Succes ermee, ik had er (gelukkig) niet so veel moeite mee.
Je zou ook die plaat die op schutbord kunnen loshalen, dit heb ik echter nooit gedaan. Anders ietsje indeuken?
Volvo 440 1994 1.8 benzine 90 pk - Inlaatspruitstukpakking
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
-
kajotan
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
- Locatie: Omgeving Zwolle
Nee, dit had ik ook niet verwacht.....
Wat voor nut heeft die plaat? Zou die er perse weer terug in moeten (zit met popnagels vast, geen materiaal om dat te weer te monteren)?
Anders sloop ik die eruit, en hoop ik dat ik het hitteschildje eraf krijg.
Wat voor nut heeft die plaat? Zou die er perse weer terug in moeten (zit met popnagels vast, geen materiaal om dat te weer te monteren)?
Anders sloop ik die eruit, en hoop ik dat ik het hitteschildje eraf krijg.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Volgens mij om warmte tegen te houden? Probeer hem eerst eens in te deuken.
-
wpee
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Ik kan het op de foto's niet zien, toch even de vraag. Je hebt toch wel de uitlaat pijp losgemaakt van het uitlaatspruitstuk of niet?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
kajotan
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
- Locatie: Omgeving Zwolle
Op de foto hierboven kijk je recht op het hitteschild die ik bedoel (links zie je de dikke aansluiting voor de luchtbuis voor warme lucht). Deze zit met 3 moertjes vast: op de foto gezien 1 moertje aan het linker draadeind voor de uitlaatpijp, 2 moertjes op je uitlaatspruitstuk). Deze heb ik dus los, en probeer dit hitteschildje uit de motorruimte te krijgen, wat niet lukt.
Op de eerste foto van gisteren (16.18 uur gepost) zie je dat ik dit schildje naar achteren heb gedrukt, tegen het schutbord aan. Hierna wil hij geen kant meer op.
Ik ben dus niet aan het proberen het hitteschild rondom de startmotor te verwijderen!!! Dit hitteschild zit dus tussen je inlaat- en uitlaatspruitstuk.
Morgen ga ik kijken of ik er met een pijpsleuteltje tussen kan komen, en deze dan met een steeksleutel de eerste slag los draaien. Anders met een 1/4 verlengstukje + kniegewricht. Maar ben bang dat deze te dik is en daarom niet er tussen past.
Doordat dit hitteschildje dus tussen beide spruitstukken zit, blijft er nog minder ruimte over om er een verlengstuk/dopje tussen te krijgen....
Op de eerste foto van gisteren (16.18 uur gepost) zie je dat ik dit schildje naar achteren heb gedrukt, tegen het schutbord aan. Hierna wil hij geen kant meer op.
Ik ben dus niet aan het proberen het hitteschild rondom de startmotor te verwijderen!!! Dit hitteschild zit dus tussen je inlaat- en uitlaatspruitstuk.
Morgen ga ik kijken of ik er met een pijpsleuteltje tussen kan komen, en deze dan met een steeksleutel de eerste slag los draaien. Anders met een 1/4 verlengstukje + kniegewricht. Maar ben bang dat deze te dik is en daarom niet er tussen past.
Doordat dit hitteschildje dus tussen beide spruitstukken zit, blijft er nog minder ruimte over om er een verlengstuk/dopje tussen te krijgen....
-
kajotan
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
- Locatie: Omgeving Zwolle
En nog maar een plaatje uit Vadis. Er staat in Vadis niks omschreven over 'special tools' of andere dingen, sterker nog: er staat eigenlijk amper iets in over het demonteren van het spruitstuk.
Het hitteschildje die ik bedoel is nummer 13 op de tekening: wie of wie weet hoe je deze uit de motorruimte krijgt nadat hij is los geschroefd?

Het hitteschildje die ik bedoel is nummer 13 op de tekening: wie of wie weet hoe je deze uit de motorruimte krijgt nadat hij is los geschroefd?

-
kajotan
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
- Locatie: Omgeving Zwolle
Het hitteschildje is eraf, ik heb met een koevoet het schutbord iets ingeduwd en toen kijk hij er af.
De onderste 2 moeren in het midden zijn het lastigst om bij te komen, die aan de bestuurderskant heb ik nu los. De andere lukt niet zo goed, ik krijg geen één dop lekker erop. Het lijkt of dat moertje wat lager ligt dan de rest, waardoor je er niet recht voor kan komen (verlengstuk wijst zeg maar wat naar beneden richting de grond). Waarmee doen jullie dit?
Pijpsleutel ook geprobeerd, maar kom er niet echt lekker tussen.
Vind dit wel beetje tricky, als die moer rond gedraaid is omdat de dop er steeds af schiet ben ik verder van huis.
Dus: met welke exacte gereedschap hebben jullie dit gedaan?
De onderste 2 moeren in het midden zijn het lastigst om bij te komen, die aan de bestuurderskant heb ik nu los. De andere lukt niet zo goed, ik krijg geen één dop lekker erop. Het lijkt of dat moertje wat lager ligt dan de rest, waardoor je er niet recht voor kan komen (verlengstuk wijst zeg maar wat naar beneden richting de grond). Waarmee doen jullie dit?
Pijpsleutel ook geprobeerd, maar kom er niet echt lekker tussen.
Vind dit wel beetje tricky, als die moer rond gedraaid is omdat de dop er steeds af schiet ben ik verder van huis.
Dus: met welke exacte gereedschap hebben jullie dit gedaan?
-
kajotan
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
- Locatie: Omgeving Zwolle
Pakking zit er op, probleem is niet verholpen. Er zat iets koolaanslag tussen de uitlaat en inlaat poorten dus hadden hoop dat de pakking inderdaad kapot is. Pakking zelf was weinig aan te zien.
Maar weer verder zoeken dus......
Maar weer verder zoeken dus......
-
MarioC70
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Is de klepspeling goed?,dat is ook vaak de oorzaak van slecht lopen,,
Od de stappenmotor vast..?
Rij andersmaar een keer langs met de Volvo..om is te kijken..
Od de stappenmotor vast..?
Rij andersmaar een keer langs met de Volvo..om is te kijken..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
wpee
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Kijk eens naar de bougies , welke kleur hebben ze?
Zijn bougies nog goed en ook de bougiekabels?
Verdeelkap van binnen schoonmaken wil ook wel eens helpen.
Zijn bougies nog goed en ook de bougiekabels?
Verdeelkap van binnen schoonmaken wil ook wel eens helpen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
kajotan
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
- Locatie: Omgeving Zwolle
Mario: Utrecht is een eindje bij me vandaan, maar op zich te doen. Ik heb deze auto alleen voor vrijwel niks overgenomen, dus wil niet teveel kosten er aan maken (door dingen te laten uit besteden). Heb jij/ werk jij bij een garage oid?
Wpee: Bougies moet ik nog naar kijken. Heb met water op de kabels en aansluitingen gespoten, zie niks bijzonders.
Als ik met remreiniger rond de gasklep spuit gaat het toerental anders. Vandaag gasklep gedemonteerd, helemaal aan de bovenkant (boven gasklep) ervan zit een pakking. Binnenin zie je bruine troep die naar beneden is gegleden richting gasklep, dit komt uit de pakking.
Mogelijk remreiniger die daardoor naar binnen is gekomen?
Nadeel is dat de pakkingen niet meer nieuw leverbaar zijn, ik wil eerst op zoek naar deze pakkingen om te kijken of dit het misschien is.
Ook tikt er iets heel licht. Mogelijk uitlaatpakking (downpipe op spruitstuk) die we niet hebben vervangen (domdomdom), of een klep?
Wpee: Bougies moet ik nog naar kijken. Heb met water op de kabels en aansluitingen gespoten, zie niks bijzonders.
Als ik met remreiniger rond de gasklep spuit gaat het toerental anders. Vandaag gasklep gedemonteerd, helemaal aan de bovenkant (boven gasklep) ervan zit een pakking. Binnenin zie je bruine troep die naar beneden is gegleden richting gasklep, dit komt uit de pakking.
Mogelijk remreiniger die daardoor naar binnen is gekomen?
Nadeel is dat de pakkingen niet meer nieuw leverbaar zijn, ik wil eerst op zoek naar deze pakkingen om te kijken of dit het misschien is.
Ook tikt er iets heel licht. Mogelijk uitlaatpakking (downpipe op spruitstuk) die we niet hebben vervangen (domdomdom), of een klep?
-
MarioC70
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Er is al een paar keer aangegeven,laat de klepspeling eerst is controleren,dat is de eerste stap die je moet doen bij slecht lopen van die Renault motoren.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
kajotan
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 20.03.2013 - 13:33
- Locatie: Omgeving Zwolle
De pakking waar ik van denk dat lek is, is niet meer leverbaar. Gaat om de pakking tussen de gasklep en de 'ronde deksel' bovenop waar de brandstofleidingen aan zitten. Je ziet aan de binnenkant dat vanaf de pakking een soort smurrie naar beneden heeft gelekt richting gasklep, mogelijk lekt hij hier.
Volvo en Renault dealers kunnen de pakking niet leveren, ook via webshops onvindbaar. Een pakking zelf maken is een optie, maar moet dan 2 a 3 mm dik zijn en zulk dik pakkingspapier bestaat schijnbaar weer niet.
Zucht........
Volvo en Renault dealers kunnen de pakking niet leveren, ook via webshops onvindbaar. Een pakking zelf maken is een optie, maar moet dan 2 a 3 mm dik zijn en zulk dik pakkingspapier bestaat schijnbaar weer niet.
Zucht........
-
Clank
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
- Locatie: Tilburg
Als het een verspaanbaar materiaal is, dan kun je eventueel laten frezen of op een andere manier (laten) bewerken. Tevens heb je volgens mij voor vele pakkingen een reparatiegloedje.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
Volvo 440 1.8i
















