850/S70, waarop letten?

Voor kenners: de "Roffel"
Gesloten
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Mijn eerste bericht op dit forum, en meteen al de hopelijk niet al te veel voorkomende vraag naar aankooptips :)

Afgelopen weekend heb ik het genoegen mogen hebben om een paar ritjes in de 850 GLT (uit 1997 geloof ik) van een vriend van me te rijden. Wat een tank van een wagen, en wat een heerlijke roffel van de 5-cilinder!

Ik was eigenlijk op zoek naar een S60/S80, maar ik begin toch te twijfelen. Ik had eigenlijk gedacht dat je in een 850 echt het gevoel zou hebben in een ouwe bak te zitten, maar dat viel me reuze mee. Natuurlijk is het interieur oud, in die zin dat het ouderwetse grote knoppen heeft e.d., maar het is eigenlijk helemaal niet storend. En de wagen rijdt gewoon vorstelijk over hobbels, ook op zandpaden met gaten e.d. blijft het comfortabel.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Is het nog wel verantwoord (qua betrouwbaarheid en onderhoud) om voor een 850 of een S70 te gaan in plaats van een wat nieuwere S60/S80? En waar moet ik dan in het bijzonder op letten?

Of heeft iemand misschien zelfs tips qua 850's/S70's die te koop staan?

LPG is wel een voorwaarde trouwens, en met een dergelijke auto wil ik natuurlijk een automaat en alle denkbare opties (schuif/kanteldak; cruise control; airco zijn vereist). Een motorisch iets dikkere versie (met turbo) zou ook leuk zijn.

Aan dingen als lichtmetalen velgen of grote maten velgen (dunne bandjes) hecht ik geen bijzondere waarde.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Wat een heerlijke naam gebruik je op het forum.

Hou er wel rekening mee dat je een 850 met gas gaat vinden die al een hele wandeling heeft gemaakt. Op zich geen probleem, mits goed onderhouden. Dat is het sleutelwoord; gedocumenteerd onderhoud. Airco's geven wel eens de geest. En S60-S80's en ook de S70 hebben zo goed als allemaal een G3-gasinstallatie. Oudere 850 soms ook maar het gros niet en dat merk je in de wegenbelastig.

Als die '97-er een GLT is geweest, moet het import zijn. Maar dat maakt niet zo veel uit, de motoren zijn hetzelfde alleen het naampje is anders.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Het is zeker nog wel verantwoord om een 850 of S70 te kopen. Zoals eigenlijk bij iedere auto aankoop: zorg alleen dat je weet wat je koopt. Wat Walter al zegt, onderhoudshistorie weten is belangrijk.

Voor aankooptips kun je o.a dit topic doorlezen:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7007.0.html

Naast dat je marktplaats e.d. afstruint naar een leuke G3'er kun je ook nog even hier neuzen:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,42.0.html
Er staat o.a. een 850, een V70 en een S70 2.5T op LPG G3.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Shockwave schreef:Het is zeker nog wel verantwoord om een 850 of S70 te kopen. Zoals eigenlijk bij iedere auto aankoop: zorg alleen dat je weet wat je koopt. Wat Walter al zegt, onderhoudshistorie weten is belangrijk.

Voor aankooptips kun je o.a dit topic doorlezen:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7007.0.html

Naast dat je marktplaats e.d. afstruint naar een leuke G3'er kun je ook nog even hier neuzen:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,42.0.html
Er staat o.a. een 850, een V70 en een S70 2.5T op LPG G3.
Die aankooptips zal ik zeker doorlezen!

Die S70 2.5T waar je aan refereert had ik op MP al gezien.. balen dat het geen automaat is, want anders was ik zeker gaan kijken!
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Walter schreef:Wat een heerlijke naam gebruik je op het forum.

Hou er wel rekening mee dat je een 850 met gas gaat vinden die al een hele wandeling heeft gemaakt. Op zich geen probleem, mits goed onderhouden. Dat is het sleutelwoord; gedocumenteerd onderhoud. Airco's geven wel eens de geest. En S60-S80's en ook de S70 hebben zo goed als allemaal een G3-gasinstallatie. Oudere 850 soms ook maar het gros niet en dat merk je in de wegenbelastig.

Als die '97-er een GLT is geweest, moet het import zijn. Maar dat maakt niet zo veel uit, de motoren zijn hetzelfde alleen het naampje is anders.
Kan ook een ander bouwjaar zijn geweest hoor, maar dacht dat het '97 was. Maar enfin.

De voornaamste vraag voor mij blijft of het qua onderhoud/betrouwbaarheid nu de wereld van verschil zal maken of ik een S60/80 neem van 2002/2003 of een 850/S70 van eind jaren '90. Niet dat ik iemand ben die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en wil bezuinigen op onderhoud hoor, dat zeker niet. Maar een auto waar elke keer weer 'wat' mee is kan het plezier natuurlijk wel compleet wegnemen.
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

De voornaamste vraag voor mij blijft of het qua onderhoud/betrouwbaarheid nu de wereld van verschil zal maken of ik een S60/80 neem van 2002/2003 of een 850/S70 van eind jaren '90.
Wat mij betreft is dat geen wereld van verschil. Zoals aangegeven hangt dat sterk af van de onderhoudshistorie. Ik zelf heb 13 maanden geleden een 850 uit '92 gekocht. Eén van de redenen waarom ik die 850 koos was dat de onderhoudshistorie heel netjes was bijgehouden. Vorige maand APK gehad, was iets van 375 euro inclusief verlagingsveren achter monteren. Dus dat de auto uit '92 kwam zegt niet zoveel. Hij was aantoonbaar technisch in orde tijdens de aankoop en tijdens de APK een jaar later werd dat nogmaals bewezen.

Je kunt een s80 treffen van 2003 die er vele male slechter aan toe is, en waarbij je bij de volgende APK 1800 kunt aftikken. Moraal: zorg gewoon dat je weet wat je koopt, laat desnoods een aankoopkeuring uitvoeren als je er zelf niet genoeg verstand van hebt, en dan maakt de leeftijd niet echt meer uit.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Ben uiteindelijk gegaan voor een S70 2.5T uit 1998 op LPG, die waar Shockwave aan refereerde :)

Het was dan wel geen automaat, maar dat "minpunt" was ik na de proefrit snel vergeten ;)

Nu nog even wachten tot ik hem op kan halen, want hij zou nog even een nieuwe APK krijgen.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29622
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gefeliciteerd met de aanschaf van de S70, als je de auto hebt opgehaald snel foto´s maken!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

gefeliciteerd! Nu nog foto's :) Wij zijn erg visueel ingesteld hier :)
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

lint schreef:Gefeliciteerd met de aanschaf van de S70, als je de auto hebt opgehaald snel foto´s maken!
Dank je :D

Zodra ik de Volvo in mijn bezit heb zal ik foto's maken en ook nog even een "even voorstellen"-topic aanmaken :)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Gefeliciteerd!!
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Gebruikersavatar
Appie1969
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 23.03.2013 - 20:02
Locatie: Eindhoven

Laat de foto's maar komen ;)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Appie1969 schreef:Laat de foto's maar komen ;)
Die staan hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Daar gaan we dan ook verder, vandaar het slotje op deze
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gesloten

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”