stroom klopt overigens keurig met wat ik instel op de paal.
Ik kan mijn laadpaal via dipswitches instellen op 10A, 13A, 16A, 20A, 25A en 32A. Dat doe je dus maar 1 keer. Ik zie ook geen reden om minder snel te laden, mijn thuis installatie trekt het prima met 16A. Wel heb ik de Volvo af en toe (via de app) ingesteld staan om pas 's nachts te gaan laden.. is de stroom weer iets goedkoper.
Ik heb een eenvoudige bereikbare draaischakelaar waarmee je de stroom kunt instellen (ratio wallbox). In mijn situatie is er geen reden om sneller te willen laden, wellicht heeft langzaam laden zelfs enig voordeel als het gaat om batterij levensduur en verlies op de ac/dc converter. Wanneer de instelling met dipswicthes zou zijn zou ik uiteraard ook niet verstellen.