Klonk geluid bij schakelen veroorzaakt door losse naafmoer

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vapor cloud explosion
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 08.12.2012 - 10:58
Locatie: Randstad

Sinds een paar weken / 2000 km kreeg ik steeds meer last van rammelende bijgeluiden uit het onderstel tijdens het rijden op hobbelige wegen en duidelijke klonk-klonk geluiden tijdens het schakelen naar 1-2, 2-3 en minder van 3-4 en 4-5. Het hoorde zich aan alsof er speling op de aandrijfassen was ontstaan.

Uiteindelijk bleek dit veroorzaakt een losse wielnaafmoer vóór. Schijnt vaker voor te komen bij een V70. Het leek me een sterk verhaal maar blijkbaar is het daardoor opgelost en alle bijgeluiden zijn verdwenen.

Ook ervaring mee (gehad)?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29715
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb het zelf nooit meegemaakt bij mijn auto's maar het schijnt vaker voor te komen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Het is zeker geen sterk verhaal. Als je dit opzoekt met de zoekfunctie, lees je er veel over. Ook dat er een gemodificeerde bout is, die met loctite vastgezet wordt.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Vapor cloud explosion
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 08.12.2012 - 10:58
Locatie: Randstad

Dat met de losse moer kan ik wel begrijpen, maar hoe kan een losse/verloren wielnaafmoer dan een "klonk" geluid veroorzaken bij het schakelen?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29715
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het geluid komt door de lastwisselingen bij het schakelen, door de losse/verloren wielnaafmoer hoor je de speling.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2325
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

idd, ook gehad rechtsvoor
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

En door een losse naafmoer/wielbout, kun je ook de abs/anti skid melding krijgen.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

als je zo'n rammel hebt is het verstandig om de bout van een xc te monteren. Die hebben een rubber ring en lopen niet meer los.
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ja, dat zou je denken. Ik heb ze er standaard al opzitten en deze zijn ook al eens een beetje los geraakt.

Een maand geleden bij de wissel naar de zomerbanden, kon ik er weer eentje een halve slag draaien.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Das heel apart want dat zou met deze over moeten zijn...
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Dat is het ook. Dat mag niet kunnen. Ik denk dat ik ze ook maar ga insmeren met loctite.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

Dan zou het echt niet meer moeten gebeuren Marcel. Wel alles goed ontvetten
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gebruikersavatar
Snellebaksteen
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 27.05.2007 - 14:10
Locatie: Standdaarbuiten

Is dit de centrale bout waar je tegen aankijkt als je het naafdopje verwijderd?
Dummy's love Volvo's!

940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
Gast

dennis850estate schreef:als je zo'n rammel hebt is het verstandig om de bout van een xc te monteren. Die hebben een rubber ring en lopen niet meer los.
+1 heb ik ook gedaan - werkt perfect.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”