Autopoets

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
Turbodesk
5th Gear member

Ik gebruik ook de Ultimate producten van Mequiars.

Onderstaande wax ben ik zeer tevreden over. Kan je zelfs in de volle zon gebruiken. Geen witte residu overal tussen. Makkelijk op te brengen en uit te wrijven.

Afbeelding
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Wauter
2nd Gear member

Waxoyl, poetsen komt over een paar jaar wel weer :thumbleft:
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
The Volvoboy
7th Gear member

Niet dus...
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ik "wax" de autos wekelijks in de wasbox, houd zeker een week en als ik echt veel tijd heb, heb ik Excalibur wax in de garagekast staan.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Wauter
2nd Gear member

Heb overigens in de tijd dat ik nog bij een dealer werkte veel auto's gepoetst. Zit wel redelijk wat verschil in poetsmiddelen, maar van die Waxoyl stond ik echt te kijken. Hele diepe glans, net of ie beter dan nieuw is (maar dan 9 jaar ouder ;))
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
Gast

Wauter schreef:Waxoyl, poetsen komt over een paar jaar wel weer :thumbleft:
rotzooi ! - zat ook op de Kia van mijn vrouw.
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

dbosker schreef: rotzooi ! - zat ook op de Kia van mijn vrouw.
Waarom? Maken ze beloftes niet waar?
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gast

Kia wel, Waxoyl niet
ex-Mooseman
4th Gear member

Waxoyl is een coating, en houdt het max. 6 maand vol.

De wax uit de wasbox: tot de volgende regenbui.

Er zijn verschillende principes van poetsen:
1) je verwijdert de krasjes/swirls en andere imperfecties zo goed en zo kwaad je kan. Vervolgens ga je de lak beschermen met een wax. Al naar gelang je behoeftes ga je kiezen voor een meer show-wax (met de diepste glans en hoogste reflectie) of voor een duurzamer bescherming (genre Collonite 845) met een standtijd van een paar maand

2) je vult de krasjes op met een zn. All in one product, genre Autoglym Super Resin Polish. Zal er goed uit zien, met een mooie glans, maar na enkele weken is het resultaat weer als voorheen.

3) er bestaan sinds kort ook zn. nano-coatings, die zich echt binden met de lak, en een pantser gaan vormen. Dit kan uiteraard maar toegepast worden op een heel goed voorbereid oppervlak (kleien, polijsten,...). Over te laten aan de pro.
Voor alle duidelijkheid: Waxoyl valt hier NIET onder.

Voor het normale onderhoud kun je een quick detailer gebruiken bij het drogen van je wagen: je sprayt deze op je wagen tijdens het drogen. Je zult enerzijds je waxlaag boosten, en onderhouden, anderzijds ga je je wagen veel gemakkelijker drogen, en zul je minder last hebben van opgedroogde kalkvlekken.

Als je 'de vette laag van de ene naar de andere kant moet opwrijven', gebruik je volgens mij én te veel wax én laat je de wax te weinig tijd om te curen. Je moet de wax voldoende tijd geven om uit te dampen. Je kunt dit controleren door met je vinger over de wax te swipen (zoals op een tablet ;)), laat deze nog een vettig spoor na, dan is de wax nog niet genoeg gecured. Trek je een schone streep, dan mag je de wax beginnen uitpuffen. Je gebruikt daarvoor best een zachte microfiber-doek.
Hoeveel wax gebruiken: less is more: hoe dunner je je laagje kunt leggen, hoe beter. Ik gebruik er een specifieke applicator-pad voor: het resultaat is veel egaler en je gebruikt veel minder wax dan met een oud T-shirt of grootmoeders onderbroek.

Opgepast: bepaalde, goedkope,micro-foberdoekjes hebben scherpe vezels, waarmee je opnieuw krasjes in je lak gaat trekken. Van zodra je weer vette strepen hebt, en het buffen dus niet meer lukt, gebruik je een nieuwe doek.
Gast

We hadden de Kia vorig jaar gekocht (met Waxoyl). Altijd keurig netjes gewassen (met Waxoyl). Dit jaar toch maar even op de oude vertrouwde manier gepoetst (kleien, polijsten, was). Als je dan ziet hoeveel bagger er met het kleien van de lak komt, en hoeveel glans de auto weer heeft, maakt Waxoyl de beloftes lang niet waar.
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

KIA en Waxoyl hebben helaas een verplichte verbintenis waardoor elke nieuwe auto afgeleverd met zo`n behandeling.

Klant van mij sprong heel hoog maar zonder waxoyl was in zijn geval onmogelijk.

Flesje Tardis meegegeven en een uurtje later was de lak ontdaan van de Waxoyl laag en kon hij beginnen met zijn vertrouwde manier van behandelen :)
Gast

ik heb het zonder Tardis gedaan, maar na wat polijst handelingen en Smartwax Concours glimt hij als een "keutel in het maanlicht"
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Er zijn meerdere manieren om het te verwijderen waaronder kleien of een Tardis achtig middel. En ze werken allemaal :)
lint
Geartronic member

Ik heb helaas ook slechte ervaringen met waxoyl, mijn S80 was ook met dat spul behandeld.
Na een aantal keren "gewoon" wassen, kleien, polish en wax is de glans stukken mooier geworden.
Voor mij geen waxoyl meer!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”