Motortemperatuur loopt/liep op

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
G.Th.B.
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05

Afgelopen zomer in Frankrijk met hoge buiten temperaturen, werd de motor 1.6d, warm. Dat wil zeggen, bij bergop rijden op de autoroute met de vouwwagen erachter ging de temperatuurmeter naar rechts (oplopend dus) tot ongeveer tussen streep 5-6. Daarna sloeg de Ecc af en liep de temp niet verder op.

Uiteraard werd het binnen een beetje warmer.....

Ik heb natuurlijk al op het forum zitten zoeken, niet echt iets bevredigendst kunnen vinden.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen veroorzaken? Voor de volledigheid het is er een van 2005 met ongeveer 180.000km op het blok en het geheel ongeveer 250.000km (nieuw blok in gekomen bij 170.000km).

Gosse
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29018
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Door de rijomstandigheden loopt de motortemperatuur op en voor extra koeling schakelt de airco uit.
Vaak helpt het om het toerental van de motor te verhogen bij bergop rijden, er van uitgaande dat de rest van het koelsysteem in goede staat is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Dave07
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 03.10.2012 - 20:23

een 1.6d is nou geen trek monster om volgeladen met een tevens volgeladen vouwwagen bergopwaards te rijden. Met de airco op volle toeren draaien hebben de (kleine)motoren het gewoon erg zwaar.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21158
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vouwwagen is niet zo zwaar hoor. Nooit meer dan 750 kg en dat lijkt voor een 1,6 D toch goed te doen.

Maar het is al geschreven: de klim omhoog en een hoge buitentemperatuur. Bij mijn S90 zie je niets aan de thermometer-wijzer van het koelwater maar des te meer aan de automaatolietemperatuur (zelf ingebouwd).
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
G.Th.B.
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.07.2011 - 16:05

Dave07 schreef:een 1.6d is nou geen trek monster om volgeladen met een tevens volgeladen vouwwagen bergopwaards te rijden. Met de airco op volle toeren draaien hebben de (kleine)motoren het gewoon erg zwaar.
Dat vermoeden had ik al. Echter ook verhalen gelezen over thermostaten, vervuilde koelsystemen etc.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Foutje, dubbel...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

In welke versnelling en welk toerental reed je bergop? Kan inderdaad gebeuren dat de koeling niet meer optimaal is. De motor heeft misschien wel kracht genoeg om met weinig toeren naar boven te gaan, probleem is dat de waterpomp dan ook weinig toeren maakt en het koelwater te traag rondpompt. Tandje lager rijden lost dat meestal wel op.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Zelfs mijn D5 loopt met de caravan er achter warm als ik niet oppas. Mij is verteld dat het vaker voorkomt bij de D5. Iets met koeling. Zegt natuurlijk niets over jouw V50 1.6.
Zorg in elk geval dat je hoog in de toeren blijft en niet op je koppel gaat rijden. En inderdaad, airco uit helpt. Als het mij overkomt gooi ik ook nog de verwarming even lekker hard aan. Wordt de familie blij van.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Jé Lé
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 14.10.2010 - 15:49
Locatie: Lembeek - België

Dan scheelt er iets met mijn sensor...
mag doen wat ik wil, men wijzertje gaat niet hoger dan het midden...

vorige maand 20min lang snelhede van rond de 220km/h gereden (3500-4000 toeren) en wijzertje bewoog niet...
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Mag ook weg, blijkbaar post ik alles dubbel...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Omdat je dan toeren (stroming in koelsysteem) en snelheid (koeling door wind) maakt. Als je met 110 bergop kruipt met 1800rpm wordt het een heel ander verhaal...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29018
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Frederik Welvaert schreef:Omdat je dan toeren (stroming in koelsysteem) en snelheid (koeling door wind) maakt. Als je met 110 bergop kruipt met 1800rpm wordt het een heel ander verhaal...
Precies, is hier al eerder gezegd, bij zware belasting de motor goed op toeren houden en niet met een te laag toerental de berg op rijden voorkomt vaak problemen zoals een te hoge koelvloeistof temperatuur.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

BlackSapphire schreef:Zelfs mijn D5 loopt met de caravan er achter warm als ik niet oppas. Mij is verteld dat het vaker voorkomt bij de D5. Iets met koeling. Zegt natuurlijk niets over jouw V50 1.6.
Zorg in elk geval dat je hoog in de toeren blijft en niet op je koppel gaat rijden. En inderdaad, airco uit helpt. Als het mij overkomt gooi ik ook nog de verwarming even lekker hard aan. Wordt de familie blij van.
dat met die verwarming even lekker aan gooien is verspilde moeite.
je verwarming word geregeld dmv kleppen.
maw: het koelwater stroomt altijd door je kachelradiateur ongeacht de stand
vd temperatuurkeuzeknop. :wink:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Helpt wel degelijk als je de kachel op max warm zet, er wordt dan extra warmte afgevoerd via de kachel, wel alleen via de midden roosters doen en die naar buiten laten stromen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Jullie laten me nu in verwarring achter....
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”