Ik heb nl donderdag een D2 meegekregen als vervangende auto. Voor mij was het een soort uitgebreide proefrit omdat ik erg geïnteresseerd ben in die auto. De 14% is lekker en hij is redelijk gunstig in de lease (en ja, het is een mooie auto, daar was ik ook al uit). Maar raar genoeg kan je geen adaptive cruise control op een D2 krijgen.
Klopt dit en snapt iemand dit? Het zit nl in de Driver Support line en die heb je niet voor de D2 met handbak. Het staat in de optielijst vermeld en in de configurator is het niet te kiezen. Er zit wel een cruise control in, maar geen adaptive. De dealer keek ook even op zijn neus, want die was het blijkbaar niet opgevallen (oke, het was de directeur, dus die verkoopt denk ik niet zoveel auto's meer).
Voor mij toch wel een soort dealbreaker. Klinkt lullig, maar ik rij als het maar even kan op de cc en op de snelweg is adaptive cc vreselijk fijn. Ik heb er een dagje mee mogen rijden in een V60 en het scheelt heel veel ergernis. En ik heb geen zin om me de komende 4 jaar te blijven ergeren. Heel vreemd dat Volvo deze bizarre koppeling met de D2/handbak heeft gemaakt. Ze hebben wel meer van die vreemde geintjes met opties. Neem je keyless drive, moet je ineens een alarm erbij nemen. WTF? Ik heb een C30 met keyless en geen alarm. Er zal ongetwijfeld een voor Volvo logische verklaring zijn, maar dat is dan een productietechnische verklaring waar een consument helemaal niets mee kan. Ze zullen wel bepaalde componenten samengevoegd hebben om het een beetje goedkoop te houden.
Maar wat adaptive cc nou te maken heeft met de D2 motor met handbak ontgaat mij. Erg jammer. Misschien toch maar iets anders uitzoeken met 14%...