Afgelopen zomer in Frankrijk met hoge buiten temperaturen, werd de motor 1.6d, warm. Dat wil zeggen, bij bergop rijden op de autoroute met de vouwwagen erachter ging de temperatuurmeter naar rechts (oplopend dus) tot ongeveer tussen streep 5-6. Daarna sloeg de Ecc af en liep de temp niet verder op.
Uiteraard werd het binnen een beetje warmer.....
Ik heb natuurlijk al op het forum zitten zoeken, niet echt iets bevredigendst kunnen vinden.
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen veroorzaken? Voor de volledigheid het is er een van 2005 met ongeveer 180.000km op het blok en het geheel ongeveer 250.000km (nieuw blok in gekomen bij 170.000km).
Gosse
Motortemperatuur loopt/liep op
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29014
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Door de rijomstandigheden loopt de motortemperatuur op en voor extra koeling schakelt de airco uit.
Vaak helpt het om het toerental van de motor te verhogen bij bergop rijden, er van uitgaande dat de rest van het koelsysteem in goede staat is.
Vaak helpt het om het toerental van de motor te verhogen bij bergop rijden, er van uitgaande dat de rest van het koelsysteem in goede staat is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21155
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Vouwwagen is niet zo zwaar hoor. Nooit meer dan 750 kg en dat lijkt voor een 1,6 D toch goed te doen.
Maar het is al geschreven: de klim omhoog en een hoge buitentemperatuur. Bij mijn S90 zie je niets aan de thermometer-wijzer van het koelwater maar des te meer aan de automaatolietemperatuur (zelf ingebouwd).
Maar het is al geschreven: de klim omhoog en een hoge buitentemperatuur. Bij mijn S90 zie je niets aan de thermometer-wijzer van het koelwater maar des te meer aan de automaatolietemperatuur (zelf ingebouwd).
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05
Dat vermoeden had ik al. Echter ook verhalen gelezen over thermostaten, vervuilde koelsystemen etc.Dave07 schreef:een 1.6d is nou geen trek monster om volgeladen met een tevens volgeladen vouwwagen bergopwaards te rijden. Met de airco op volle toeren draaien hebben de (kleine)motoren het gewoon erg zwaar.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Foutje, dubbel...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
In welke versnelling en welk toerental reed je bergop? Kan inderdaad gebeuren dat de koeling niet meer optimaal is. De motor heeft misschien wel kracht genoeg om met weinig toeren naar boven te gaan, probleem is dat de waterpomp dan ook weinig toeren maakt en het koelwater te traag rondpompt. Tandje lager rijden lost dat meestal wel op.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Zelfs mijn D5 loopt met de caravan er achter warm als ik niet oppas. Mij is verteld dat het vaker voorkomt bij de D5. Iets met koeling. Zegt natuurlijk niets over jouw V50 1.6.
Zorg in elk geval dat je hoog in de toeren blijft en niet op je koppel gaat rijden. En inderdaad, airco uit helpt. Als het mij overkomt gooi ik ook nog de verwarming even lekker hard aan. Wordt de familie blij van.
Zorg in elk geval dat je hoog in de toeren blijft en niet op je koppel gaat rijden. En inderdaad, airco uit helpt. Als het mij overkomt gooi ik ook nog de verwarming even lekker hard aan. Wordt de familie blij van.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- Jé Lé
- 2nd Gear member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 14.10.2010 - 15:49
- Locatie: Lembeek - België
Dan scheelt er iets met mijn sensor...
mag doen wat ik wil, men wijzertje gaat niet hoger dan het midden...
vorige maand 20min lang snelhede van rond de 220km/h gereden (3500-4000 toeren) en wijzertje bewoog niet...
mag doen wat ik wil, men wijzertje gaat niet hoger dan het midden...
vorige maand 20min lang snelhede van rond de 220km/h gereden (3500-4000 toeren) en wijzertje bewoog niet...
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Mag ook weg, blijkbaar post ik alles dubbel...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Omdat je dan toeren (stroming in koelsysteem) en snelheid (koeling door wind) maakt. Als je met 110 bergop kruipt met 1800rpm wordt het een heel ander verhaal...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29014
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Precies, is hier al eerder gezegd, bij zware belasting de motor goed op toeren houden en niet met een te laag toerental de berg op rijden voorkomt vaak problemen zoals een te hoge koelvloeistof temperatuur.Frederik Welvaert schreef:Omdat je dan toeren (stroming in koelsysteem) en snelheid (koeling door wind) maakt. Als je met 110 bergop kruipt met 1800rpm wordt het een heel ander verhaal...
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3800
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
dat met die verwarming even lekker aan gooien is verspilde moeite.BlackSapphire schreef:Zelfs mijn D5 loopt met de caravan er achter warm als ik niet oppas. Mij is verteld dat het vaker voorkomt bij de D5. Iets met koeling. Zegt natuurlijk niets over jouw V50 1.6.
Zorg in elk geval dat je hoog in de toeren blijft en niet op je koppel gaat rijden. En inderdaad, airco uit helpt. Als het mij overkomt gooi ik ook nog de verwarming even lekker hard aan. Wordt de familie blij van.
je verwarming word geregeld dmv kleppen.
maw: het koelwater stroomt altijd door je kachelradiateur ongeacht de stand
vd temperatuurkeuzeknop.
geen glans zonder wrijving
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2811
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Helpt wel degelijk als je de kachel op max warm zet, er wordt dan extra warmte afgevoerd via de kachel, wel alleen via de midden roosters doen en die naar buiten laten stromen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Jullie laten me nu in verwarring achter....
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -