V60 PIH - Verbruikscijfers/rijstrategie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

RichieB schreef:Dat zou wel betekenen dat je altijd je navigatie aan moet zetten. Daar is de bediening van de RTI nu veel te ingewikkeld voor. Je kan niet eens favoriete bestemmingen opslaan, tenzij je er al bent!

Zelf Save afstand instellen is veel logischer, en zou een mooie update zijn.
aaai erg benieuwd naar de navigatie. Tot een jaar geleden gebruikte ik de nav nauwelijks. Nu elke dag (wel zonder geluid). Heb nu inbouw TomTom en dat werkt wel goed. Invoer nieuwe adressen kost wat tijd. Dat gaat hopelijk beter bij de volvo in combinatie met smartphone en on-call.
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
Jan Hagel
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
Locatie: A6

RichieB schreef: Je kan niet eens favoriete bestemmingen opslaan, tenzij je er al bent
Dit is zeker wel mogelijk
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Beetje off-topic, maar er naartoe scrollen op de kaart (zonder de mogelijkheid om op adres te zoeken) is alleen een optie als je er al (in de buurt) bent.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik heb sinds een paar dagen het gevoel alsof de accu steeds sneller leeg is. De app bevestigt dit. Haalde ik in het begin nog ruim 10 kWh uit een volle accu, nu is dat maar 8 kWh. Ik meet dit door alle verbruikte energie die de app weergeeft op te tellen en daar de opgewekte energie van af te trekken. Op de dagen dat de accu bij thuiskomst echt leeg is (diesel gaat aan, rood schakeltpunt staat helemaal onderaan, Pure niet meer mogelijk) geeft dit goed aan hoeveel kWh de accu heeft geleverd.

Hebben jullie hier ook last van?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
XC90S
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 23.02.2013 - 11:51

@RichiB
Was mij inderdaad ook opgevallen dat ik nooit aan die 11.2 kWh kom als ik al mn stroomverbruik optel, meer rond 8/9. Weet iemand hier meer van? Zit er ergens verborgen verbruik, of is de accu capaciteit lager dan opgegeven?
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik zal het eens nakijken wellicht is r een verschil tussen de geinstaleerde capaciteit en de capaciteit die je kunt gebruiken. Te diepe ontlading is niet goed voor een accu
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Het gaat mij niet zozeer om hoeveel kWh ik uit de accu haal (8, 9 of 10) maar dat dit merkbaar is afgenomen. Dat vind ik wel heel snel achteruitgegaan.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Hoes
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 19.06.2012 - 21:12
Locatie: Noord-Brabant

http://nos.nl/artikel/514040-overgang-e ... ilijk.html

Dit item was een kwartier geleden te beluisteren op Radio1. Na zo'n bericht vraag ik me iedere keer weer af hoe lang de fiscale voordelen blijven bestaan als er zoveel "oneigenlijk" gebruik van wordt gemaakt.
RvdVeer
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23.02.2009 - 11:15
Locatie: Friesland
Contacteer:

Vanochtend op BNR ook een item over de subsidiering van elektrisch rijden, met een live verslag vanuit een plug-in hybride. "Nu geef je teveel gas en de diesel slaat direct aan...." Dat moet dus wel een Volvo zijn geweest. :-) Als één van de maatregelen wordt het plaatsen van meer oplaadpunten aangehaald, zowel thuis als op het werk. Kom maar!
Hopelijk een V60 PIH in bestelling! Black sapphire, HT-line, getinte ramen, sportleder beachwood met zwarte hemelbekleding
Peugeot 508sw s/s
V50 DRIVe Edition I
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

De fiscale voordelen zijn al afgeschaft. De 0% bijtelling verdwijnt via een tussenstap van 7% in 2014-2015. Daarna is de laagste categorie 14% puur gebaseerd op CO2 uitstoot.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

Hoes schreef:http://nos.nl/artikel/514040-overgang-e ... ilijk.html

Dit item was een kwartier geleden te beluisteren op Radio1. Na zo'n bericht vraag ik me iedere keer weer af hoe lang de fiscale voordelen blijven bestaan als er zoveel "oneigenlijk" gebruik van wordt gemaakt.
In dit artikel halen ze een (grote) groep leaserijders aan die zelf helemaal geen financieel belang heeft bij zuinig rijden. Bijtelling staat vast en de rest is allemaal gedoe wat ze niks oplevert. Opladen is gedoe en je rechtervoet in bedwang houden is ook lastig.

Ik merk dat hier op het forum toch wat meer mensen wel bewust bezig zijn met opladen, kosten en het milieu.

Jammer dat zo'n groep het imago naar beneden haalt.
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Het niet zuinig willen en hoeven rijden komt voornamelijk door de leaserijders.
Maak leaserijders direct verantwoordelijk voor buitensporige kosten als ze te beschikking gestelde auto niet gebruiken zoals bedoeld.
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

jvov60 schreef:Het niet zuinig willen en hoeven rijden komt voornamelijk door de leaserijders.
Maak leaserijders direct verantwoordelijk voor buitensporige kosten als ze te beschikking gestelde auto niet gebruiken zoals bedoeld.
+1, dat is wat wij doen bij onze berijders... waar ik er zelf 1 van wordt ;). Als werkgever zorgen we wel voor een goede infrastructuur op het werk en thuis.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
alexmem
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 14.12.2012 - 20:15
Locatie: Vlagtwedde

Mijn werkgever idem dito.
2019 Volvo Xc60 T8 Inscription; Onyx Black, Linear Lime, Audio Line, Intellisafe Pro Line, Luxury Line, Park Assist Line, Versatility Pro Line, gelaagde zijruiten, zwarte hemelbekleding, extra getint glas, achterbumper bescherming.
2014 Volvo V60 PIH; Ember black, Beechwood, Driver support line, Security line, Park Assist voor en Sunblinds.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

RichieB schreef:Ik heb sinds een paar dagen het gevoel alsof de accu steeds sneller leeg is. De app bevestigt dit. Haalde ik in het begin nog ruim 10 kWh uit een volle accu, nu is dat maar 8 kWh. Ik meet dit door alle verbruikte energie die de app weergeeft op te tellen en daar de opgewekte energie van af te trekken. Op de dagen dat de accu bij thuiskomst echt leeg is (diesel gaat aan, rood schakeltpunt staat helemaal onderaan, Pure niet meer mogelijk) geeft dit goed aan hoeveel kWh de accu heeft geleverd.

Hebben jullie hier ook last van?
Ik lijkt meestal nog lager uit te komen rond de 7,4 kWh zal er eens op gaan letten. Zou het kunnen dat alleen het e verbruik van de motor wordt gemeten door VOC en andere zaken als airco, verlichting stoelverwarming etc niet ?
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Die andere zaken die jij noemt worden volgens mij gevoed door de 12V accu,
of in ieder geval het 12V circuit. Het is onduidelijk wanneer de 12V accu wordt bijgeladen (zie ander draadje hierover).
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

de 12V accu moet haast wel ook de gevoed worden van de tractie accu, airco stoelverw, etc zijn forse verbruikers. Vandaag haalde ik volgens VOC 8,1 kWh uit de accu voor 35 km. Jammer dat de 11,2 kW er niet uit komt de 50 km was dan echt haalbaar
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Met de cruisecontrol op 200 (verder gaat ie niet) over de Deutsche Autobahn deed mij PIH 8,1 l/100 km. Met een volle accu weggereden, en vrijwel meteen daarna volgetankt. Accuradius was 536,4 km (tank lampje werd rood) maar er ging maar 43,6 liter in. Dus 600 km had ie wel kunnen halen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

Zijn er al ervaringen met het remmen? Hoe zorg je voor de maximale regeneratie?

als je ziet dat je over een paar 100m snelheid moet minderen kun je dan het beste je gas los laten of subtiel remmen (dus zo min mogelijk op de schijven)?
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
pih60
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57

ik heb al eerder iets geroepen over "het nieuwe remmen". Op mijn vaste woonwerk route weet ik nu zo ongeveer waar ik het gas los laat en vervolgens waar ik begin te remmen. Waarbij ik onderscheid maak tussen "regeneratief" remmen (dus zachtjes ingetrapt) en echt het laatste remmen. Zal waarschijnlijk allemaal bijna niks schelen, maar (ook al eerder genoemd) we moeten het onderste uit de kan halen voor de belastingbetaler die dit mede mogelijk gemaakt heeft......
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”