Net terug van vakantie, en helaas heeft de S80 het niet helemaal vlekkeloos gedaan
Ik zal het zo compleet mogelijk proberen te omschrijven:
Het gaat om "de Directeur", een S80 T6 geartronic uit eind 2000
We zijn een weekje naar Luxemburg geweest, en de problemen begonnen op de heenweg. Na 200 km begon de eerste "klim" net na Luik.
Ik rij altijd met een gematigde rechtervoet (de T6 is vrij dorstig, en zo is dat in perken te houden), alleen die klim heb ik even een porshe achtervolgd, en dat ging prima (160 berg-op)
Na een stop bij het brugrestaurant vertrokken we weer met gematigde rechtervoet. Echter bij het overschakelpunt van de 3e naar de 4e merkte ik dat ik tracktie kwijt was en de toeren doorschoten. Een beetje gas bij, en de kickdown deed prima zijn werk: volop tractie.
Niet heel veel later verscheen de melding "Versnellingsbak service spoed". We zijn daarna doorgereden naar de camping, en ik heb de olie gecontroleerd.
Wat mij opviel was dat de olie prachtig rood was, alleen veel te hoog op pijl. Ongeveer 5 cm boven "hot"-pijl.
De bak is iets meer dan een jaar geleden geflushed.
De volgende ochtend heb ik nog eens gepijld en stond nog steeds veel te hoog.
Ik heb de vakantie er niet door laten verpesten, en heb rustig gereden, maar uiteraard is Luxemburg niet bepaald vlak.
Ik heb ook handmatig geschakeld en uitgevonden wat de symptomen nog meer waren:
-Doorschieten in toeren met verlies van tractie in z'n 3 boven de 2500 toeren
-Als de olie heet is blijft de bak hangen/plakken in de 3e. dus vanaf stilstand ook minder tractie. De kickdown werkt dan niet meer, en ik kan handmatig ook niet schakelen. Als ik de motor uitzet, en weer opnieuw start schakelt ie weer (automatisch en handmatig)
-Bij hete olie lijkt onderin de 2e versnelling (onder 2000 toeren) ook iets verminderde tractie te zijn
Om het plaatje compleet te maken: het is de hele week warm geweest, 25-30 graden.
Ik denk niet dat het een mechanisch probleem is. De bak klint zijdezacht en schakelen gaat ook soepel.
Wat zou het kunnen zijn? en wat is evt. een oplossing?