Scheur in slang tussen luchtfilter - motor/turbo (1.6d)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Ik had al tijdje last van het feit dat hij soms slecht oppikte, vooral dan als ik een lange afstand gereden had en het buiten warm was. Dus mij daar ook niet direct druk om gemaakt.

Paar weken terug 2x Makro diesel getankt (daar waar ik normaal bij een kleine pomp hier om de hoek tank), en toen was het probleem voelbaar slechter en auto ging dan ook even in noodloop toen ik bij het opdraaien van een brug het pedaal goed indrukte. Gestopt, motor af motor weer aan, melding weg.
Dan maar eens total getankt, leek iets vlotter te lopen en ook geen meldingen meer gehad.

Soit, voor de zekerheid vandaag toch maar eens de EGR-klep eraf gehaald en deze bewoog nog vlot, veel vuil of verkoeking in de leiding was er ook niet te zien. Een beetje, maar zeker niet zo slecht of de clio waar ik indertijd bij reed, daar zat de leiding voor 75% dicht bij 70k km's (zal wel schuld van moeder geweest zijn die er tot dan met gereden had).

En toen viel mijn oog op de slang tussen de motor & turbo die naar de luchtfilter liep.
Het stukje tegen de motor hing er half uit, klipje afgebroken. Dus maar even losgehaald om te bekijken en toen merkte ik dat in de dikke slang daar waar het kleintje er weer ingaat een scheur van een paar cm zat. Met ook de nodige troep rondom de leiding. Dus het was niet dat ik lomp geweest was bij het loshalen van de EGR klep dat de boel doen doorscheuren heeft.

Hier is het voorlopig hersteld, maar je ziet was ik bedoel.
Afbeelding

(één spanbandje daar waar de clip afgebroken was, 2 spanbandjes daar waar de scheur zit)

Testritje gedaan, en pakte direct veel vlugger op weer lineair reageren op gas. Volvo magazijn is jammergenoeg niet open op zaterdag namiddag, dus zal maandag na het werk maar eens bezoekje brengen (als ik vroeg genoeg kan stoppen)

Heb ik het correct dat door de scheur er extra lucht in de slang getrokken werd die dan uiteraard niet geregistreerd werd door de sensor op de luchtfilter waardoor de mengeling diesel/lucht niet optimaal was voor de verbranding?
Niks van storingen op de BC door de scheur.
DawnBlueED
5th Gear member

Ik zou het snel vervangen door iets stevigers. Vreemde voorwerpen in de inlaat hebben al menig motor voortijdig naar het walhalla doen reizen.
tjompe

Gelukkig goed opgemerkt Thamar...En als ik jou was zou ik die Total ook zo laten. Vrouw rijdt met een firmawagen en heeft een tankkaart bij Total. Als ze op onderhoud gaat krijgt ze gelijk de opmerking ".....of ze bij Total tankt...?..."
gr
Tom
driessie
1st Gear member

hee lekkere zandhapper die motor van je. Je luchtmassameter meet nu niet goed omdat hij de lucht er voor weg pakt
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Eventjes vroeger gestopt op't werk vandaag zodat ik nog langs de garage kon.
Amai, hoest, verslikte me bijna toen ik de prijs te horen kreeg van wat rubber...
€150 incl btw...

Op 5 minuten zelf even vervangen, en we kunnen er weer tegenaan.
DawnBlueED
5th Gear member

Wel mooi dat het weer voor elkaar is :)
T!M
2nd Gear member

Een oude koe uit de sloot...

Maar, mijn klachten lijken op deze. Zelfde vermogensterugval zonder melding, klachten zijn erger bij diesel van 'de witte pomp' t.o.v. Shell V-power. Daarnaast is er bij mij best veel vettigheid op de buis die naar onderen loopt (zie linker rode vierkant).

Wie weet het artikelnummer van de slang/buis waar de aluminiumfolie omheen zit?

Bij mij zit er trouwens een andere slangenklem op (rechter vierkantje). Eentje die je niet met een schoevendraaier kunt openen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MY2021 Volvo V60 T6 Recharge Inscription
V50-Mart
4th Gear member

Na het lezen van deze topic dacht ik toch ook eens te gaan kijken, want ook ik heb de afgelopen week 2x bij stevig doortrekken een anti skid melding met minder vermogen melding gehad die weer geheel verdween na herstart en dat terwijl ik net een grote beurt en APK achter de rug heb bij Volvo.

Dus ik kijken onder mijn motorkap en wat schetst mijn verbazing. de afdekplaat ligt los op het motorblok, de moer die het op zijn plek moet houden is geheel spoorloos. Daarnaast is 1 van de klemmen die de zwarte slang(die met zilverfolie op de foto) op zijn plek moet houden gebroken, en zit er een beetje vreemd geplaatste ty rip op...de slang zit dus los en ik trek hem er zo half af...

morgen even verhaal halen dus bij volvo.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
V50-Mart
4th Gear member

Verhaal wezen halen bij volvo. Ze zouden het gelijk rechttrekken. de afdekkap en de luchtslang waren niet op voorraad, evenals een sensor die storing gaf en vervangen moest worden. De sensor zou geleverd worden binnen 45 minuten, de andere spullen zouden volgende week komen en vervangen worden. Afijn, 2,5 uur later was de sensor er nog niet, en ging het ook niet meer lukken die vrijdag. Volvo excuseerde zich, en gaf mij een gloednieuwe V40 T3 R-design mee voor het weekend op hun kosten. Das nog eens service :) Helaas moet ik hem maandag inleveren. Ik heb wel geleerd dat het niks voor mij is, want met zo'n auto keurig aan de maximum snelheid houden is een hele opgave!!
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
T!M
2nd Gear member

Volgens de dealer/computer van de auto bleek het niet de luchtslang maar een defecte Verschildruksensor/voeler (30757183; ca. 200 euro incl. montage) te zijn. Deze is vervangen en voorlopig zijn de klachten weg. Ik wacht af...
MY2021 Volvo V60 T6 Recharge Inscription
Den_joe
1st Gear member

is er onder tussen een bestel nr van die slang hier het zelfde probleem nu .
zou makkelijk zijn
Den_joe
1st Gear member

onder tussen moet ik ook zo een nieuw slangetje .
de prijs is hier ook al op gelopen naar 170 eur hallo voor dat kleine slangetje.
en bij mij zijn enkele de klemmetjes kapot het langetje zelf is nog heel maar ja blijft niet zitten , en gooit dus zijn olie langs daar er uit .
nu vraag ik me me af of deze in van die blauwe uning look of rode te krijgen zijn en mischien niet goedkoper is ???
iemand een idee waar ik kan kijken naar die blauwe of rode slangen.
adnan
2nd Gear member

Ben dr ook benieuwd naar!
Den_joe
1st Gear member

ook last van adnan ??
probeer te zoeken naar die set Tuning slangen in kleur meestal blauw of rood .
maar weet begod niet waar ik moet zoeken .
mischien komt zo een set goedkoper uit , zal iets duurder zijn van aankoop maar dan heb je ook meteen alle slangen en staat nog leuk ook (denk ik ) hehehe.
adnan
2nd Gear member

Ik was tijdje terug aan het schoonmaken onder de kap en zag dat t klipje kapot was van die dunne slang hahaha.
anders ga ik wel even langs soest of een andere sloop. Hebben ze vast ook wel liggen...
Den_joe
1st Gear member

bij mij dus ook slang zelf is nog goed maar de klipjes niet dus flopt ie er steeds uit en het blok onder de olie .
nu mommenteel wat ripjes er rond en aan het blok getrokken .
die blauwe tuning race slangen hebben ze naar blijkelijk niet met die klipjes .
heb ik al een melding gehad van een volvo tuning side .
weet er wel 1 waar ik al een gunstigere prijs van heb gekregen maar vermoed dat deze 2de hands is 75eur tegen over 170 nieuw ???
Den_joe
1st Gear member

en ik was te laat 1 weekje wachten en je spul word verkocht voor je neus grrrr op zoek naar een ander .
Den_joe
1st Gear member

nog eens een update van dit .
geen racing slangen te vinden in verband met dit klipjes geval dat in het blok gaat .

onder tussen een ander 2de handsje gevonden voor maar 40 eur .
meteen besteld en laten op sturen .
aangekomen 1 kant van de 2 klipjes ook al gebroken .
ook gebrobeerd te lijmen maar lukte niet .
maar toch gemonteerd en extra terug de ty raps aan gedaan .
zit beter dan de mijne zonder de 2 klipjes waren beide gebroken en 1 kant zelfs het ganse klipje al weg .
wat ik wel merkte mijn slang was wel van een steviger rubber dan wat ik nu heb lijkt of de slagn zelf het rubber slapper is van materiaal dan wat ik zel had .
maar goed hij moet wel in het blok blijven
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”