achteruit rij sensoren voor 27 usd

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Ik heb dus op een welbekende chinese website 4 sensoren , met de nodige elctronica en display gekocht.

In het weekend bumper eraf , gaten geboord, kabels gericht en aangesloten;

moeilijkste van het hele werk ; de kabel vd display van voor nmaar achter trekken via het plafond; uiteindelijk heb ik een fietsrem gesloopt en met de kabel telkens de draad doorgetrokken tot ik er was.

Makkelijkste van de hele rimram; die 4 gaatjes boren; ging eigenlijk poepsimpel (sorry voor mijn Belgisch)

Werking vh ding;

1 een biepr, die veeeel te luid biept, in de display zit een bieprtje ingewerkt die het aangenaanm geluid maakt; niet dus, schelle harde 1 tonige biep. Ik ga dat displayke een sopenen , wat prullen aan de electronica en het volume verlagen, met wat geluk krijg ik er een tweetonig piepje uit ipv een eentonig.

2 de sensor gevoeligheid; sensoren reageren niet allemaal hetzelfde, dus heb ik het stuurunitje maar eens open gedaan, en tot mijn verbazing zitten er 4 mooie regelaartjes in, rechtstreeks op het ingangscircuit van de sensoren, in het weekend een saan draien, volgens mij is dat te reglen.

De electronica was tot mijn verbazing toch opgebouwd rond een degelijk circuitje met een mooie programeerbare microprocessor, dus geen chinees circuitje, mooi.

3 kleur sensors; pikzwart, ik heb een antracite grijze versie, steekt niet af, voorlopig ben ik nog niet aan het bijlakken naar antracite. (setje was te koop in zwart, licht grijs en wit)

Zal eens wat fotos maken en posten.

Reden van inbouw; dochter leert auto rijden, ik heb liever nu 4 ronde gaatjes, op een gedefinieerde plek, ipv straks 1 groot gat, qua vorm en locatie onbekend.. :-)
mslik
3rd Gear member

Hulde. Dat je het durft. Ik geef liever wat meer geld uit en dan is het goed en gecertificeerd. Hulde aan u als zuiderbuur.
Volvo V60 D4 Geartronic Summum -Scandanavian line - Intelli safe pro - Savilla Grey (2017) - PoleStar tuning
Volvo V40 D2 Momemtum - Intro Line - Ice blue (2013)
Volvo V50 2.0 Limited Edition Saphire Black (2010)
lint
Geartronic member

Handige update van je auto, vooral als je dochter de auto ook gaat gebruiken.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
tjompe

knap werk...En begint die Chinese website met DX ?
ex-Mooseman
4th Gear member

Knappe redenering': liever 4 kleine, regelmatige gaatjes, dan 1 chaotisch groot:D
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Ja de website is DX,

gisteren de sensoren afgeregeld, die 4 potmetertjes regelen inderdaad degevoeligheid vd sensoren, gewoon een na een ingeplugd, dan zelf als doel gespeeld en nar de autogewandeld, bijgesteld tot hij juist piepte,

perfect nu,

nu nog die bieper temmen.

Is niet veel durf aan, als het niet werkt, koop je een beter setje, die gaten zijn standaard.

Maar dit setje had al veel goede reviews gehad.

Heb ook een OBD2 elm 327 gekocht daar, 12 usd, leest alle data uit die in de computer zit, met een android phone of tablet met BT kan je dat realtime uitlezen, tweede dashboard zeg maar.

Eigenlijk kan ik beter een tablet inbouwen ipv het standaard dash....
mslik
3rd Gear member

BG_Volvoforum schreef:Ja de website is DX,

gisteren de sensoren afgeregeld, die 4 potmetertjes regelen inderdaad degevoeligheid vd sensoren, gewoon een na een ingeplugd, dan zelf als doel gespeeld en nar de autogewandeld, bijgesteld tot hij juist piepte,

perfect nu,

nu nog die bieper temmen.

Is niet veel durf aan, als het niet werkt, koop je een beter setje, die gaten zijn standaard.

Maar dit setje had al veel goede reviews gehad.

Heb ook een OBD2 elm 327 gekocht daar, 12 usd, leest alle data uit die in de computer zit, met een android phone of tablet met BT kan je dat realtime uitlezen, tweede dashboard zeg maar.

Eigenlijk kan ik beter een tablet inbouwen ipv het standaard dash....
Een ODB lezer voor 12 dollar.. dat is wel gaaf zeg. En realtime naar BT apparaat??? mmmmmm is eentje bestellen op DX.
Volvo V60 D4 Geartronic Summum -Scandanavian line - Intelli safe pro - Savilla Grey (2017) - PoleStar tuning
BG_Volvoforum
3rd Gear member

jup,

bekijk de filmpjes maar eens op youtube van zo een ding, voor android kan je toarque analyser kopen, iets van een paar euro, dat is de software om hetgeen de OBD lezer stuurt uit te lezen op een android device, je kan bvb de kleuren van de metertjes perfect aanpassen aan die van je display.

Ik heb ook software voor een Windows 7 pc, maar grafisch trekt dat op niks, en voor een windows 8 phone, grafisch ook niks in vergelijking met de android versie.
mslik
3rd Gear member

Heb alleen geen Android :). Iphone ook goed? Of Mac?
Luukie
2nd Gear member

Ik heb een S40 2.0D uit 2005. Is die OBD2 elm 327 ook voor mijn auto geschikt of wat zijn mijn opties?
S60 D5 2005
V50-Mart
4th Gear member

ander vraagje.

waar vind ik de stekker van de achteruitrij sensoren? Ik heb er storing in bij vochtig/nat weer... misschien moet ik eens in de weer met wat contact spray? maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken bij mijn 1.6d
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Luukie;

een OBD2 stekker is zowat de standaard op alle wagens sinds ongveer 1996.

Als ze in de garage je wagen aan de computer hangen, is dat via die connector.

Dus ja, jouw S40 heeft ook een OBD2 connector, zit links onder het stuur, lijkt op een dikke scart connector.

Die ELM327 zal bij jouw dus ook werken.

Alle codes an realtime data die je boordcomputer verzameld, wordt ook continu uitgespuwd, die OBD2 plug stuurt gewoon die data door vai bluetooth.

Elke PC, phone, Iphone whatever,toestel, dat bluetooth heeft, kan die data dan ontvangen.

Voor Andoird devices is er een mooie app, die dit grafisch heel mooir weergeeft.

Voor Windows heb ik er ook enkele gevonden, trekt op niks, maar het werkt,

Kan me nioet voorstellen dat zo een app niet bestaat voor Apple, probeer gewoon eens torque of OBD als zoekterm.

V50-Mart; kan je niet helpen, dit gaat over aftermarket setjes
T4
2nd Gear member

Foto's....... :wink: en nog tevreden over de achteruit rij set. Ik winkel regelmatig op dx
Volvo V50 2.4 (upgrading facelift R-design)
Volvo V40 T4
Luukie
2nd Gear member

Ik heb ook even zo`n ELM327 aangeschaft. Kwam gisteren binnen.

Met de Iphone verbinden gaat schijnbaar niet, echter wel als deze gejailbreaked is. Dit heeft ermee te maken dat de Iphone bepaalde 'onveilige/onbekende' bleutoothverbindingen niet toestaat.

Met Android wel verbonden. Nu ga ik z.s.m. even op zoek naar goede apps om de auto uit te kunnen lezen!
T4
2nd Gear member

@BG_Volvoforum Heb je al foto's genomen van de parkeersensoren hoe het eruit ziet? zou je misschien een stappenplan kunnen plaatsen hoe en wat je gedaan hebt om de sensoren in te bouwen.
Volvo V40 T4
Luukie
2nd Gear member

zodra ik tijd heb zal ik eens gaan experimenteren en laat ik het hier weten!
S60 D5 2005
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Ik hoop dat het gelukt is, weet niet hoe je fotos kan toevoegen, dus ik probeer maar wat op het moment.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T4
2nd Gear member

Oke, ik zie dat je ze aan de onderkant van de knik geplaatst hebt, en niet middenop de strip. Dus dit werkt goed?
Volvo V40 T4
T4
2nd Gear member

@BG_Volvoforum
Kun je nog wat meer info geven, hoe bumper te demonteren maten/afstanden te boren gaten aansluiten set op achterlichten ect....
Volvo V40 T4
BG_Volvoforum
3rd Gear member

Dag T4,

en zijn 3 hoofdactiviteiten aan deze inbouw;

1 display op spiegel monteren plus de kabel naar achter doorvoeren
2 het stuurdoosje inbouwen
3 de sensoren inbouwen en de draaden doorvoeren

1 Dit bleek de moeilijkste stap te zijn; hoe krijg ik die lange kabel van voor naar achter, ik heb hem in het dak weggemoffeld, alle plastic kapjes die je ziet eraf halen;

twee aan de spiegel zelf
eentje vooraan in de dakconsole, net achter de lampjes
dan eentje bovenaan tussen de voorzetels an achterzetels, das een gewoon blind plaatje
vervolgens het lampje boven de achterzetels.
en tenslotte het lampje voor de achterklep

Dan moet je in de koffer, links achteraan dat dekseltje _om_achterlampen_te _vervangen eruit halen. (zijn er eigenlijk 2, zie maar.)

Ik heb een kabel avn een fietsrem genomen, had ik nog liggen, is flexibel en toch stijf, er komen heel wat F -woorden aan te pas, en je hand of vingers gaan geregeld gekneld zitten (de mijne toch :-) eer je achteraan bent.

Dus telkens die kabel proberen van gat naar gat te fruniken. Zoals ik al zei, dit was het moeilijkste. Waarom maken ze toch die auto's niet wat hoger en breder zodat je overal beter aankan, oh ja, dat heet bus...

2 Als je erin geslaagd bent de kabel in de koffer te laten uitkomen,
dan kan je nu de stuurunit installeren, deze komt te zitten in de opening in de koffer, waar je net de kabel hebt laten uitkomen.

Het vastzetten van de unit doe je pas na volledig aansluiten en afregelen van de sensors.

; neem een tie wrapje- een colsonbandje-spanbandje of hoe heet dat, en steek dat door de grijze schuim rechtsachter in de koffer, je kan het doosje vastmaken aan een metalen beugel die daar ergens zit.

Nu kan je ook best de stroomkabel aansluiten; je moet aftakken van de stroomkabel van de achteruitrijlichten, in mijn geval was dat een groene kabel, je kan de tros kabels nemen die je ziet zitten in de opening die je krijgt door dat klepje voor vervangen achterlampen eruit te nemen.

3 De sensoren; de bumper moet eraf, om die er af te krijgen moeten de achterwielen van de wagen.

Dus, krikje eronder, achterwiel eraf, nu zie je 5 dezelfde schroeven zitten (per wielkap) in de zijkanten van de plastieken wielkappen, die 5 schroeven houden de bumpers vast, dus, eruit ermee, geloof dat dat een torx 20 or 25 was.

Als je de twee wielen eraf hebt, en dus 10 schoreven eruit, dan moet je nog effe onder de wagen kruipen, en 3 schroeven eruit halen, die zitten gewoon onderaan de bumper, achteraan, aan onderzijde, weer drie dezelfde type schroeven als die andere 10.

Nu is de bumper los, haal hem van de wagen (best met 2 doen).

Je zet de bumper dan best rechtop. Nu ga je de 4 gaten aanduiden waar de sensoren komen te zitten.

Ik heb ze inderdaad in de schuine helling gezet.

Eigenlijk moeten die recht naar achter hangen, maar owv de vorm van de bumper kon dit niet met dit type sensoren, dus die van mij zijn inderdaad wat naar ondergericht, wat ten nadele is van de sensor gevoeligheid, merk ik nu

Beeld je in dat de buitenste 2 nog naar achter gericht moeten zijn, dus die twee gaten boor je eerst , truukje daarbij is om op de juiste plek een stukje papiertape te hangen (behangerstape) en met een stift het boorcenter aan te duiden.

Met het bijgeleverde boortje kan je nu het gate boren, de tape beschermpt de bumper in het geval je doorschiet tijdens boren.

Dan meet je de afstand tussen de twee gaten, deelt die door 3 en zet de midenste twee gaten uit. Dus de afstand tussen de 4 sensoren is dezelfde.

Nu nog de sensoren in de gaten zetten- ik heb met ene vijltje de gaten wat moeten bijwerken, omdat de rubbertjes op de sensoren maar niet in het gat gingen-.

Heb elke sensor aan binnenzijde vastgelijmd met TEK 7, elke MS polymeer is goed.

De kabels kan je wegrichten in de kreukelzone van de wagen, zal je wel zien als je bezig bent. Met een tie wrapje alle kabels een paar keer vasthangen lukt het best.

De kabels gaan dan aan linkerachterzijde terug naar binnen.

Aan linkerachterzijde zie je langs de buitenkant een zwarte ronde dop zitten, schat een 5 tal cm in doormeter, een soort rubber dekseltje met 2 topjes op.

Dat haal je eruit, snijdt een van die topjes af, en langs daar gaan je kabels dan naar binnen.

Nu moet je de 4 kabels nog zien te laten uitkomen linksachter in het gat waar je de stuurunit zet, aansluiten, bumper vastschroeven, alle kapjes terug erop en klaar.

Als de sensoren niet goed werken, of niet goed afgeregeld zijn;

je kan de stuurunit openen met 1 schroef; als je dat doet zie je 4 identieke regelaartjes staan, net aan de connectoren van de sensors op de print.

Daarmee kan je afregelen.

Zet de auto in achteruit, draai de sleutel in 2, steek 1 sensor in(bvb linksachte), nu ga jij 2 meter achter de auto staan en wandelt vooruit tot de sensor piept. op die manier kan de je een sensor afregelen, trek die sensor terug uit, steek de volgende in en herhaal het afregelen.

Voila, dat zou het moeten zijn, ik hoop dat ik niks vergeten ben, och ja, haal de kat terug vanonder de warme motorkap, gooi dat lege blikje bier in de vuilbak en geef de sleutel van de V50 terug aan je buurman en ga naar huis om ook je eigen V50 om te bouwen, nu je weet hoe het moet....

::?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”