Adaptive cruise control op D2 handbak?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Mike Philippens
3rd Gear member

Volgens mij slaat Volvo hier weer eens toe met bizarre pakketcombinaties en onbegrijpelijke optiekoppelingen. Op een of andere manier kan je op een D2 met handbak geen adaptive cruise control krijgen.
Ik heb nl donderdag een D2 meegekregen als vervangende auto. Voor mij was het een soort uitgebreide proefrit omdat ik erg geïnteresseerd ben in die auto. De 14% is lekker en hij is redelijk gunstig in de lease (en ja, het is een mooie auto, daar was ik ook al uit). Maar raar genoeg kan je geen adaptive cruise control op een D2 krijgen.

Klopt dit en snapt iemand dit? Het zit nl in de Driver Support line en die heb je niet voor de D2 met handbak. Het staat in de optielijst vermeld en in de configurator is het niet te kiezen. Er zit wel een cruise control in, maar geen adaptive. De dealer keek ook even op zijn neus, want die was het blijkbaar niet opgevallen (oke, het was de directeur, dus die verkoopt denk ik niet zoveel auto's meer).

Voor mij toch wel een soort dealbreaker. Klinkt lullig, maar ik rij als het maar even kan op de cc en op de snelweg is adaptive cc vreselijk fijn. Ik heb er een dagje mee mogen rijden in een V60 en het scheelt heel veel ergernis. En ik heb geen zin om me de komende 4 jaar te blijven ergeren. Heel vreemd dat Volvo deze bizarre koppeling met de D2/handbak heeft gemaakt. Ze hebben wel meer van die vreemde geintjes met opties. Neem je keyless drive, moet je ineens een alarm erbij nemen. WTF? Ik heb een C30 met keyless en geen alarm. Er zal ongetwijfeld een voor Volvo logische verklaring zijn, maar dat is dan een productietechnische verklaring waar een consument helemaal niets mee kan. Ze zullen wel bepaalde componenten samengevoegd hebben om het een beetje goedkoop te houden.
Maar wat adaptive cc nou te maken heeft met de D2 motor met handbak ontgaat mij. Erg jammer. Misschien toch maar iets anders uitzoeken met 14%... :(
Afbeelding
E10
2nd Gear member

De radar voor ACC zit in de grille aan de voorzijde van de auto. Je ziet dat op foto's aan het zwarte vlak linksboven in de grille. Voor de D2 14% uitvoering (dus met handbak) zal een (deels) dichte grille worden gemonteerd, waarin de radar niet gemonteerd kan worden.
De D2 met automaat is 20% en heeft de standaard grille waarin de radar wel past. Of er ooit nog een aanpassing van de grille gaat komen zodat de radar wel gemonteerd kan worden weet ik niet.
V40 D2 R-design MY2014 | Sportchassis | Electric Silver | Business Pack Pro | Premium Sound | Winter Line | Keyless Start | Extra getint glas achter | Panoramisch dak | 18 inch Midir | High Performance spoiler | Zwarte spiegelkappen |
Mike Philippens
3rd Gear member

Dat klinkt als een hele ingewikkelde aanpassing... Een blokje op een gril plakken. Als dát de reden is, zijn de ingenieurs van Volvo wel heel erg dom, niet? Geef me een Dremel en ik ros 'm er zelf in. Hoe moeilijk kan zoiets zijn? Zo'n beetje elke auto in die klasse heeft acc, dus waarom Volvo dan zo'n vreemde keuze maakt is mij echt een raadsel. Logica van een garnaal als je het mij vraagt.

Lijkt op het verhaal van de trekhaak op de eerste uitvoeringen van de C30 DrivE. Dat kon niet, want dan was ie niet meer goedgekeurd voor de 20% omdat je dan de 'diffuser' moest onderbreken. Nou, als die 'diffuser' iets bewerkstelligt zou me dat hoogst verbazen. Het is een optisch grapje, maar met luchtweerstand heeft het niets te maken. Misschien zijn de regels zo strikt dat het niet zonder meer kan, maar het blijft een vreemd verhaal.

Helaas kan ik niet wachten, want na 1 jan is ie geen 20% meer en dan is ie een groot deel van zijn aantrekkingskracht voor mij kwijt.
Afbeelding
guidov
2nd Gear member

@mike: jouw beredenering ontgaat mij geheel. De volvo v40 14% heeft een hele grote aantrekkingskracht voor je, maar omdat adaptieve cc niet mogelijk is, sla je de v40 maar af?
En ga je maar naar een ander 14% auto kijken??

Vraagje; welke 14% auto heeft dezelfde uitstraling, comfort en motor (of beter) met adaptieve cc?

Verder maak ik uit je verhaal op dat je nu ook geen adaptieve cc hebt, maar dat je je wel gaat ergeren de komende jaren als je de adaptieve cc niet kan bestellen? Sorry, maar dit moet je me echt even uitleggen.
Mike Philippens
3rd Gear member

guidov schreef:@mike: jouw beredenering ontgaat mij geheel. De volvo v40 14% heeft een hele grote aantrekkingskracht voor je, maar omdat adaptieve cc niet mogelijk is, sla je de v40 maar af?
En ga je maar naar een ander 14% auto kijken??

Vraagje; welke 14% auto heeft dezelfde uitstraling, comfort en motor (of beter) met adaptieve cc?

Verder maak ik uit je verhaal op dat je nu ook geen adaptieve cc hebt, maar dat je je wel gaat ergeren de komende jaren als je de adaptieve cc niet kan bestellen? Sorry, maar dit moet je me echt even uitleggen.
Ehhh...ik erger me nu een ongeluk aan mensen die steeds wisselen van snelheid. Met acc heb je daar veel minder last van. Ik heb een paar maanden terug een keer een V60 meegekregen die ook acc had en dat was een genot. Het maakt voor mij een belangrijk deel uit van het rijcomfort.

Ik had/heb een shortlist van auto's die voor mij in aanmerking komen. De V40 heeft daar ooit op gestaan, is er weer af gehaald vanwege de hoge prijs en nu ik zag dat ie a)een 14% auto geworden was en b)de prijzen interessanter leken. Zo is ie weer in beeld gekomen. De C30 heb ik ook altijd een mooie kar gevonden, maar door de hoge prijs heb ik 'm nooit willen hebben. Toen ie veel voordeliger de deur uit ging ivm de aanstaande modelwissel, heb ik er een genomen met een hele leuke uitrusting.

Noem me een cheapskate, maar het is uiteindelijk maar een auto. Ik heb geen zin om krom te lopen voor zo'n ding. Dat het een fijne auto is, staat buiten kijf, maar ik ben geen fanboy en de suggestie dat er geen betere auto's zijn vind ik een beetje overdreven. Mijn keuze is mijn persoonlijke keuze en die hoef ik niet te verantwoorden denk ik. Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt, maar ik vind het een groot gemis. En zeker omdat het om zo'n ongelooflijk domme reden is.

Uitstraling heb ik overigens niet zoveel mee. Wat anderen denken van mij aan de hand van de auto waarin ik rij boeit me totaal niet. Zolang ik maar lekker rij. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik in een Skoda stap ;) Zelfs ik heb standaards...
Afbeelding
Mike Philippens
3rd Gear member

Het viel me trouwens toch al tegen dat die acc in de Driver Support Line zit van 2200, waarbij je ook weer verplicht wordt om Bliss en die andere shizzle te nemen. Ik kan zelf best tussen de lijntjes blijven en kijk altijd goed om me heen (ben ook motorrijder, ik weet wat het is om genegeerd te worden). Erg jammer dat het daardoor allemaal zo nodeloos duur wordt.

Zal ongetwijfeld komen omdat die technieken deels van dezelfde sensoren gebruik maken, maar toch wordt het zo een duur grapje als je alleen geïnteresseerd bent in acc. Bij andere merken is het gewoon een losse optie of is het zelfs standaard.
Afbeelding
Jeroen C
3rd Gear member

Vreemd idd, ik heb vorig jaar een proefrit gemaakt in een handgeschakelde D2 en daar zat 't volgens mij wel op.
Misschien is er te weinig vraag naar.

V40 Momentum Raw Copper Introline Winterline Blis
Rob M
5th Gear member

Mij was hetzelfde opgevallen, Ik heb proefgereden met een D2 waar het op zit en toen ik het in de offerte wilde opnemen kon het niet. De reden is mij nog niet duidelijk geworden. Ook als je de rest van het pakket wel wilt hebben (Shizzle zoals Mike het noemt:) ) Moet je alles los eromheen bestellen. Vreemd, maar voor mij alleen balen en geen dealbreker. De offerte is ingeleverd bij wagenparkbeheer!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Jeroen C schreef:Vreemd idd, ik heb vorig jaar een proefrit gemaakt in een handgeschakelde D2 en daar zat 't volgens mij wel op.
Misschien is er te weinig vraag naar.
dat was er een met 94gr CO2 uitstoot, men heeft kans gezien die omlaag te brengen naar 88gr
Volvo for life
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Mike Philippens schreef:Het viel me trouwens toch al tegen dat die acc in de Driver Support Line zit van 2200, waarbij je ook weer verplicht wordt om Bliss en die andere shizzle te nemen. Ik kan zelf best tussen de lijntjes blijven en kijk altijd goed om me heen (ben ook motorrijder, ik weet wat het is om genegeerd te worden). Erg jammer dat het daardoor allemaal zo nodeloos duur wordt.

Zal ongetwijfeld komen omdat die technieken deels van dezelfde sensoren gebruik maken, maar toch wordt het zo een duur grapje als je alleen geïnteresseerd bent in acc. Bij andere merken is het gewoon een losse optie of is het zelfs standaard.
Wat een zuinigert ben jij, acc moet met collision warning, dat kost samen € 1.950,-- voor die € 200,-- meer heb je een driversupportline met o.a. grootlichtassistent en verkeersbordherkenning (maar ook met BLIS en driveralertsysteem)
Maar op de 14% kan idd de acc niet, het is niet anders, vraag je dealer gewoon of ze niet een 20% kunnen organiseren, dan zou het wel moeten kunnen.
Op 14% auto's van andere merken zijn ook allerlei beperkingen zoals o.a. velgmaten of geen trekhaak
Volvo for life
Paul
Geartronic member

Welke 14% heeft wel deze optie dan?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
spacewagon
3rd Gear member

Geen enkele 14% versie heeft ACC. Dat was voor mij reden om nog net - op de laatste dag - de 20% versie te bestellen.
Mijn V40: D2 Summum
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Mike Philippens schreef:Ik heb een C30 met keyless en geen alarm. Er zal ongetwijfeld een voor Volvo logische verklaring zijn, maar dat is dan een productietechnische verklaring waar een consument helemaal niets mee kan. Ze zullen wel bepaalde componenten samengevoegd hebben om het een beetje goedkoop te houden.
C30 Keyless drive meerprijs € 775,--
V40 Keyless drive icm volvo guard alarm € 585,--
Loop je nou gewoon te zeiken om het zeiken?

Wees blij met de uitgebreide pakketten in NL, die maken een Volvo vaak veel goedkoper.
Volvo for life
mjeuring
3rd Gear member

ACC is zwaar overrated. OK, op een autoweg of provinciale weg wel lekker, mooi dezelfde afstand tot je voorganger houden. Maar op de snelweg? Als je 130 op de rechter baan rijdt grijpt de ACC veel te snel in als je op een langzamere weggebruiker afkomt, ja, zelfs als je de afstand van de ACC op minimum hebt afgesteld. Je moet m.i. veel te vroeg naar de linker baan om te zorgen dat je met dezelfde snelheid kunt doorrijden.
E.e.a. in een 2008 XC70, ben blij dat ik nu weer een MCC heb :-)
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Timmy
3rd Gear member

mjeuring schreef:Maar op de snelweg? Als je 130 op de rechter baan rijdt grijpt de ACC veel te snel in als je op een langzamere weggebruiker afkomt, ja, zelfs als je de afstand van de ACC op minimum hebt afgesteld. Je moet m.i. veel te vroeg naar de linker baan om te zorgen dat je met dezelfde snelheid kunt doorrijden.
Daar heb je helemaal gelijk in. Met een rustig verkeersbeeld is de ACC een uitkomst maar zodra het wat drukker wordt en de snelheidsverschillen groter kan het irritant worden. De onderlinge afstand is tijdens de spits aan de grote kant waardoor er auto's tussen schieten. Gevolg, een abrupte remactie van de ACC.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Rutgerv40
2nd Gear member

Ik heb een handgeschakelde D2 met adaptieve cruise control, broodje aap verhaal dus. Check mijn setup in de link van mn signature.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

op jouw foto zie ik een 20% V40 van het modeljaar 2013 met een uitstoot van 94gr CO2/km, dat is een heel andere auto dan waarover deze topic gaat.
Eet smakelijk dus met je broodje aap
Volvo for life
Paul
Geartronic member

Rutgerv40 schreef:Ik heb een handgeschakelde D2 met adaptieve cruise control, broodje aap verhaal dus. Check mijn setup in de link van mn signature.
Echt geen broodje aap!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
OGA244
8th Gear member

Timmy schreef:
mjeuring schreef:Maar op de snelweg? Als je 130 op de rechter baan rijdt grijpt de ACC veel te snel in als je op een langzamere weggebruiker afkomt, ja, zelfs als je de afstand van de ACC op minimum hebt afgesteld. Je moet m.i. veel te vroeg naar de linker baan om te zorgen dat je met dezelfde snelheid kunt doorrijden.
Daar heb je helemaal gelijk in. Met een rustig verkeersbeeld is de ACC een uitkomst maar zodra het wat drukker wordt en de snelheidsverschillen groter kan het irritant worden. De onderlinge afstand is tijdens de spits aan de grote kant waardoor er auto's tussen schieten. Gevolg, een abrupte remactie van de ACC.
dat ervaar ik idd ook als nadeel, je moet proactief gasgeven in zulke gevallen :twisted:
Ander nadeel is dat het ding bij vorst als het afgedekt is door een ijslaagje niet meer werkt
Thom
5th Gear member

Ik heb geen zin om krom te lopen voor zo'n ding. Dat het een fijne auto is, staat buiten kijf, maar ik ben geen fanboy en de suggestie dat er geen betere auto's zijn vind ik een beetje overdreven. Mijn keuze is mijn persoonlijke keuze en die hoef ik niet te verantwoorden denk ik. Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt, maar ik vind het een groot gemis. En zeker omdat het om zo'n ongelooflijk domme reden is.
Waarom besteden jullie zoveel aandacht aan deze bot formulerende, zelfingenomen zeurkous?

Die volgens de TS genoemde 'vreemde combinaties' zijn pakketten die vaak een aanzienlijk voordeel kennen, ga die zaken eens los bestellen bij één van de 'Duitse Drie' en je bent een pak meer kwijt.

Die eco/bijtellingswonders kennen nu eenmaal restricties, vraag bv. bij Ford eens naar een trekhaak op de 14% Focus, daar mag enkel nog een fietsendrager op. Die ACC wordt volgens mij vooral besteld icm automaat (ik vind het ook alleen dan meerwaarde hebben, bv. de Queue Assist is fijn), en dat is de 14% V40 D2 niet.
Plaats reactie

Terug naar “V40”