V60 PIH - Verbruikscijfers/rijstrategie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Dat zijn mooi waarden jeroen; zelfs als je de electra terugrekend naar dieseleq. in euro's kom je nog steeds aan 4,7 l/100 km beter dan 1 op 20 !

Over de laatste 2000 km kom ik op 4,24 liter/100 km en met de electra meegerekend op 5,7 liter/100 km zo'n 1 op 17,5 wat voor deze auto met een automaat een keurige waarde is ook gezien de vaak kortere ritten.
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1591
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

En vanavond hetzelfde ritje maar dan andersom en lekker doorgereden, max. snelheden aangehouden, dus 130 waar het kon, niet de save optie gebruikt.

Afbeelding

Scheelt in verbruik dus niet zoveel.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Pas boven de 130 km/h op de teller en/of met veel belading en dakkoffer, neemt het verbruik wel sterk toe (> 7L/100km).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
goukcher
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 10.05.2013 - 09:56
Locatie: Groningen

Het is bijna gelukt, vandaag 49 km gehaald op de accu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ZX10r
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
Locatie: REO Rotterdam en Omgeving

zo ook de eerste dag erop zitten, het is wel leuk om te proberen alleen op E te rijden ook al loop je een beetje te sukkelen.

Vrouw ging er net voor het eerst mee weg, ik zeg je mag niet boven dat streepje komen met gas geven. Ze komt terug ik checken en ze had ook alleen E gereden.

Kortom een uitnodigend super concept. Echter volgende week naar locaties waar ik niet kan laden, daar gaan de cijfers
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Rappe Henderik
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 24.07.2013 - 14:51

Paul schreef:Ik heb nu na 970km getankt, 40 litertjes erin. Met nog steeds geen laadpaal thuis. Maar de kabel is binnen....
Met welke rijstijl heb je dat bereikt? Veel gereden over 80 km wegen of zatten er ook stads- en snelwegkilometers bij?
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

goukcher schreef:Het is bijna gelukt, vandaag 49 km gehaald op de accu.
Mooie getallen, zie dat je niet boven de 90 kmh bent gekomen. Is me ook opgevallen dat de auto dan echt veel zuiniger is.
Gebruikersavatar
kissyfur
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 12:04

uhja, dat t verbruik ongeveer kwadratisch toeneemt naarmate de snelheid toeneemt mag geen nieuws zijn toch? Moet je gewoon op diesel eens t verschil in verbruik tussen 100kmh en 120kmh bekijken.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

ja vervelend dat ze een kwadraatje in de berekening van luchtweerstand en drukverlies hebben gestopt, nee uiteraard dat is mij helder maar het blijft confronterend als je de concrete getallen ziet
Rappe Henderik
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 24.07.2013 - 14:51

Kan iemand mij vertellen hoeveel kW er nodig is om de lege accu weer vol op te laden. Zelf ben ik geen specialist in electronica maar ik zou zelf zeggen 10kW volgens mijn rekensom.

Dit vraag ik aangezien ik thuis laad op een gewoon geaard stopcontact en geen zin heb een laadstation aan te schaffen.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Rappe Henderik schreef:Kan iemand mij vertellen hoeveel kW er nodig is om de lege accu weer vol op te laden. Zelf ben ik geen specialist in electronica maar ik zou zelf zeggen 10kW volgens mijn rekensom.

Dit vraag ik aangezien ik thuis laad op een gewoon geaard stopcontact en geen zin heb een laadstation aan te schaffen.
Zo'n 8 kWh, je kunt de accu niet volledig leeg trekken. De relatie van de vraag met het opladen op een stopcontact en een laadstation ontgaat me overigens het blijft in alle gevallen de zelfde hoeveelheid stroom.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33115
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Misschien dat Rappe Hendrik denkt dat als een auto sneller geladen wordt dat dat meer stroom verbruikt?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Paul schreef:Misschien dat Rappe Hendrik denkt dat als een auto sneller geladen wordt dat dat meer stroom verbruikt?
Daarbij is het laden via het laadsnoer op het max vermogen maar zo'n 20 % "trager" dan via een 16 amp laadstation.
pih60
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57

NielsPHEV schreef:
Rappe Henderik schreef:Kan iemand mij vertellen hoeveel kW er nodig is om de lege accu weer vol op te laden. Zelf ben ik geen specialist in electronica maar ik zou zelf zeggen 10kW volgens mijn rekensom.

Dit vraag ik aangezien ik thuis laad op een gewoon geaard stopcontact en geen zin heb een laadstation aan te schaffen.
Zo'n 8 kWh, je kunt de accu niet volledig leeg trekken. De relatie van de vraag met het opladen op een stopcontact en een laadstation ontgaat me overigens het blijft in alle gevallen de zelfde hoeveelheid stroom.
Heb het ff niet bij de hand, maar als ik kijk naar de getallen via openbare palen via het online overzicht van Eneco, dan is het hoger. Er zat zeker een paar keer meer dan 10KW bij. Als ik vanavond tijd zal ik nog eens kijken...
knakworst
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 03.07.2013 - 22:56

Bij het opladen gaat er door warmte een percentage energie verloren, van ik denk ongeveer 10% maar dat weet ik niet zeker. Als je je accu's dus met 8kWh effectief "gevuld" hebt, heeft het je waarschijnlijk 9 kWh gekost. Bij sneller laden is het verlies iets groter.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Volgens mijn kWh meter kost het laden van een compleet legen accu gemiddeld 11 kWh.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Rappe Henderik
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 24.07.2013 - 14:51

Alvast dank voor de reactie's. De reden waarom ik laad via een gewoon stopcontact (en dus met een simpele originele laadkabel die ik bij de auto kreeg) is dat ik de investering voor een laadstation (toch zeker € 1.000,- excl BTW?!) mij financieel geen voordeel biedt. Ik laad alleen via dit stopcontact. De stroom die ik hieruit haal breng ik in rekening bij mijn bedrijf. Vandaar dat ik een gemiddelde wil weten. Wellicht dat ik binnenkort een tussenmeter plaats zodat ik het nog nauwkeuriger kan meten.

En qua laden; ik heb 's nachts de tijd!
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5286
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Een tussenmetertje is niet zo duur pas wel op als je zo'n plugin tussenmeter gebruikt dat ie tegen de laadstroom van lader kan.

Hoofdreden dat ik een laadstation met snoer heb is overigens gewoon gemak. Je hoeft niet elke keer een snoer te pakken en af te rollen.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Rappe Henderik schreef:Alvast dank voor de reactie's. De reden waarom ik laad via een gewoon stopcontact (en dus met een simpele originele laadkabel die ik bij de auto kreeg) is dat ik de investering voor een laadstation (toch zeker € 1.000,- excl BTW?!) mij financieel geen voordeel biedt. Ik laad alleen via dit stopcontact. De stroom die ik hieruit haal breng ik in rekening bij mijn bedrijf. Vandaar dat ik een gemiddelde wil weten. Wellicht dat ik binnenkort een tussenmeter plaats zodat ik het nog nauwkeuriger kan meten.

En qua laden; ik heb 's nachts de tijd!
Je hebt 100% gelijk!
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik voorspel dat de PIH bezitters zonder laadpaal met vaste kabel significant minder vaak zullen opladen. Omdat het te veel gedoe is, of omdat het te hard regent. Of een laadpaal het geld waard is kan je natuurlijk alleen zelf bepalen. (Pun intended.)
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”