V60 PIH - Verbruikscijfers/rijstrategie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40794
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik ben trots op je :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

pih60 schreef:we moeten het onderste uit de kan halen voor de belastingbetaler die dit mede mogelijk gemaakt heeft......
Dat vind ik ook en daarnaast vind ik het wel interessant hoe het optimale rendement uit dit mooie stukje Volvo techniek te halen is.

Ik heb alleen een half uurtje proefgereden dus alle tips en trucs van de eerste rijders zijn zeker welkom.
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
Fazioli
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 16.02.2013 - 17:48

RichieB schreef:Met de cruisecontrol op 200 (verder gaat ie niet) over de Deutsche Autobahn deed mij PIH 8,1 l/100 km. Met een volle accu weggereden, en vrijwel meteen daarna volgetankt. Accuradius was 536,4 km (tank lampje werd rood) maar er ging maar 43,6 liter in. Dus 600 km had ie wel kunnen halen.
Dat is best netjes bij die snelheid.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Gemiddelde in Duitsland lag op 131 km/u. Het stuk in Nederland op 117 km/u. Maar met topsnelheden van 220 km/u gaat je gemiddeld verbruik hard achteruit.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
pih60
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57

Ik heb nu 6687 km gereden en sta nu op een verbruik van 3,2l/100 km. In het begin zat ik onder de 3,0l/100 km. Nadien steeg dat tot bijna 4l/100 km. Heb vorige week laadpas aangeschaft bij Eneco en ben ook begonnen met openbaar laden (met de "Bas-kabel" :P :P ). Hoewel het steeds moeilijker wordt om een gemiddelde te laten veranderen, streef ik nu naar < 3,0l/100 km en dat moet voor mij goed haalbaar zijn. Naast het eerder genoemde "nieuwe remmen" moet ik ook het "nieuwe plannen" invoeren; ik merk dat ik afspraken anders ga plannen om tussen 2 ritten in weer "vol" te tanken. Net voor de lunch nog een afspraak wordt nu een afspraak net na de lunch....
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33115
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

heel goed!!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Vandaag "pure niet beschikaardoor tijdbeperking hybride systeem" zal maar eens ga opzoeken wat dit veroozaakt. Wel veel electrisch gereden de laatse week
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bluemagics
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
Locatie: Den Haag

pih60 schreef:Ik heb nu 6687 km gereden en sta nu op een verbruik van 3,2l/100 km. In het begin zat ik onder de 3,0l/100 km. Nadien steeg dat tot bijna 4l/100 km. Heb vorige week laadpas aangeschaft bij Eneco en ben ook begonnen met openbaar laden (met de "Bas-kabel" :P :P ). Hoewel het steeds moeilijker wordt om een gemiddelde te laten veranderen, streef ik nu naar < 3,0l/100 km en dat moet voor mij goed haalbaar zijn. Naast het eerder genoemde "nieuwe remmen" moet ik ook het "nieuwe plannen" invoeren; ik merk dat ik afspraken anders ga plannen om tussen 2 ritten in weer "vol" te tanken. Net voor de lunch nog een afspraak wordt nu een afspraak net na de lunch....
Dat zijn mooie cijfers Philip!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40794
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Misschien moeten we er maar een competitie van maken.
Met aan het eind van het jaar een prijsje voor de zuinigste rijder. :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

pih60 schreef:Ik heb nu 6687 km gereden en sta nu op een verbruik van 3,2l/100 km. In het begin zat ik onder de 3,0l/100 km. Nadien steeg dat tot bijna 4l/100 km. Heb vorige week laadpas aangeschaft bij Eneco en ben ook begonnen met openbaar laden (met de "Bas-kabel" :P :P ). Hoewel het steeds moeilijker wordt om een gemiddelde te laten veranderen, streef ik nu naar < 3,0l/100 km en dat moet voor mij goed haalbaar zijn. Naast het eerder genoemde "nieuwe remmen" moet ik ook het "nieuwe plannen" invoeren; ik merk dat ik afspraken anders ga plannen om tussen 2 ritten in weer "vol" te tanken. Net voor de lunch nog een afspraak wordt nu een afspraak net na de lunch....
Jij rijd neem ik aan vooral stukken van zo'n max. 30 - 40 km bij langere snelweg ritten zal die verbruik fors omhoog gaan.

Hoeveel kWh heb je volgens Volvo on call gebruikt (verbuik - teruggewonnen)
Gebruikersavatar
Bluemagics
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 14.01.2013 - 15:14
Locatie: Den Haag

Ben schreef:Misschien moeten we er maar een competitie van maken.
Met aan het eind van het jaar een prijsje voor de zuinigste rijder. :D
Dan moet er ook een prijs komen voor de levensgenieter met het hoogste verbruik. :-D
pih60
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57

Kan ik dat ergens in totaal zien? Of moet ik dan alles naar excel trekken?
Dat is trouwens ook wel iets wat je frequent moet doen, want VOC beperkt zich tot de laatste 40 dagen....
Idd: woonwerk is 25 km. 1x keer in de week rijd ik altijd (140 km - 70+70) waar ik niet oplaadde. Dat ga ik vanaf vrijdag wel doen. En dan heb je nog even de losse ritje: een keer naar de camping, ff hier heen ff daar heen. En die moet je dus meer planmatig gaan doen. En ALTIJD waar je ook bent: aan de stekker!
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Voor de genen die ook op software 0C72 zitten (schijnt terug roep actie voor geweest te zijn).

Merken jullie ook dat de diesel zuiniger rijdt ? Verder lijkt er zowat altijd genoeg elektrische energie beschikbaar te zijn voor weg rijden.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Het totaalverbruik zie je in de VOC app onder Dashboard. (Er is ook een enkeling die de PIH aanschaft zonder VOC, die lopen heel wat functionaliteit mis.) Ik zit na 5000 km op 5,4 l/100 km. Kom voornamelijk door het scheuren in Duitsland. :D

Na de software update heb ik inderdaad ook meer elektrische energie over als ik thuis kom. Er is duidelijk wat veranderd in de verbruiksstrategie.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
NBu
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 27.02.2013 - 11:13

Autozoeker schreef:Voor de genen die ook op software 0C72 zitten (schijnt terug roep actie voor geweest te zijn).

Merken jullie ook dat de diesel zuiniger rijdt ? Verder lijkt er zowat altijd genoeg elektrische energie beschikbaar te zijn voor weg rijden.
is er een terug roep actie geweest van de software 0C72? of is dit juist de nieuwe software? op mijn auto staat 0C72, maar ik moet bekennen dat ik nog geen verschil heb gemerkt.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Bluemagics schreef: Dan moet er ook een prijs komen voor de levensgenieter met het hoogste verbruik. :-D
Die is voor mij, makkie!! :onfire: :onfire: :onfire:
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

0C72 is de software die erop gezet is.

ik zit op 6.4l/100 na 4500km :P voorlopig win ik.
Gebruikersavatar
kissyfur
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 12:04

Is dat opladen bij iedereen gratis ofzo? Al die verbruikscijfers zijn leuk maar jullie hebben t alleen maar over de diesel
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

kissyfur schreef:Is dat opladen bij iedereen gratis ofzo? Al die verbruikscijfers zijn leuk maar jullie hebben t alleen maar over de diesel
Ja, ja, eindelijk wordt er iemand wakker!!! Heel goed!

Het lijkt erop dat je ongeveer 35km op een "lading" kunt rijden. Dat is dus 11 x 0,22 = 2.42 oftewel 7 ct per km

De diesel doet ongeveer 15 km met een liter, dus dat is 9 ct per km.

En iedereen maar roepen dat tie zo lekker voordelig rijdt :) :)!! Oh nee, wacht ff, hoe kan ik het alweer vergeten zijn! We doen het voor het milieu!
Gebruikersavatar
Zoefje
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 21.06.2009 - 21:11
Locatie: Hendrik-ido-Ambacht

Hoe zuinig ik rijd, maakt me niet zo veel uit. Brandstof /Stroom kosten vallen in het niet t.o.v. de andere autokosten.

Toch hangt mijn auto elke dag netjes aan de stroom en dit omdat electrisch rijden in de stad gewoon het super lekker rijdt :-)

Daarnaast rijdt de PIH in de stad echt geen 1:15, dit is een gemiddeld gebruik. In de stad kom je niet veel verder dan 1:10
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V70 LE T4 PowerShift MY2012
Volvo V70 LE 2.4D GT Ice White (MY2010)
Porsche 993 Targa (1996)
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”