Geartronic probleem(pje?)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
storm480
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
Locatie: Harlingen

Hallo forummers,

Net terug van vakantie, en helaas heeft de S80 het niet helemaal vlekkeloos gedaan :cry:
Ik zal het zo compleet mogelijk proberen te omschrijven:

Het gaat om "de Directeur", een S80 T6 geartronic uit eind 2000

We zijn een weekje naar Luxemburg geweest, en de problemen begonnen op de heenweg. Na 200 km begon de eerste "klim" net na Luik.
Ik rij altijd met een gematigde rechtervoet (de T6 is vrij dorstig, en zo is dat in perken te houden), alleen die klim heb ik even een porshe achtervolgd, en dat ging prima (160 berg-op)
Na een stop bij het brugrestaurant vertrokken we weer met gematigde rechtervoet. Echter bij het overschakelpunt van de 3e naar de 4e merkte ik dat ik tracktie kwijt was en de toeren doorschoten. Een beetje gas bij, en de kickdown deed prima zijn werk: volop tractie.
Niet heel veel later verscheen de melding "Versnellingsbak service spoed". We zijn daarna doorgereden naar de camping, en ik heb de olie gecontroleerd.
Wat mij opviel was dat de olie prachtig rood was, alleen veel te hoog op pijl. Ongeveer 5 cm boven "hot"-pijl.
De bak is iets meer dan een jaar geleden geflushed.
De volgende ochtend heb ik nog eens gepijld en stond nog steeds veel te hoog.
Ik heb de vakantie er niet door laten verpesten, en heb rustig gereden, maar uiteraard is Luxemburg niet bepaald vlak.
Ik heb ook handmatig geschakeld en uitgevonden wat de symptomen nog meer waren:

-Doorschieten in toeren met verlies van tractie in z'n 3 boven de 2500 toeren
-Als de olie heet is blijft de bak hangen/plakken in de 3e. dus vanaf stilstand ook minder tractie. De kickdown werkt dan niet meer, en ik kan handmatig ook niet schakelen. Als ik de motor uitzet, en weer opnieuw start schakelt ie weer (automatisch en handmatig)
-Bij hete olie lijkt onderin de 2e versnelling (onder 2000 toeren) ook iets verminderde tractie te zijn

Om het plaatje compleet te maken: het is de hele week warm geweest, 25-30 graden.

Ik denk niet dat het een mechanisch probleem is. De bak klint zijdezacht en schakelen gaat ook soepel.

Wat zou het kunnen zijn? en wat is evt. een oplossing?
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30277
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

In ieder geval een te hoog oliepeil/teveel olie in de bak. Het is verstandig de auto te laten uitlezen bij de dealer om zo meer duidelijkheid te krijgen over de aard van de storing.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21718
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zorgen dat het olieniveau in orde is lijkt de eerste gedachte.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
storm480
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
Locatie: Harlingen

Dat dacht ik ook in eerste instantie...
Ik vind het alleen zo verdacht dat het alleen in de 3e versnelling is, en ik al zo lang rij met een te hoog niveau zonder problemen. Integendeel: na de flush is de bak nog nooit zo soepel geweest.

Daarnaast (geen idee of het van belang is): hoort er speling op de aandrijfassen te zitten als de bak in P staat?
Laatst bij het vervangen van de draagarmen (en eerder bij het vervangen van schokbrekers en veren) viel mij op dat er wat radiale speling in zat.
Maar zoals eerder gezegt: er komt geen geluid uit de bak.
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21718
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die ruimte heeft mijn auto ook: in P rolt de auto eventueel nog 5 cm door. Ik gebruik dan ook altijd de handrem erbij.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
storm480
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
Locatie: Harlingen

Ik moet maandag weer varen, dus zal volgend verlof eens laten uitlezen en olie op pijl brengen.
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
Gebruikersavatar
storm480
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
Locatie: Harlingen

Even een update:
Zaterdag ochtend bij Gerry langsgeweest om uit te lezen en kijken wat verder te doen.

Het olieniveau was niet het probleem. Die moet blijkbaar met draaiende motor gepeild worden.
Bij het openen van de olie vul leiding kwam er al een probleem aan het licht: De olie rook verbrand, alhoewel ze nog mooi rood was. Dus dat wees op een verbrande koppelomvormer. (de trilling die erin zat wees dus eigenlijk al op de koppelomvormer aan z'n end begon te raken)
Bij uitlezen kwam ook een defecte solenoid klep aan het licht.
Niet heel schokkende symptomen...maar wel bij een geartronic helaas. Daar kan je nergens bij door z'n vorm en afmeting.
Dat wordt dus zoeken naar een vervangende GT...of deze laten reviseren.

Ik heb em wel opnieuw laten flushen om voorlopig erger te voorkomen. Volgens Gerry kan ik er nog wel een tijd mee door...een trekhaak heeft ie niet, dus veel arbeid hoeft ie niet te leveren.

Iemand nog advies? reviseren of ruilen?

Grtzz Erwin
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kosten versus emotie, of zoiets.

Het is feitelijk wat JIJ wil met de S80. Zet de dagwaarde eens af tegen de kosten van een sloop GT of revisie GT incl inbouw. Nu een sloop- of revisie GT er in brengt haast de economische verplichting om hem tot de straatstenen af te rijden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik heb in het verleden twee keer een gebruikte bak gemonteerd van Rima,deze bleken ook beide stuk te zijn,hoop werk voor niets,frustratie en een hoop geld armer.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
storm480
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
Locatie: Harlingen

V70/2.4D/2003 schreef:Kosten versus emotie, of zoiets.

Het is feitelijk wat JIJ wil met de S80. Zet de dagwaarde eens af tegen de kosten van een sloop GT of revisie GT incl inbouw. Nu een sloop- of revisie GT er in brengt haast de economische verplichting om hem tot de straatstenen af te rijden.
Dat is wel een beetje de bedoeling. De auto is het imo zeker waard. Hij heeft dit weekend pas de 200k gezien, en de rest is top.
MarioC70 schreef:Ik heb in het verleden twee keer een gebruikte bak gemonteerd van Rima,deze bleken ook beide stuk te zijn,hoop werk voor niets,frustratie en een hoop geld armer.
Die gok ben ik wel bang voor. Ruilbakken worden dus niet altijd gecontroleerd blijkbaar :?
Ik wil in ieder geval zeker zijn dat ik er zelf nog een ton zonder billenknijpen bij kan zetten...
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

"Slechts" één ton? Man, dat ding moet de half miljoen zeker kunnen halen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
storm480
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
Locatie: Harlingen

haha...met 10k -12k per jaar denk ik dat de auto mij dan gaat overleven :lol:
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

revisie, maar hiervoor moet je bak eruitgebouwd worden
dus qua arbeid een kostenpost van ca 1500 euro
koppelomvormer reviseren kost niet zoveel, iets van 80 tot 160 euro
informeer anders even bij csr in renswoude 0318 570 448
keep calm!, your randomizer is running
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

evert65 schreef:revisie, maar hiervoor moet je bak eruitgebouwd worden
dus qua arbeid een kostenpost van ca 1500 euro
koppelomvormer reviseren kost niet zoveel, iets van 80 tot 160 euro
informeer anders even bij csr in renswoude 0318 570 448
Dan ben je alles bij elkaar een dikke 3000 euro armer..
Auto is waard 1500 als hij heel is,tel uit je winst..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
syswichers

Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn 'Directeur', echter was dit al bij 111K km. Een goede revisie kost idd ruim 3000 euro. Inmiddels 150K km verder en schakelt nog steeds al een zonnetje.

Ondanks het een stuk voordeliger is, zou ik een ruilbak niet aandurven. Je weet namelijk nooit wat je hebt.

Verder is het een lastige keus. Net wat al eerder is aangegeven hangt het af hoeveel de auto je waard is.

Succes ermee!
Plaats reactie

Terug naar “S80”