Koppelingspedaal werkt niet

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri1974
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 18.02.2010 - 17:03
Locatie: Tilburg

Beste forummers die beter weten hoe dingen werken dan ik, help!

Kortgeleden stond ik met pech in Oostenrijk, zie de thread over 'koppelingscylinder lekt?'

Inmiddels is de auto in NL gearriveerd. Ik zou graag de diagnose van de dealer even bij jullie willen controleren en hoop dat jullie wellicht advies kunnen geven over ander onderhoud dat direct slim mee te nemen is.

SYMPTOMEN

Koppelingspedaal heeft nog twee standen: ingedrukt en uit. Ontkoppelen doet ie niet. De eerste keer dat dit gebeurde was het reservoir van de remvloeistof bijna leeg. Conclusie ÖAMTC: vloeistof op, dan werkt de koppelingcylinder niet, cylinder zal lek zijn.

Lokale reparateur in Oostenrijk heeft de koppelingscylinder ontlucht en de vloeistof bijgevuld. Pedaal heeft een middag perfect gefunctioneerd, maar na 3 uur geparkeerd te hebben, was het aan-uitsymptoom weer terug. Nu was het reservoir van de remvloeistof echter wél helemaal gevuld!

DIAGNOSE VOLVO-DEALER

De dealer heeft de auto nog niet open gemaakt, maar wel al de diagnose gesteld. Volgens mijn dealer is de "drukgroep kapot". Die moet vervangen worden. Misschien moet ook de koppeling vervangen worden.

Kostenplaatje:
- Drukgroep vervangen: € 1015,43, waarvan ong. € 100 materiaal, de rest arbeid. O.a. de versnellingsbak moet eronderuit.
- Koppeling direct meenemen: € 474,00 extra.

MIJN VRAGEN AAN JULLIE

1) Klinkt deze diagnose logisch? Zeker icm eerst leeg, daarna vol remvloeistofreservoir? De drukgroep heeft toch niet zo veel met lekken te maken? Waar was de eerste keer die vloeistof dan naartoe?

2) De auto heeft ong. 160.000 km gelopen, een V70 D5 uit september 2006. Is het verstandig om direct wat andere onderdelen ook te vervangen, waar ze nu gemakkelijk bij kunnen, omdat anders op korte termijn het spul weer uit elkaar moet? (en zo ja: welke?)

Veel dank!!
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Drukgroep kost geen 100 euro en de koppeling compleet voor 474 euro daar zit de drukgroep bij in.
Iets aan het verhaal klopt niet,je bedoelt denk ik het druklager voor 100 euro..
1000 euro arbeidsloon klopt ook niet..
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Verhaal klinkt wel aannemelijk, maar ik zou eerst zeker willen zijn dat de hoofd koppelings cilinder niet stuk is. Deze kan namelijk ook dezelfde symptomen geven. Bij een V70 uit 2006 is het echter wel aannemelijk dat de koppelings cilinder in de bak stuk is, dit is een zwak punt bij de eerste V70's vanaf modeljaar 2006. Bespreek dus goed met de dealer dat ze uit sluiten dat de hoofd koppelings cilinder nog goed is. Dat scheelt later discussies als die alsnog vervangen moet worden.

Als ze toch de bak eraf hebben zou ik ook de koppeling zelf laten vervangen. Deze gaan toch wel vaak na de 2 ton, en het zou erg jammer zijn als je binnenkort weer de bak eraf moet laten halen. Misschien kun je een "dealtje" maken over het extra vervangen van de koppeling. Blijft hoe dan ook veel geld.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Drukgroep vervangen: € 1015,43, waarvan ong. € 100 materiaal, de rest arbeid.


Bovenstaande zin klopt dus niet,,dat bedoelde ik dus..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Vindt 900 euro overigens wel erg veel geld aan arbeid om de bak eraf te halen. Is een officiele Volvo dealer?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
1-wiel
4th Gear member
Berichten: 644
Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19

om de bak eraf te halen laat je of het subframe zakken of je haalt het er helemaal onderuit (vind ik het makkelijkst)
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

maar een bak werk is het zeker, je moet heel wat weghalen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Er staat minder dan 8 uur werk voor, dat is dan toch geen 900 euro?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29665
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

edraket schreef:Er staat minder dan 8 uur werk voor, dat is dan toch geen 900 euro?
Dat zal niet veel schelen met een arbeidsloon van 90 tot 100 euro bij de dealer!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je zegt het verkeerd,je betaald 8 uur en ze doen er 5 uur over.. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29665
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ja, zo is het snel rijk worden!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
joeri1974
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 18.02.2010 - 17:03
Locatie: Tilburg

Dank je wel voor jullie reacties! Alleen heb ik nog steeds geen idee waar de remvloeistof naartoe kan zijn: bij de eerste stilval was ie op, bij de tweede niet. Iemand enig idee?
XC40 T4 2019
V70 D5 2006
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het druklager is lek en het loopt dus de bak in..plus dat er veel lucht in het systeem komt.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Voor 950 euro incl koppeling en druklager ben je weer klaar...
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

MarioC70 schreef:Voor 950 euro incl koppeling en druklager ben je weer klaar...
Waar? Is dat een klus voor elke willekeurige garage, of zit je met gereedschap waardoor je toch met Volvo garages aan de slag gaat?
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Lees het forum is goed door en kijk ook is in de profielen van mensen die de vragen beantwoorden,dat schept een hoop verlichting..en kennis.. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

En? Inmiddels weer rijdend?
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

olav schreef:
MarioC70 schreef:Voor 950 euro incl koppeling en druklager ben je weer klaar...
Waar? Is dat een klus voor elke willekeurige garage, of zit je met gereedschap waardoor je toch met Volvo garages aan de slag gaat?
Dat kan bij een willekeurige GOEDE garage.
Er staan ook horror verhalen op het forum :)
Ik meende een garage in ijselmuiden
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”