Bij mijn s60 modeljaar 2008 schoot het stangetje ook steeds los als ik krachtig accelereerde. Ik heb het probleem opgelost door twee stukjes elektriciteits kabel te strippen, dubbel te vouwen en een voor een over het bolletje van de wervelklep te vouwen en elk tot één kabeltje te draaien. Er ontstaat dan dus een oogje achter het bolletje met daaraan een draadje. Een kabeltje naar boven en een naar beneden. Dan het stangetje over het bolletje schuiven en de kabeltjes over het stangetje bij elkaar draaien. Om te voorkomen dat de kabeltjes los gaan heb ik ze daar aan elkaar gesoldeerd.
Het stangetje zit nu gefixeerd over het bolletje zonder dat ik heb hoeven boren of slijpen waardoor het materiaal zou kunnen worden verzwakt. De kabeloogjes kunnen achter het bolletje draaien waardoor het stangetje vrij kan bewegen en geen spanning kan ontstaan wat wel het geval is als je een pinnetje door het stangetje en het bolletje zou steken.
Misschien kan iemand hiermee zijn voordeel doen.
Groet, Mathieu.
Stangetje wervelkleppen los en een vieze bende
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29895
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Klinkt als een inventieve en goede oplossing, hoe lang gaat dit al goed bij jouw auto?
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 29.08.2007 - 20:04
- Locatie: Kerkrade
Hallo Diesel 70,
Omdat het niet lukte een foto te maken van het stangetje in de Volvo heb ik de oplossing gesimuleerd met een handdoekknopje en een omgebogen draad als stangetje. De foto's spreken voor zich. Bij de Volvo heb ik de draadeindjes aan elkaar gesoldeerd. Alles zit al geruime tijd en werkt perfect.
Succes en groetjes,
Mathieu.
Omdat het niet lukte een foto te maken van het stangetje in de Volvo heb ik de oplossing gesimuleerd met een handdoekknopje en een omgebogen draad als stangetje. De foto's spreken voor zich. Bij de Volvo heb ik de draadeindjes aan elkaar gesoldeerd. Alles zit al geruime tijd en werkt perfect.
Succes en groetjes,
Mathieu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EwoutSchalkwijk
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
- Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
- Contacteer:
Zeer creatief, maar toch blijft mij dan een gevoel bekruipen dat het niet is zoals het hoort. Dat zal zeer zeker een van mijn tics zijn, maar toch 
Aan de andere kant: Als het werkt, dan werkt het.
Mijn beschreven oplossing werkte ook prima, maar geldt maar voor bepaalde modellen. Uiteindelijk kreeg ik pas rust in m'n hoofd met een 'Volvo originele' oplossing.
Ewøut

Aan de andere kant: Als het werkt, dan werkt het.
Mijn beschreven oplossing werkte ook prima, maar geldt maar voor bepaalde modellen. Uiteindelijk kreeg ik pas rust in m'n hoofd met een 'Volvo originele' oplossing.
Ewøut
http://www.reinemoen.net
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Maar die originele Volvo methode (kunststof bolletje in kunststof armpje) slijt toch weer net zo hard als voorheen?EwoutSchalkwijk schreef: Uiteindelijk kreeg ik pas rust in m'n hoofd met een 'Volvo originele' oplossing.
De mijne heeft 120k gelopen en een nieuw armpje houd het een half jaar vol, dan is de boel weer lam. Ik denk er nu dus ook aan om de klep te vervangen, op de verstuivers na zie het er niet echt ingewikkeld uit.
Marinus
- EwoutSchalkwijk
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
- Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
- Contacteer:
De mijne heeft het zo'n 200.000km uitgehouden, maar voor dat ik er weer 200.000km heb bijgezet....mjeuring schreef:Maar die originele Volvo methode (kunststof bolletje in kunststof armpje) slijt toch weer net zo hard als voorheen?EwoutSchalkwijk schreef: Uiteindelijk kreeg ik pas rust in m'n hoofd met een 'Volvo originele' oplossing.
Ik heb de XC overgedragen aan m'n vrouw en die rijdt maar 65km per dag en ik ben weer in de V70 Classic TDI gaan rijden. Ik rijd zo'n 150 a 200 km per dag. Dat spaart zo veel geld dat ik best nog eens een wervelklepje kan vervangen.

http://www.reinemoen.net
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Vandaag nieuw stangetje gekocht en wilde niet klikken. Met jouw oplossing zit hij voorlopig weer vast. Bedankt! Vind het van de zotte dat ik €300 aan materiaal moet uitgeven en 4 uur moet sleutelen omdat een bolletje wat versleten is.Mathieu schreef:Hallo Diesel 70,
Omdat het niet lukte een foto te maken van het stangetje in de Volvo heb ik de oplossing gesimuleerd met een handdoekknopje en een omgebogen draad als stangetje. De foto's spreken voor zich. Bij de Volvo heb ik de draadeindjes aan elkaar gesoldeerd. Alles zit al geruime tijd en werkt perfect.
Succes en groetjes,
Mathieu.
Loop nu te denken aan een oplossing waarbij je een clip over het stangetje kunt schuiven en achter het bolletje klikt.