Volvo 264 DL aangeschaft

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Edmen
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 27.09.2006 - 12:30
Locatie: Oldenzaal

Goedemiddag,

Ik ben Ed, kom uit het oosten van het land en val hier eigenlijk gelijk een beetje met de deur in huis om jullie advies te vragen.
Ik heb vanmorgen een proefrit gemaakt in een 264 DL automaat. Ik zit er sterk over na te denken om deze auto aan te schaffen.
De auto is van 1975, is een van de vroege zescilinders en heeft momenteel 283.000km gereden. Er heeft lpg op gezeten maar als ik de auto aanschaf komt er een nieuwe installatie in. De auto is geweest van een leraar autotechniek vroeger aan de LTS. De auto staat inmiddels twee jaar stil, de eigenaar is de 80 gepasseerd en mag vanwege gezondheidsredenen niet meer rijden.
De auto is hard, bekleding is netjes te noemen maar de carrosserie behoeft aandacht. De auto is rondom bijgewerkt, rondom de ramen, onderzijde portieren maar heeft geen rot. De auto is voorzien van nieuwe banden.
Ik heb er dus mee gereden en ik moet zeggen dat ik qua rijden verkocht ben. Het schakelt heel erg soepel, stuurt zeer licht maar dan .. de prijs...

Kan iemand me vertellen wat een mooie richtprijs is voor dit exemplaar en waar ik evt. nog specifiek op moet letten?
Tijdens het rijden bijv. hoorde ik bij gas geven en gas loslaten een geluid en ik heb het idee dat dat bij het cardan wegkomt maar weet het niet zeker

In ieder geval vast bedankt voor de info

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Oscar nmgn
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ik zou zeggen zonder APK 900-1000 euro ... met APK 1400 max.

Het is ´n redelijk zeldzaam model, wel veel km´s maar die blokken zijn opzich redelijk goed (verschillen de meningen nogal over, volgens mij alleen maar omdat het in samenwerking met fransen is gemaakt???)

Zo op het oog ziet hij er niet zo slecht uit.

Zit die LPG installatie er nou wel of niet in ? Dan zou ik gewoon zo laag mogelijk proberen, maar mag je in je handen klappen als je hem voor 1400/1500 mee kan nemen :D
Oscar nmgn
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

nog iets ... ik vind het wel echt een gave bak :D

ik zou zeggen gewoon kopen, er zit toch altijd wel wat werk aan maar het is ook hobby he :)
Edmen
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 27.09.2006 - 12:30
Locatie: Oldenzaal

De LPG zit er nog niet in. Er zou dan een nieuwe installatie in komen en de auto wordt geheel nagezien en voorzien van een nieuwe APK..
En ja, tis een Renault motor welke ook in de R25, Peugeot 604 en zelfs in een De Lorean is geleverd.

Zijn vraagprijs is incl. nwe LPG installatie en APK € 2900
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20829
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Redelijke prijs, inclusief de nieuwe LPG installatie. Ik zou proberen af te dingen naar maximaal €2500,- Er zit toch wel wat werk aan.

Let er wel op dat de oliekanalen van de PRV (of Douvrin) motor niet verstopt zijn. Laat hem goed warmdraaien en kijk dan of er geen oververhittingsverschijnselen optreden. Het is nog de B27 die heeft er meer last van als de B28.
Op zich zijn de blokken wel redelijk goed. Maar hoe dan ook het zijn niet de meest betrouwbare en onderhoudsarme gebleken.

Overigens voor veel info over de 200 serie. Kijk ook eens op www.volvolvo.nl
Daar lopen een paar echte 260 specialisten rond.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
John 145
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 24.09.2006 - 17:17

Hoi Edmen,
even 2 aandachtspunten, niet om je bang te maken maar wel iets om rekening mee te houden.
Een automaat met bijna 3 ton op de teller kan nog goed zijn maar de kosten komen eraan.
Is weinig zelf aan te doen en bakrevisie is een kostbare zaak.
Verder geef je aan dat de auto 2 jaar stil heeft gestaan en de vraag is of de motor is geconserveerd om zo'n lange tijd stil te staan.
Als dit niet het geval is kan de motor nu wel netjes lopen maar door roestvorming kunnen lagers en nokkenas aangetast zijn en erg snel slijten.
Heb dit zelf ervaren mer een 164 die een aantal jaren had stil gestaan, motor liep goed bij aankoop maar na enkele maanden waren de nokkenaslagers weg.
Succes met je keuze.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
Edmen
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 27.09.2006 - 12:30
Locatie: Oldenzaal

V480-V40 schreef:Let er wel op dat de oliekanalen van de PRV (of Douvrin) motor niet verstopt zijn. Laat hem goed warmdraaien en kijk dan of er geen oververhittingsverschijnselen optreden. Het is nog de B27 die heeft er meer last van als de B28.
Op zich zijn de blokken wel redelijk goed. Maar hoe dan ook het zijn niet de meest betrouwbare en onderhoudsarme gebleken.
Het is een electronische injectie, maakt dat nog verschil?
Bedankt voor de volvolvo tip..
John 145 schreef:Hoi Edmen,
even 2 aandachtspunten, niet om je bang te maken maar wel iets om rekening mee te houden.
Een automaat met bijna 3 ton op de teller kan nog goed zijn maar de kosten komen eraan.
Is weinig zelf aan te doen en bakrevisie is een kostbare zaak.
Verder geef je aan dat de auto 2 jaar stil heeft gestaan en de vraag is of de motor is geconserveerd om zo'n lange tijd stil te staan.
Als dit niet het geval is kan de motor nu wel netjes lopen maar door roestvorming kunnen lagers en nokkenas aangetast zijn en erg snel slijten.
Heb dit zelf ervaren mer een 164 die een aantal jaren had stil gestaan, motor liep goed bij aankoop maar na enkele maanden waren de nokkenaslagers weg.
Succes met je keuze.
Thnx .. .zal dit eens in de groep gooien. De bak schakelde echt heel erg smeuig en soepel. Of hij geconserveerd is in dat opzicht weet ik dus niet. Het adres die me de auto aanbied is wel iemand die ik al heel lang ken en vertrouw, maar goed, dat zegt ook niet altijd alles.
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Aankooptips voor een Volvo 240 of 260? Kijk op mijn web-log of stuur een mailtje naar centraal@hotmail.com
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
440 GLE automaat
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 20.09.2006 - 23:20
Locatie: wieringerwerf
Contacteer:

De LPG zit er nog niet in. Er zou dan een nieuwe installatie in komen en de auto wordt geheel nagezien en voorzien van een nieuwe APK..
En ja, tis een Renault motor welke ook in de R25, Peugeot 604 en zelfs in een De Lorean is geleverd.

Zijn vraagprijs is incl. nwe LPG installatie en APK € 2900


let wel dat als er een nieuwe gas installatie in komt dat die dus moet voldoen aan de huidige eisen!!! en dat voor een auto van die leeftijd het dus een prijzige gas installatie word. reken tussen de 1500 euro en de 2000euro!!
en nog een voordeel je krijgt daar op garantie op!!!

dat is wel een enorm voordeel
en voor die 2900 euro tja ik zou het doen...

alleen wel zsm olie verversen met filter en alles goed nalopen ofwel gelijk een goede uitgebreide beurt laten uitvoeren of beter nog dit zelf uitvoeren..

gr colin
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20829
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Electronische injectie maakt voor zover mij bekend geen verschil. voor de toestand van de oliekanalen.

Wel voor het inbouwen van een gas. De prijzen die 440GLE noemt voor een nieuwe gasinstallatie zijn wel aan de hoge kant.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Edmen
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 27.09.2006 - 12:30
Locatie: Oldenzaal

Gasinstallatie zit rond de € 1000 incl. inbouw. Als er al lpg in zou zitten kom je denk ik op een andere prijs voor het geheel. Maar goed, na alles overwogen, de reacties gelezen en verder gespit te hebben op het net heb ik besloten om van koop af te zien.
Ben voor onderhoud en reparatie afhankelijk van anderen, de carrosserie stelt me nog steeds niet gerust en de - in mijn ogen - toch wel complexe techniek t.o.v. van bijvoorbeeld een B20 gaat op termijn misschien voor hoge kosten zorgen.
Voor dit geld kan ik misschien ook een hele mooie in technisch goede staat verkerende 142 aanschaffen... Of iets overwegen op diesel, geen backfires en andere nadelen van lpg
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20829
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Jammer, maar begrijpelijk. Als je de techniek niet zelf aandurft. En zo te zien zat er toch ook wel behoorlijk werk aan de carrosserie.

Suc6 met verder zoeken. Een mooie 240 is ook een goede keus hoor.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Edmen
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 27.09.2006 - 12:30
Locatie: Oldenzaal

V480-V40 schreef:Een mooie 240 is ook een goede keus hoor.
Sta ik open voor .. een 264 is geen must, een auto in 'goede' staat op lpg geschikt voor dagelijks gebruik wel. Heb niet echt een voorkeur voor type maar hier liep ik tegenaan
Oscar nmgn
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

neem dan een leuke 164 ;) :)
Edmen
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 27.09.2006 - 12:30
Locatie: Oldenzaal

Vertel.... :)
Oscar nmgn
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

hehe :D

nou je zegt al dat je niet zo van het plaatwerken bent ... en dat zal bij mijn 164 toch wel een keer moeten.
Als je gewoon ter info wat meer wilt weten:
http://members.lycos.nl/oscarscars/

Als je even doorklikt kom je op mijn volvo pagina terecht...
Edmen
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 27.09.2006 - 12:30
Locatie: Oldenzaal

Thnx .. heb gekeken en ja, tis me iets teveel werk...
Heb naar verschillende auto's gekeken in mijn prijsklasse - Volvo en Mercedes - en daar is niet veel in te vinden.
Morgen ga ik nog een keer naar de onderzijde van de Volvo kijken op de brug. Kans is groot dat ik hem toch aanschaf en dit omdat
- Er komt een nwe lpg installatie in
- de bodem is keihard en origineel
- schakelt erg goed, rustig, geruisloos en vloeiend
- het interieur is erg netjes en de hemel is in een goede staat en schoon
- de auto heeft 4 nieuwe banden
- voorkeuring apk levert op: 2 nwe wiellagers voor, niet werkende kachelventilator en achterlicht glas RA
- Auto is in een goede technische staat.
Enig minpunt is dus de carrosserie. Na nogmaals goed bekeken te hebben heeft deze wel bijgewerkte plekken maar is verder hard. Een nieuwe laklaag zet ik voor volgend jaar op de agenda en dan ben ik van mening dat ik er toch een mooie auto heb staan voor dat geld die technisch in een goede staat verkeerd
Oscar nmgn
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ja dat is ook zo .. maar goed zit je wel met die motor en die automaat .. ik kan je nu al zeggen: het gaat duur rijden worden.

:)

dat is het altijd ... maar ik zou toch wat van de prijs af proberen te halen want wiellagers zijn best duur en veel arbeid, een nieuwe LPG installatie kost je ook weer 1000 euro en wie weet wat er verder niet aan de motor moet gebeuren ...

ach niet nadenken gewoon kopen huplakee :D
Edmen
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 27.09.2006 - 12:30
Locatie: Oldenzaal

APK en de LPG installatie zitten bij de prijs inbegrepen.... :wink: En op de prijs is inmiddels ook al wel wat afgedongen...

Als ik op het internet neus dan zie ik dat deze motor in vrij veel auto's is toegepast en betrouwbaar is gebleken. Maar goed, de tijd zal het leren en ik zal 'haar' met respect behandelen.
Degene waar ik hem koop kent de auto, de vorige eigenaar en een deel van de historie. Ik heb zoveel auto's gezien dat ik door de bomen het bos niet meer zie en ik weet dat als hij zegt dat iets zo is het ook wel zo is. Hij maakt de dingen niet mooier dan ze zijn. Die ervaring heb ik inmiddels met deze persoon en dat maakt het kopen van een auto wel makkelijker en zeer zeker vertrouwd. In grote lijnen weet ik inmiddels waar ik met deze auto aan toe ben en mochten er problemen zijn dan weet ik dat ik daar met hem wel uit kom
Oscar nmgn
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Oooh .. dat zit erbij inbegrepen :D

nou gewoon rijden dan , goed warmrijden dat is het enigste wat je er aan kan doen.

Grote beurt uiteraard ook ...
Waar woon je ergens trouwens? En waar ben je van plan het onderhoud te gaan doen?
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”