Tijdens terugreis vanuit Italië de melding gekregen 'laadsysteem service spoed'. Omdat we niet konden stoppen in Oostenrijk nog circa 1,5 uur doorgereden met alle electrische functies uit. De laatste 10 minuten verdween de melding weer. Het waarschuwingslamje voor de accu ging ook branden maar verdween ook weer. Volgens de ADAC die is komen kijken was er niets vreemd te zien. Melding was weg motor startte gewoon en liep normaal. Accu was vol 14v.
Volgende dag tijdens laatste 700 km nog twee keer deze melding gehad maar weer vanzelf verdwenen.
Dynamo is echter half jaar geleden vervangen voor een met gelijke amperage. Deze functioneert nog Door garage ivm garantie zijn alle aansluitingen gecheckt maar niets gezien. Auto rijdt ook gewoon.
Accu is 9 jaar oud kan dit er wat mee te maken hebben?
Laadsysteem - accu - dynamo
- Xenobe
- 3rd Gear member
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 21.04.2012 - 11:19
Kan aan de batterij liggen inderdaad. Mijn dynamo was een tijd geleden ook kapot gegaan & een paar maand later ging mijn accu niet meer, dus is die ook vervangen.
Volvo V50 MY08 1.6D R-Design
I took home a Swedish model.
I took home a Swedish model.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29005
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Na 9 jaar heeft een accu zijn beste tijd wel gehad en kan dan defect raken. Is volgens mij ook een verklaring voor je storing.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 29.08.2010 - 08:14
Accu vervangen. Na twee maanden zonder storing is de melding laadsysteem service spoed vandaag weer terug gekomen. Temperaturen lag vandaag rond de 32C. Na het uitzetten van de motor is de melding weer weg. Vervolgens gestart en na 5 minuten kwam de melding weer op het display. Iemand ervaring? In oktober verloopt mijn garantie op de dynamo.
Heeft het met de temperaturen te maken (verbruik) / gebruik Airco. Vermoed dat de dynamo het niet bijgeladen krijgt. Is er misschien een te lichte dynamo ingezet of ligt het mogelijk aan iets anders zoals de spanningsregelaar die uitzet bij warme temperaturen?
Heeft het met de temperaturen te maken (verbruik) / gebruik Airco. Vermoed dat de dynamo het niet bijgeladen krijgt. Is er misschien een te lichte dynamo ingezet of ligt het mogelijk aan iets anders zoals de spanningsregelaar die uitzet bij warme temperaturen?
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Wel of geen airco gebruiken, heeft slechts zeer minimale (elektrisch) verbruik (een aantal mA voor hier en daar een sensor). De compressor is niet elektrisch, wordt aangedreven via de multiriem.Heeft het met de temperaturen te maken (verbruik) / gebruik Airco.
??? Dit is ook een klein blokje elektronica, tegenwoordig gemonteerd in/aan de dynamo, nog voor de aansluitingen naar de accu. Gaat weinig aan defect, maar alles kan natuurlijk. Maar de accuspanningen lijken te kloppen ( 14V en 12V) en daar zorgt de regelaar voor......de dynamo moet dan de benodigde laadstroom leveren, en daar zit het hem. (denk ik)spanningsregelaar die uitzet
Een beetje achtergrond info: De uitgangsspanning van een dynamo is oa afhankelijk van het magnetisch veld. De regelaar meet de spanning, en regelt dan de stroom door een spoel die het magnetisch veld opwekt waarin de rotor draait. Meet je bij draaiende dynamo 14 V, en bij stilstaande maar 12 V, is de regelaar in orde. Deze spanning staat er ook bij een laadstroom van 100A, maar ook bij 1 A. De dynamo levert dan, onafhankelijk van de regelaar, de laadstroom naar de accu. De laadstroom is gewoon simpel de wet van Ohm: de verschilspanning tussen de dynamo en accu, delen door de inwendige weerstand van accu plus rotor plus koolborstels. Maken de koolborstels zeer slecht contact, kun je een hoge laadstroom wel vergeten. De koolborstels zijn de enige variabel in deze rekensom.
Dus ik gok eerder op de dynamo, en wel de koolborstels maken onvoldoende contact met de sleepringen. Te veel weerstand dan. Dan wordt de accu niet volledig opgeladen, met alle nare gevolgen.
Is er een ruildynamo (gereviseerde dus) ingezet of een nieuwe?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11718
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Zo is mijn auto vandaag op de sleper terecht gekomen:

De motor liep op het einde nog, maar geen stuurbekrachting, versnellingsbak of handrem die het meer deed.
Na eerste verschijnen van de melding op het display heb ik nog ongeveer 20 minuten door kunnen rijden, maar helaas was de dealer in Luxemburg al naar huis toe...

De motor liep op het einde nog, maar geen stuurbekrachting, versnellingsbak of handrem die het meer deed.
Na eerste verschijnen van de melding op het display heb ik nog ongeveer 20 minuten door kunnen rijden, maar helaas was de dealer in Luxemburg al naar huis toe...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green