Afgelopen weekend heb ik het genoegen mogen hebben om een paar ritjes in de 850 GLT (uit 1997 geloof ik) van een vriend van me te rijden. Wat een tank van een wagen, en wat een heerlijke roffel van de 5-cilinder!
Ik was eigenlijk op zoek naar een S60/S80, maar ik begin toch te twijfelen. Ik had eigenlijk gedacht dat je in een 850 echt het gevoel zou hebben in een ouwe bak te zitten, maar dat viel me reuze mee. Natuurlijk is het interieur oud, in die zin dat het ouderwetse grote knoppen heeft e.d., maar het is eigenlijk helemaal niet storend. En de wagen rijdt gewoon vorstelijk over hobbels, ook op zandpaden met gaten e.d. blijft het comfortabel.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Is het nog wel verantwoord (qua betrouwbaarheid en onderhoud) om voor een 850 of een S70 te gaan in plaats van een wat nieuwere S60/S80? En waar moet ik dan in het bijzonder op letten?
Of heeft iemand misschien zelfs tips qua 850's/S70's die te koop staan?
LPG is wel een voorwaarde trouwens, en met een dergelijke auto wil ik natuurlijk een automaat en alle denkbare opties (schuif/kanteldak; cruise control; airco zijn vereist). Een motorisch iets dikkere versie (met turbo) zou ook leuk zijn.
Aan dingen als lichtmetalen velgen of grote maten velgen (dunne bandjes) hecht ik geen bijzondere waarde.