Dag T4,
en zijn 3 hoofdactiviteiten aan deze inbouw;
1 display op spiegel monteren plus de kabel naar achter doorvoeren
2 het stuurdoosje inbouwen
3 de sensoren inbouwen en de draaden doorvoeren
1 Dit bleek de moeilijkste stap te zijn; hoe krijg ik die lange kabel van voor naar achter, ik heb hem in het dak weggemoffeld, alle plastic kapjes die je ziet eraf halen;
twee aan de spiegel zelf
eentje vooraan in de dakconsole, net achter de lampjes
dan eentje bovenaan tussen de voorzetels an achterzetels, das een gewoon blind plaatje
vervolgens het lampje boven de achterzetels.
en tenslotte het lampje voor de achterklep
Dan moet je in de koffer, links achteraan dat dekseltje _om_achterlampen_te _vervangen eruit halen. (zijn er eigenlijk 2, zie maar.)
Ik heb een kabel avn een fietsrem genomen, had ik nog liggen, is flexibel en toch stijf, er komen heel wat F -woorden aan te pas, en je hand of vingers gaan geregeld gekneld zitten (de mijne toch

eer je achteraan bent.
Dus telkens die kabel proberen van gat naar gat te fruniken. Zoals ik al zei, dit was het moeilijkste. Waarom maken ze toch die auto's niet wat hoger en breder zodat je overal beter aankan, oh ja, dat heet bus...
2 Als je erin geslaagd bent de kabel in de koffer te laten uitkomen,
dan kan je nu de stuurunit installeren, deze komt te zitten in de opening in de koffer, waar je net de kabel hebt laten uitkomen.
Het vastzetten van de unit doe je pas na volledig aansluiten en afregelen van de sensors.
; neem een tie wrapje- een colsonbandje-spanbandje of hoe heet dat, en steek dat door de grijze schuim rechtsachter in de koffer, je kan het doosje vastmaken aan een metalen beugel die daar ergens zit.
Nu kan je ook best de stroomkabel aansluiten; je moet aftakken van de stroomkabel van de achteruitrijlichten, in mijn geval was dat een groene kabel, je kan de tros kabels nemen die je ziet zitten in de opening die je krijgt door dat klepje voor vervangen achterlampen eruit te nemen.
3 De sensoren; de bumper moet eraf, om die er af te krijgen moeten de achterwielen van de wagen.
Dus, krikje eronder, achterwiel eraf, nu zie je 5 dezelfde schroeven zitten (per wielkap) in de zijkanten van de plastieken wielkappen, die 5 schroeven houden de bumpers vast, dus, eruit ermee, geloof dat dat een torx 20 or 25 was.
Als je de twee wielen eraf hebt, en dus 10 schoreven eruit, dan moet je nog effe onder de wagen kruipen, en 3 schroeven eruit halen, die zitten gewoon onderaan de bumper, achteraan, aan onderzijde, weer drie dezelfde type schroeven als die andere 10.
Nu is de bumper los, haal hem van de wagen (best met 2 doen).
Je zet de bumper dan best rechtop. Nu ga je de 4 gaten aanduiden waar de sensoren komen te zitten.
Ik heb ze inderdaad in de schuine helling gezet.
Eigenlijk moeten die recht naar achter hangen, maar owv de vorm van de bumper kon dit niet met dit type sensoren, dus die van mij zijn inderdaad wat naar ondergericht, wat ten nadele is van de sensor gevoeligheid, merk ik nu
Beeld je in dat de buitenste 2 nog naar achter gericht moeten zijn, dus die twee gaten boor je eerst , truukje daarbij is om op de juiste plek een stukje papiertape te hangen (behangerstape) en met een stift het boorcenter aan te duiden.
Met het bijgeleverde boortje kan je nu het gate boren, de tape beschermpt de bumper in het geval je doorschiet tijdens boren.
Dan meet je de afstand tussen de twee gaten, deelt die door 3 en zet de midenste twee gaten uit. Dus de afstand tussen de 4 sensoren is dezelfde.
Nu nog de sensoren in de gaten zetten- ik heb met ene vijltje de gaten wat moeten bijwerken, omdat de rubbertjes op de sensoren maar niet in het gat gingen-.
Heb elke sensor aan binnenzijde vastgelijmd met TEK 7, elke MS polymeer is goed.
De kabels kan je wegrichten in de kreukelzone van de wagen, zal je wel zien als je bezig bent. Met een tie wrapje alle kabels een paar keer vasthangen lukt het best.
De kabels gaan dan aan linkerachterzijde terug naar binnen.
Aan linkerachterzijde zie je langs de buitenkant een zwarte ronde dop zitten, schat een 5 tal cm in doormeter, een soort rubber dekseltje met 2 topjes op.
Dat haal je eruit, snijdt een van die topjes af, en langs daar gaan je kabels dan naar binnen.
Nu moet je de 4 kabels nog zien te laten uitkomen linksachter in het gat waar je de stuurunit zet, aansluiten, bumper vastschroeven, alle kapjes terug erop en klaar.
Als de sensoren niet goed werken, of niet goed afgeregeld zijn;
je kan de stuurunit openen met 1 schroef; als je dat doet zie je 4 identieke regelaartjes staan, net aan de connectoren van de sensors op de print.
Daarmee kan je afregelen.
Zet de auto in achteruit, draai de sleutel in 2, steek 1 sensor in(bvb linksachte), nu ga jij 2 meter achter de auto staan en wandelt vooruit tot de sensor piept. op die manier kan de je een sensor afregelen, trek die sensor terug uit, steek de volgende in en herhaal het afregelen.
Voila, dat zou het moeten zijn, ik hoop dat ik niks vergeten ben, och ja, haal de kat terug vanonder de warme motorkap, gooi dat lege blikje bier in de vuilbak en geef de sleutel van de V50 terug aan je buurman en ga naar huis om ook je eigen V50 om te bouwen, nu je weet hoe het moet....
::?