Paar weken terug 2x Makro diesel getankt (daar waar ik normaal bij een kleine pomp hier om de hoek tank), en toen was het probleem voelbaar slechter en auto ging dan ook even in noodloop toen ik bij het opdraaien van een brug het pedaal goed indrukte. Gestopt, motor af motor weer aan, melding weg.
Dan maar eens total getankt, leek iets vlotter te lopen en ook geen meldingen meer gehad.
Soit, voor de zekerheid vandaag toch maar eens de EGR-klep eraf gehaald en deze bewoog nog vlot, veel vuil of verkoeking in de leiding was er ook niet te zien. Een beetje, maar zeker niet zo slecht of de clio waar ik indertijd bij reed, daar zat de leiding voor 75% dicht bij 70k km's (zal wel schuld van moeder geweest zijn die er tot dan met gereden had).
En toen viel mijn oog op de slang tussen de motor & turbo die naar de luchtfilter liep.
Het stukje tegen de motor hing er half uit, klipje afgebroken. Dus maar even losgehaald om te bekijken en toen merkte ik dat in de dikke slang daar waar het kleintje er weer ingaat een scheur van een paar cm zat. Met ook de nodige troep rondom de leiding. Dus het was niet dat ik lomp geweest was bij het loshalen van de EGR klep dat de boel doen doorscheuren heeft.
Hier is het voorlopig hersteld, maar je ziet was ik bedoel.

(één spanbandje daar waar de clip afgebroken was, 2 spanbandjes daar waar de scheur zit)
Testritje gedaan, en pakte direct veel vlugger op weer lineair reageren op gas. Volvo magazijn is jammergenoeg niet open op zaterdag namiddag, dus zal maandag na het werk maar eens bezoekje brengen (als ik vroeg genoeg kan stoppen)
Heb ik het correct dat door de scheur er extra lucht in de slang getrokken werd die dan uiteraard niet geregistreerd werd door de sensor op de luchtfilter waardoor de mengeling diesel/lucht niet optimaal was voor de verbranding?
Niks van storingen op de BC door de scheur.