Ik zeg ook 940, en wel om de volgende redenen:
- Een benzinemotor die langer meegaat dan een redblock zul je niet vinden (mits goed onderhouden);
- De combinatie redblock + achterwielaandrijving draagt bij aan zijn lange leven (minder slijtage omdat je niet stuurt met de aangedreven wielen);
- De techniek is simpeler maar oerdegelijk & beter geschikt voor zelf klussen door een zee van ruimte onder de motorkap (verlaagt ook aantal benodigde arbeidsuren bij de garage);
- Onderdelen zijn uitstekend verkrijgbaar en relatief gezien niet duur (ik weet niet hoe dat bij de 850 zit);
Voor de beste betrouwbaarheid moet je uitkijken naar de laatste series 940 (vanaf 1996): de 2.3 low-pressure turbo (LPT) of high-pressure turbo (HPT). Deze hebben ook de sterkste versnellingsbak (M90). Ook zijn ze vanaf die tijd uitgerust met airbags (ook zij-airbags!) en SIPS). De auto's uit 1998 zijn volgestouwd met alle mogelijke extra's en vallen 1 wegenbelastingklasse hoger.
Zoals al gezegd, een 940 deint heerlijk en is echt ontworpen voor rijcomfort, niet voor het snelle bochtenwerk
