Volvo V40
Bouwjaar: 2000
Brandstof: LPi G3
Motor: 1.8
Hallo,
Mijn v40 op gaat binnenkort op vakantie met een vouwwagen.
Omdat hij van achteren erg doorgezakt is wil ik er verzwaarde , dan wel hulpveren onder zetten.
Nu is het probleem dat de onderste bouten muurvast zitten in de bus.
De rubberen ring draait rond in de schokbreker.
Heb de boel al ingespoten met WD40, en met een moker kennis laten maken (een moer op de bout tegen beschadigen van het schroefdraad natuurlijk)
Wie heeft er een oplossing om de bouten eruit te krijgen, zonder de dempers te moeten vervangen( deze zijn nog goed)
Zelf had ik al gedacht om deze door te zagen, maar heb ik dan genoeg ruimte om de schokdemper te demonteren.
alvast bedankt
Mvg Eric
schokdemper bouten zitten muurvast
- chocoSjakie
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 27.12.2012 - 09:42
- Locatie: Duiven
V40 bj 2000
V70 1997Dogde caravan 3.0 bj 1995Chrysler voyager3.0 bj 1993Chrysler voyager3.3 bj 1991Hyundai H100 bj 1990Opel kadett caravan bj 1985Opel Ascona 1.9 SR bj 1979Ford escort 1600 sport bj1978Kawazaki GTR 1000 bj1982
V70 1997Dogde caravan 3.0 bj 1995Chrysler voyager3.0 bj 1993Chrysler voyager3.3 bj 1991Hyundai H100 bj 1990Opel kadett caravan bj 1985Opel Ascona 1.9 SR bj 1979Ford escort 1600 sport bj1978Kawazaki GTR 1000 bj1982
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Heb je warm stoken al geprobeerd of echte kruipolie in plaats van WD 40?
Als laatste kan je de bouten doorslijpen/doorzagen.
Als laatste kan je de bouten doorslijpen/doorzagen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- volvo-s40
- 4th Gear member
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32
Je bedoeld de bout die door de onderste draagarm gaat door de schokbreker ?
Ga eerst langs de dealer om een nieuwe bout (met moer) te halen.
En slijp daarna de handel door.
Deze draait vaker stuk bij het verwijderen van de schokdemper.


Ga eerst langs de dealer om een nieuwe bout (met moer) te halen.
En slijp daarna de handel door.
Deze draait vaker stuk bij het verwijderen van de schokdemper.


- chocoSjakie
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 27.12.2012 - 09:42
- Locatie: Duiven
Hallo,
volvo- s40 idd die bouten
Maar die van jou ie eruit zo te zien
De moeren zijn gewoon los te draaien.
Bouten en moeren worden besteld (had de dealer niet op voorraad!!)
Ga van het weekend de boel voorzichtig warm stoken met kruipolie en een kijken of het gangbaar gaat worden.
Zo niet gaat de slijptol/ijzerzaag erop.
Word weer een heerlijk klusweekend.
Mvg Eric
volvo- s40 idd die bouten

Maar die van jou ie eruit zo te zien
De moeren zijn gewoon los te draaien.
Bouten en moeren worden besteld (had de dealer niet op voorraad!!)
Ga van het weekend de boel voorzichtig warm stoken met kruipolie en een kijken of het gangbaar gaat worden.
Zo niet gaat de slijptol/ijzerzaag erop.
Word weer een heerlijk klusweekend.
Mvg Eric
V40 bj 2000
V70 1997Dogde caravan 3.0 bj 1995Chrysler voyager3.0 bj 1993Chrysler voyager3.3 bj 1991Hyundai H100 bj 1990Opel kadett caravan bj 1985Opel Ascona 1.9 SR bj 1979Ford escort 1600 sport bj1978Kawazaki GTR 1000 bj1982
V70 1997Dogde caravan 3.0 bj 1995Chrysler voyager3.0 bj 1993Chrysler voyager3.3 bj 1991Hyundai H100 bj 1990Opel kadett caravan bj 1985Opel Ascona 1.9 SR bj 1979Ford escort 1600 sport bj1978Kawazaki GTR 1000 bj1982
- volvo-s40
- 4th Gear member
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32
moer is er af.
en de bout draait vrij rond.
Heb je een krik ?
Zet deze onder de schokdemper en krik voorzichtig de demper iets omhoog zodat de spanning van de bout eraf is.
De demper drukt op die bout namelijk en wil er dan niet zo lekker eruit.
Als de spanning er af is, tik je de bout er zo uit.
en de bout draait vrij rond.
Heb je een krik ?
Zet deze onder de schokdemper en krik voorzichtig de demper iets omhoog zodat de spanning van de bout eraf is.
De demper drukt op die bout namelijk en wil er dan niet zo lekker eruit.
Als de spanning er af is, tik je de bout er zo uit.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
- chocoSjakie
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 27.12.2012 - 09:42
- Locatie: Duiven
Volvo-S40
met de krik heb ik de demper ondersteund.
Bout zit vastgeroest in de bus.(rubber draait rond in de demper)
Laat het even voor wat het is.
Klusje van 1.5 uur moet geen weekendproject worden.
Over niet al te lange tijd ga ik de dempers en veren vervangen.
Moet een beetje beter weer worden.
Ben geen koukleum , maar in de wind onder een auto liggen met 10 graden is niet een van mijn hobby's.
Maar bedankt voor de hulp.
Mvg Eric
met de krik heb ik de demper ondersteund.
Bout zit vastgeroest in de bus.(rubber draait rond in de demper)
Laat het even voor wat het is.
Klusje van 1.5 uur moet geen weekendproject worden.
Over niet al te lange tijd ga ik de dempers en veren vervangen.
Moet een beetje beter weer worden.
Ben geen koukleum , maar in de wind onder een auto liggen met 10 graden is niet een van mijn hobby's.
Maar bedankt voor de hulp.
Mvg Eric
V40 bj 2000
V70 1997Dogde caravan 3.0 bj 1995Chrysler voyager3.0 bj 1993Chrysler voyager3.3 bj 1991Hyundai H100 bj 1990Opel kadett caravan bj 1985Opel Ascona 1.9 SR bj 1979Ford escort 1600 sport bj1978Kawazaki GTR 1000 bj1982
V70 1997Dogde caravan 3.0 bj 1995Chrysler voyager3.0 bj 1993Chrysler voyager3.3 bj 1991Hyundai H100 bj 1990Opel kadett caravan bj 1985Opel Ascona 1.9 SR bj 1979Ford escort 1600 sport bj1978Kawazaki GTR 1000 bj1982
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Moer iets los draaien, (lange) dop erop, rammen met de hamer. Als het tegen zit dan moet het altijd op de grove manier.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- chocoSjakie
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 27.12.2012 - 09:42
- Locatie: Duiven
Hallo,
Ben er nog niet aan toegekomen.
Heb de handel wel vast ingespoten met (eerst met remmenreiniger daarna met kruipolie,kan het even lekker inwerken )
Heb er nu ook niet zoveel haast mee.
tijdens de vakantie heb ik de vouwwagen, zo ingeladen dat deze niet teveel op de trekhaakkogel drukte.
En het is allemaal goed gegaan.
Ik weet nu wat ik moet doen ,en wat mij te wachten staat met het demonteren van de schokdempers en veren.
Heb nog wel 1 vraagje:
Is het niet handiger om de veerspanner aan te brengen als de veer nog onder de auto zit, en dan de complete schokdemper te demomteren?
scheelt volgens mij 2 keer opspannen van de veren, of heb je daar geen ruimte voor in de wielkast.
Natuurlijk laat ik weten als ze eronder zitten, en of het tegen/mee zat.
Alvast allen bedankt voor de bijdrage.
Mvg Eric
Ben er nog niet aan toegekomen.
Heb de handel wel vast ingespoten met (eerst met remmenreiniger daarna met kruipolie,kan het even lekker inwerken )
Heb er nu ook niet zoveel haast mee.
tijdens de vakantie heb ik de vouwwagen, zo ingeladen dat deze niet teveel op de trekhaakkogel drukte.
En het is allemaal goed gegaan.
Ik weet nu wat ik moet doen ,en wat mij te wachten staat met het demonteren van de schokdempers en veren.
Heb nog wel 1 vraagje:
Is het niet handiger om de veerspanner aan te brengen als de veer nog onder de auto zit, en dan de complete schokdemper te demomteren?
scheelt volgens mij 2 keer opspannen van de veren, of heb je daar geen ruimte voor in de wielkast.
Natuurlijk laat ik weten als ze eronder zitten, en of het tegen/mee zat.
Alvast allen bedankt voor de bijdrage.
Mvg Eric
V40 bj 2000
V70 1997Dogde caravan 3.0 bj 1995Chrysler voyager3.0 bj 1993Chrysler voyager3.3 bj 1991Hyundai H100 bj 1990Opel kadett caravan bj 1985Opel Ascona 1.9 SR bj 1979Ford escort 1600 sport bj1978Kawazaki GTR 1000 bj1982
V70 1997Dogde caravan 3.0 bj 1995Chrysler voyager3.0 bj 1993Chrysler voyager3.3 bj 1991Hyundai H100 bj 1990Opel kadett caravan bj 1985Opel Ascona 1.9 SR bj 1979Ford escort 1600 sport bj1978Kawazaki GTR 1000 bj1982
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Met Volvo S40 eens. Heb bij het vervangen van mijn Nivomat hetzelfde ervaren. Los geslepen, nieuwe bouten en moeren erop en gaan.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 16.08.2013 - 15:18
Een verlengde dopsleutel erop, een flinke klap erop (ff laten schrikken) en proberen los te draaien. Wil dit niet lukken gewoon slijptol erin!
Als je nieuwe bouten en moeren erop zet pak dan rvs bouten met een zelfborgende moer, flink wat vet aan de bout doen en de moer vastdraaien.
Vet je deze bout niet in dan heb je kans dat de moer zich aan de bout vast vreet.
succes!
Als je nieuwe bouten en moeren erop zet pak dan rvs bouten met een zelfborgende moer, flink wat vet aan de bout doen en de moer vastdraaien.
Vet je deze bout niet in dan heb je kans dat de moer zich aan de bout vast vreet.
succes!
Volvo V40 1,8 16v 1997 blue
- chocoSjakie
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 27.12.2012 - 09:42
- Locatie: Duiven
Hallo Allemaal,
Veren en dempers zijn vervangen.
Heb nu wel een setje V40-velgen met banden( 205*55*16) over.
Maar die slijt ik wel.
Bedankt voor de reacties
topic mag van mij gesloten worden.
Mvg,
Eric
Veren en dempers zijn vervangen.
Heb nu wel een setje V40-velgen met banden( 205*55*16) over.
Maar die slijt ik wel.
Bedankt voor de reacties
topic mag van mij gesloten worden.
Mvg,
Eric
V40 bj 2000
V70 1997Dogde caravan 3.0 bj 1995Chrysler voyager3.0 bj 1993Chrysler voyager3.3 bj 1991Hyundai H100 bj 1990Opel kadett caravan bj 1985Opel Ascona 1.9 SR bj 1979Ford escort 1600 sport bj1978Kawazaki GTR 1000 bj1982
V70 1997Dogde caravan 3.0 bj 1995Chrysler voyager3.0 bj 1993Chrysler voyager3.3 bj 1991Hyundai H100 bj 1990Opel kadett caravan bj 1985Opel Ascona 1.9 SR bj 1979Ford escort 1600 sport bj1978Kawazaki GTR 1000 bj1982