Foto's C30

De opvolger van P1800 en 480
Gebruikersavatar
alettesmeekens
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 05.04.2006 - 16:42
Locatie: Ulvenhout
Contacteer:

waauw vette bak man die cc

en die c30 ook
spaart voor een 740 turbo...

Afbeelding
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

iedereen van de ontwerp afdeling van Volvo oprotten wij hebben zweuds hier! Toffe bak hoor die CC :P
Gebruikersavatar
Pjotr_DJ
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 15.05.2006 - 14:23
Locatie: Nieuw-Vennep

zweuds schreef:Of de als cc:
Leuke foto, deze is genomen op schiphol, ergens in april/mei van het jaar 2005

Na een feestje te hebben gehad ben ik op Schiphol afgezet om de bus te pakken.
En geloof het of niet, op die bewuste dag liep met mn lamme kop bijna tegen de c30 op, hij kwam uit een gesloten vrachtwagen begeleid door een volvo ventje dat alleen maar zweeds kon.

Ik moest toch ff kwijt dat ik per toeval als eerst de c30 in het echt heb gezien :D
Volvo 460 B18u 1994 en een puch maxi RAG70ALU 1979!
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

V480-V40 schreef:
Battlecruiser S80 schreef:Die veiligheidssterren worden altijd verdiend met botsingen tegen een star stuk beton.

Als je in werkelijkheid tegen beton botst, hebben de tests gelijk.

Meestal botst men tegen een andere auto. En dan telt de factor massa heel erg mee. Dan kan het dus best zo zijn dat een auto met minder sterren (maar zwaarder) een auto met meer sterren (maar lichter) vermorzelt. De kreukelzone van de lichte auto wordt door de grotere auto opgebruikt. Een Volvo 940/960 zou daarom tegen een Astra wel eens een veel beter figuur kunnen slaan dan een S40 tegen een Astra...

Het kan nóg gecompliceerder: ook het formaat van de auto (en vooral de hoogte én het zwaartepunt) tellen mee.

Daarom zeggen crashtests eigenlijk niet zo heel veel.
Ik zeg nog één keer wat over het gebied van veiligheid bij VOLVO, en dan hou ik er over op. En eigenlijk zijn het een paar vragen?

Zijn jullie wel eens in het testcentrum van VOLVO geweest? Of heb je tenminste wat uitgevoerde crashtests gezien die daar uitgevoerd zijn?
Hebben jullie nooit van de veiligheidsfilosofie van VOLVO gehoord?
Weten jullie hoe VOLVO crashtests uitvoert?
Weet je wat VOLVO met de XC90 gedaan heeft (En wat bijv BMW en zeker de japanse en amerikaanse merken niet bij hun SUV hebben mee laten werken?

De veiligheidsfilosofie van VOLVO gaat wat dat betreft echt verder dan de Euro NCAP die inderdaad alleen maar wagens tegen een betonblok zet.

Daarom durf ik de stelling aan dat ook een kleine VOLVO even veilig is als een grote VOLVO.

En battlecruiser S80 je hebt gelijk als het over bijvoorbeeld Renault gaat, Maar dit gaat, met als uitleg de antwoorden op bovenstaande vragen, niet op voor VOLVO.

En nog even ter verduidelijking. Ik werk niet voor VOLVO en heb ook geen aandelen in VOLVO. Ik hou mijzelf echter goed op de hoogte van VOLVO aangezien ik het merk een warm hart toedraag. Net als ik dat overigens doe voor sommige andere merken, maar die auto's rij ik niet omdat ik nog altijd tevreden ben met mijn VOLVO's.

Ik denk dat battlecruiser beter had kunnen zeggen dat crashtesten van de euro ncap niks voorstellen dan zou het verhaal wel kloppen. Volvo houd volgens mij wel degelijk rekening met dingen als massa en zwaartepunt (bv XC90 ROPS) bij hun crashtests

Ook ben ik het niet eens met de stelling van V480-V40.
Daarom durf ik de stelling aan dat ook een kleine VOLVO even veilig is als een grote VOLVO.
Dat woordje EVEN daar ben ik het niet mee eens. Het kan gewoon niet dat een SUV 2200kg XC90 het wint van een S40 die misschien de helft weegt. Dat gewicht werkt bij een botsing gewoon in je voordeel.

Dat een kleine auto (of kleine Volvo) OOK erg veilig kan zijn dat klopt maar EVEN veilig als een grotere auto met dezelfde waardering (bv allebei 4 sterren notering) daar ben ik het niet mee eens. De auto's zijn bij de EURO NCAP niet voor niks ingedeeld in klasse.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

xc70-fan schreef:ik dnek dat mijn vrouw haar a3 alleen mag inruilen voor een c30. moet wel een golftas inpassen en 5 deurs uitvoering.

maar dat zal wel even duren.
Die Golftas past en de 5 drs komt niet
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19585
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Daarom durf ik de stelling aan dat ook een kleine VOLVO even veilig is als een grote VOLVO.
Dat woordje EVEN daar ben ik het niet mee eens. Het kan gewoon niet dat een SUV 2200kg XC90 het wint van een S40 die misschien de helft weegt. Dat gewicht werkt bij een botsing gewoon in je voordeel.

Dat een kleine auto (of kleine Volvo) OOK erg veilig kan zijn dat klopt maar EVEN veilig als een grotere auto met dezelfde waardering (bv allebei 4 sterren notering) daar ben ik het niet mee eens. De auto's zijn bij de EURO NCAP niet voor niks ingedeeld in klasse.
*zucht*
Een kleine VOLVO is echt even veilig als een grote VOLVO. Juist vanwege dat gewichtsverschil heeft VOLVO extra veiligheden ingebouwd in kleinere auto's.
En grotere VOLVO's hebben zaken ingebouwd die juist kleinere auto's beschermen.

nogmaals:
VOLVO denkt niet in NCAP (schijn)veiligheid. en daar gaat jou bewering wel op bart.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Toevallig werk ik wel in de carrosserie-ontwikkeling (niet specifiek voor Volvo), en veiligheid en crashgedrag is niet zo'n eenvoudig thema.
De stelling dat zwaardere auto's in het voordeel zijn ten opzichte van lichtere auto's is niet zondermeer geldig. Wanneer je tegen een deformeerbaar blok rijdt (star betonblok wordt niet toegepast in euroncap, en is niet zo'n reëel voorbeeld) is een lichte auto juist in het voordeel. Eenvoudigweg omdat er minder bewegende massa moet worden 'stilgezet', hetgeen minder energie vergt, waardoor minder materiaal hoeft te worden vervormd.
Bij side impact is de ingebrachte energie onafhankelijk van het gewicht van de auto, en telt dit voordeel niet. Het is overigens wel zo dat auto's met een korte wilebasis dan juist in het voordeel zijn omdat de bari'`ere een of beide wielen raakt.
Als twee auto's tegen elkaar aanbotsen tellen er zoveel variabelen mee, dat je daar niet veel zinnings over kan zeggen.
Wat betreft Euroncap. Dat is steeds meer een commercieel wapen aan het worden. Op zich levert het wel gemiddeld genomen veiliger auto's op.
Helaas blijkt het wel zo te zijn dat bepaalde automerken (Renault) heel sterk op de Euroncap-eisen construeert.
Volvo heeft altijd gekeken naar overall veiligheidsaspecten, en dat laat zich niet met een paar standaard tests meten. Dat moet je in de realiteit testen.
Dat Renault sterk op euroncap construeert is af te leiden uit het feit dat je op de derde zitrij van de Grand Scénic zowat tegen de achterklep zit. Niemand gaat mij wijsmaken dat bij achteropcrash dit veilig kan zijn. Maar de euroncap kijkt daar ook niet naar!
Tenslotte moet je niet vergeten dat Volvo zowel in Europa als Noord-Amerika auto's verkoopt. Om in beide gebieden te voldoen aan de iesen is niet even gemakkelijk, daar bepaalde wettelijke eisen zowat tegengestelde eisen stellen. En het is niet de bedoeling om 2 verschillende auto's te ontwikkelen. In USA wordt nog steeds gekeken of je zónder gordel om veilig in een auto bent bij een frontaal crash.
Oja, laat je niet wijs maken dat auto's nu zo veilig zijn dat je met snelheden bovende 80km/u veel te vertellen hebt. De energieniveaus liggen in die gevallen dusdanig hoog, dat daar geluk een grotere rol speelt.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19585
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nog even wat toevoegen aan hetgeen Maurice zegt.
(vooral de laatste twee regels.)

Een auto is zo veilig als zijn bestuurder is.
En idd hoe veilig je auto ook is, een impact van 2x80 km frontaal is veelal dodelijk (ook als je een VOLVO hebt).
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Natuurlijk is het heel kort door de bocht maar V480-V40 jij beweert dus als je met een S40 een frontale botsing hebt met een vrachtwagen dat je het er even goed vanaf zou brengen met een XC90 :?

Natuurlijk doet Volvo wel veel extra bij kleine auto's om ook deze veilig genoeg te maken maar dat EVEN dat kan ik me nog steeds niet voorstellen.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19585
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

bart,
Ja dat beweer ik. Zolang je natuurlijk niet met onzinnige snelheden tegen elkaar botst. (zie vorige post)

Daar komt dat verhaal van Maurice nog bij en natuurlijk de stevige kooiconstructie en kreukelzone van de auto.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bottleneck
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 08.12.2005 - 14:04
Locatie: Dordrecht

Wat steekt die saaie A3 toch schril af bij de C30, hulde! Kan niet wachten op het moment dat ik er voor het eerst een op de weg zie :notworthy:
VOLVO S40 1.9 T4
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

bart schreef:Natuurlijk is het heel kort door de bocht maar V480-V40 jij beweert dus als je met een S40 een frontale botsing hebt met een vrachtwagen dat je het er even goed vanaf zou brengen met een XC90 :?

Natuurlijk doet Volvo wel veel extra bij kleine auto's om ook deze veilig genoeg te maken maar dat EVEN dat kan ik me nog steeds niet voorstellen.
Het is met een vrachtwagen niet zo zeer de personenauto die 'bepaalt' of je er goed van af komt.
Tegenwoordig wordt bij vrachtwagens streeds meer aandacht besteed aan de zogenaamde 'Front Underrun Protection', hetgeen een soort van laaggeplaatste bumper is. Da's vergelijkbaar met de 'onderbumper' van de XC90.

Daar vrachtwagens vele malen zwaarder zijn dan personenauto's kun je de voorkant niet zo zacht maken. (Vergelijk het met een stootbuffer bij een trein: als deze zo 'zacht' zou zijn als een personenwagenbumperconstructie, dan zou bij geringe snelheid de wagon al beschadigd raken. De stootblokken moeten immers eigen massa*snelheid ^2 kunnen opvangen).

Vandaar dat deze 'onderbumper' puur bedoeld is om de zogenaamde 'compatibiliteit' tussen de diverse voertuigen te bewerkstelligen.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32904
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

op mijn website www.volvosite.nl staat bij News nog meer foto's en dan ook foto's van de C30 van binnen!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11625
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

als je op de UK site kijkt heb je daar ook live webcam feeds vanaf de showvloer in Parijs...
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40921
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “C30”