Problemen met acceleratie T4 na onderhoud

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Nimbus
1st Gear member

Gisterenavond ook even geprobeerd in mijn T4. Deze is geleverd in november 2012, niet gechipt en is begin dit jaar bij 10.000km bij de dealer geweest.

Eerste versnelling: Komt ook niet bij het driehoekje, blijft er een halve centimeter onder. Zowel met ESP aan en uit.

Tweede versnelling: Komt redelijk snel bij het driehoekje en sleept 'm mee naar boven. Dus dat lijkt goed te gaan.

Ik merkte trouwens wel dat ik mezelf heb aangeleerd om relatief snel naar zijn 2 door te schakelen. Waarschijnlijk omdat ik merk dat de auto in zijn 1 de trekkracht mist.
diesel01 schreef:En dan roept men dat mensen met grote auto's iets te compenseren hebben.
Het is mij wat..niet als eerste weg komen bij het verkeerslicht.
Nouja het is iig goed voor de bandenboer.
Ik ga natuurlijk dagelijks, van en naar werk, bij ELK stoplicht met piepende banden weg en trek 'm in elke versnelling door tot diep in de toerenbegrenzer..... :roll:

Als je een auto koopt waarvan ze een bepaalde performance beloven, moet deze het wel (ongeveer) waar maken natuurlijk. Ik geloof gewoon niet dat mijn V40 in de buurt van de cijfers komt die in de brochure staan. In ieder geval in zijn eerste versnelling niet.
diesel01
Geartronic member

Wat boeit het of de auto in de eerste/tweede versnelling(de versnelling om het rollend te krijgen) niet zijn "performance" geeft.
Heel vaak wordt dat gedaan zodat de boel heel blijft omdat mensen als een bad out of hell op het gas gaan.
Imo is Polestar geschreven om snellere/kortere/veilige inhaal actie's te kunnen doen.
Voor sommigen zal het idd ook helpen om als eerste bij het verkeerslicht weg te zijn ik ga er dan ook vanuit dat het niet lang duurt voordat de eerste (gechipte)leasekoetsen bezwijken onder het gedrag van hun berijd(er)(ster)
Als je het echt wilt weten http://www.fasttech.nl/chiptuning/home.html
Zet de auto op de testbank en kijk of het vermogen wordt gehaald.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
IkeV70
5th Gear member

diesel01 schreef: Imo is Polestar geschreven om snellere/kortere/veilige inhaal actie's te kunnen doen.
Ooohh, dus dààr is die tuning voor bedoeld! Weer wat geleerd :D
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Mark1975
1st Gear member

diesel01 schreef:Wat boeit het of de auto in de eerste/tweede versnelling(de versnelling om het rollend te krijgen) niet zijn "performance" geeft.
Heel vaak wordt dat gedaan zodat de boel heel blijft omdat mensen als een bad out of hell op het gas gaan.
Imo is Polestar geschreven om snellere/kortere/veilige inhaal actie's te kunnen doen.
Voor sommigen zal het idd ook helpen om als eerste bij het verkeerslicht weg te zijn ik ga er dan ook vanuit dat het niet lang duurt voordat de eerste (gechipte)leasekoetsen bezwijken onder het gedrag van hun berijd(er)(ster)
Zet de auto op de testbank en kijk of het vermogen wordt.
Volgens mij begrijp jij het niet helemaal goed. Er proberen onderling een aantal V40 bezitters hun ervaringen m.b.t. hun nieuwe auto te delen. Niemand van de schrijvers zit op dit soort opmerkingen te wachten. Positieve en serieuze inbreng is leuk en nuttig. Overige niet.

Gr. Mark
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
VolvoJanssen
2nd Gear member

diesel01 schreef:Wat boeit het of de auto in de eerste/tweede versnelling(de versnelling om het rollend te krijgen) niet zijn "performance" geeft.
Zet de auto op de testbank en kijk of het vermogen wordt gehaald.

De situatie bij mij is echter dat de auto merkbaar minder vermogen levert na de beurt.... dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Je betaald voor 180 PK en dan mag je verwachten dat ze geleverd worden. Ach ja ben benieuwd wat ze morgen vinden in de auto.
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
diesel01
Geartronic member

Mark1975 schreef:
Zet de auto op de testbank en kijk of het vermogen wordt.
Volgens mij begrijp jij het niet helemaal goed. Er proberen onderling een aantal V40 bezitters hun ervaringen m.b.t. hun nieuwe auto te delen. Niemand van de schrijvers zit op dit soort opmerkingen te wachten. Positieve en serieuze inbreng is leuk en nuttig. Overige niet.

Gr. Mark
Oke een kritische noot mag dus niet, bijzonder.
Zoals eerder al aangegeven worden dit soort progamma's aangepast om in de eerste 2 versnelling niet volledig vermogen af te geven om de techniek te sparen.
Ook bij mijn GT gebeurd dat en is voelbaar in de 3e versnelling is de volledige 205pk en 450nm koppel beschikbaar, gewoon om de techniek te beschermen tegen mensen.
Wellicht is de software van TS aangepast omdat de techniek in de 1e en 2e teveel op zijn donder kreeg.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
diesel01
Geartronic member

SaturN schreef:
diesel01 schreef:Wellicht is de software van TS aangepast omdat de techniek in de 1e en 2e teveel op zijn donder kreeg.
Als dit het geval is dan moet Volvo in mijn ogen stoppen met het verkopen van ten eerste Polestar tuning en ten tweede, als de techniek het niet aan zou kunnen dan zet ik toch zeker vraagtekens bij de R&D van Volvo...

Achteraf het vermogen knijpen met een software update is een kwalijke zaak.
In jouw ogen mss wel, ik ben meer dan tevreden met mijn Polestar.
Het doet precies wat ik er van verwacht op de manier zoals ik het gebruik, snelle tussenacceleratie's bij het inhalen van landbouw verkeer of een bus/vrachtwagen.
Niet als eerste weg zijn bij het verkeerslicht jeukt mij niet maar ik betaal ook mijn eigen brandstof, banden en op termijn (als het verkeerd gaat) versnellingsbak.
V90 T6 Recharge Rdesign
SaturN
2nd Gear member

Volgens mij is de essentie van dit topic dat het vermogen is geknepen na een software update die tijdens regulier onderhoud is geplaatst. Ik ben iig benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek van de dealer van VolvoJanssen.
V40 T4 R-Design Polestar Tuned
“If you don't know who I am, then maybe your best course would be to tread lightly.”
Oceanracer
Geartronic member

Juist! En aangezien TS niet heeft gevraagd om het knijpen van het vermogen in de eerste twee versnellingen, heeft de dealer/Volvo iets goed te maken, danwel uit te leggen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
VolvoJanssen
2nd Gear member

De dealer is er helaas nog niet uit :-(

Ze houden mijn auto nog een dag. Er schijnt aardig wat communicatie tussen hun monteur en ......(vergeten te vragen met wie) te gebeuren en dat zou morgen worden vervolgd. Op dit moment weten ze nog niet wat er aan de hand is. Wel gaf hij wederom aan dat ze dit nog nier eerder gezien hebben.

Hopenlijk morgen meer... voorlopig rij ik even verder in de S80 (niet bepaald een straf, al heb ik liever mijn eigen auto).
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
Cavallino
4th Gear member

Cavallino schreef:Ik heb erop gelet; ik krijg in de powermeter het 'streepje' wel degelijk op het niveau van het 'driehoekje' in de eerste versnelling (volgas bij ongeveer 5000 toeren).

Dat de auto in 2 niet trekt of stottert herken ik niet. Punt is dat ik in '1' (in ieder geval gevoelsmatig) minder snel wegkom bij het stoplicht dan de 122pk Golf TSI van mijn lieftallige echtgenote. Dat is geen groot probleem - want geen frequente exercitie - maar wel vreemd.
Nog eens wat beter gekeken. In de 1e en 2e versnelling blijft het 'streepje' van de powermeter (geleverd) bij volgas beneden het 'driehoekje' (beschikbaar), totdat het 'driehoekje' maximale power aangeeft (plm. 5000 toeren), dan trekt het streepje bij. In 2 is dit veel minder dan in 1. In alle hogere versnellingen zie je wel bij volgas dat het 'streepje' meteen gelijk opgaat met het 'driehoekje'.

Dit strookt met het vermoeden dat er in de eerste twee versnellingen de geleverde kracht iets 'geknepen' wordt.

Om het nogmaals te benadrukken: Het is geen groot probleem - ik trek niet vaak keihard vanuit stilstand op, ondanks dat het een getunede leaseauto is :roll: . Ik ben alleen benieuwd of dit een 'producteigenschap' is en zo ja wat de verklaring vanuit Volvo hiervoor is. Ze hadden het dan wel mogen melden namelijk.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Koidream
3rd Gear member

Als ik hier goed lees is het probleem dat de wijzer het driehoekje niet haalt. Laten we daar dan vlug een software update voor uitbrengen. Misschien is het die display wel die jullie op het verkeerde been zet.
Meten is weten...
Wat schrijft het instructieboekje wat de acceleratie moet zijn naar 100 km/u, en wat is deze gemeten door jullie? Dat zou al veel meer zeggen dan al die gevoelsverhalen die hier gepost worden. Als ik van een Maserati in mijn 185 pk sterke D5 spring is die ook "lam", Kom ik echter uit een vrachtwagen dan scheurt hij weer lekker...
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Mark1975
1st Gear member

Cavallino schreef:
Cavallino schreef:Ik heb erop gelet; ik krijg in de powermeter het 'streepje' wel degelijk op het niveau van het 'driehoekje' in de eerste versnelling (volgas bij ongeveer 5000 toeren).

Dat de auto in 2 niet trekt of stottert herken ik niet. Punt is dat ik in '1' (in ieder geval gevoelsmatig) minder snel wegkom bij het stoplicht dan de 122pk Golf TSI van mijn lieftallige echtgenote. Dat is geen groot probleem - want geen frequente exercitie - maar wel vreemd.
Nog eens wat beter gekeken. In de 1e en 2e versnelling blijft het 'streepje' van de powermeter (geleverd) bij volgas beneden het 'driehoekje' (beschikbaar), totdat het 'driehoekje' maximale power aangeeft (plm. 5000 toeren), dan trekt het streepje bij. In 2 is dit veel minder dan in 1. In alle hogere versnellingen zie je wel bij volgas dat het 'streepje' meteen gelijk opgaat met het 'driehoekje'.

Dit strookt met het vermoeden dat er in de eerste twee versnellingen de geleverde kracht iets 'geknepen' wordt.

Om het nogmaals te benadrukken: Het is geen groot probleem - ik trek niet vaak keihard vanuit stilstand op, ondanks dat het een getunede leaseauto is :roll: . Ik ben alleen benieuwd of dit een 'producteigenschap' is en zo ja wat de verklaring vanuit Volvo hiervoor is. Ze hadden het dan wel mogen melden namelijk.
Ritje gemaakt en een filmpje daarbij.( ).Gaat niet zozeer om de acceleratie maar meer om de "powermeter". Is dit herkenbaar?

Gr. Mark
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Cavallino
4th Gear member

Mark1975 schreef:
Cavallino schreef:

Ritje gemaakt en een filmpje daarbij.( ).Gaat niet zozeer om de acceleratie maar meer om de "powermeter". Is dit herkenbaar?

Gr. Mark
Ja, herkenbaar. In de '1' blijft er een kleine cm verschil, in '2' is dit al minder en in '3' is het weg.
Volvo C30 1.8 Sport
Cavallino
4th Gear member

Koidream schreef:Als ik hier goed lees is het probleem dat de wijzer het driehoekje niet haalt. Laten we daar dan vlug een software update voor uitbrengen. Misschien is het die display wel die jullie op het verkeerde been zet.
Meten is weten...
Wat schrijft het instructieboekje wat de acceleratie moet zijn naar 100 km/u, en wat is deze gemeten door jullie? Dat zou al veel meer zeggen dan al die gevoelsverhalen die hier gepost worden. Als ik van een Maserati in mijn 185 pk sterke D5 spring is die ook "lam", Kom ik echter uit een vrachtwagen dan scheurt hij weer lekker...
Het 'probleem' is natuurlijk niet die meter, die bevestigt alleen het vermoeden dat er geknepen wordt in de eerste versnelling. Overigens denk ik dat VolvoJanssen een groter probleem heeft als ik zijn verhaal zo lees.
Volvo C30 1.8 Sport
VolvoJanssen
2nd Gear member

Mark1975 schreef:
Cavallino schreef:

Gr. Mark
Dit is precies wat de powermeter bij ook laat zien. Heb jij dit altijd al gehad? Bij Mij was het namelijk niet zo. Pas na de onderhoudsbeurt ervaar ik dit probleem.

Zijn er ook nog leden die een filmpje kunnen uploaden van een goed werkende T4 (verzamelen bewijs materiaal :-))?
VolvoJanssen
2nd Gear member

Koidream schreef:Als ik hier goed lees is het probleem dat de wijzer het driehoekje niet haalt. Laten we daar dan vlug een software update voor uitbrengen. Misschien is het die display wel die jullie op het verkeerde been zet.
Meten is weten...
Het is juist andersom. Ik merkte een gebrek aan vermogen en de display onderschreef dit. Lang leve het nieuwe display!
Mark1975
1st Gear member

VolvoJanssen schreef:
Mark1975 schreef:
Cavallino schreef: Nog eens wat beter gekeken. In de 1e en 2e versnelling blijft het 'streepje' van de powermeter (geleverd) bij volgas beneden het 'driehoekje' (beschikbaar), totdat het 'driehoekje' maximale power aangeeft (plm. 5000 toeren), dan trekt het streepje bij. In 2 is dit veel minder dan in 1. In alle hogere versnellingen zie je wel bij volgas dat het 'streepje' meteen gelijk opgaat met het 'driehoekje'.

Gr. Mark
Dit is precies wat de powermeter bij ook laat zien. Heb jij dit altijd al gehad? Bij Mij was het namelijk niet zo. Pas na de onderhoudsbeurt ervaar ik dit probleem.

Zijn er ook nog leden die een filmpje kunnen uploaden van een goed werkende T4 (verzamelen bewijs materiaal :-))?
Dat weet ik niet meer. Het is wel zo dat ik na de Polestar tuning vermogen mis met name in zijn 1. Dit kan inderdaad bevestigd worden door de vermogensmeter. Filmpjes geven meer duidelijkheid.

Gr. Mark

Gr.
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
mad
6th Gear member

Ik begrijp niet waarom er zoveel "power" in de eerste versnelling gewenst wordt. Daar breng je de wielen mee op gang om vervolgens door te schakelen naar twee en verder. Of ben ik nou zo stom? Schakelen jullie ook terug naar 1 als je gaat stoppen...
XC70 D5 2009 Ocean Race
evert65
6th Gear member

nou, ik hoop dat er een oplossing komt,
gaandeweg lezend, zie ik aan bepaalde reacties dat sommige mensen het spoor totaal bijster zijn, want reacties als " lease bak, en daar is techniek niet voor , en alles kan kapot" geven wel aan dat ze de strekking van het verhaal echt niet snappen
keep calm!, your randomizer is running
Plaats reactie

Terug naar “V40”