verkeersbord herkenning

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
LHillen
2nd Gear member

Full auto break bij 120km/pu? Het enige wat er gebeurd wanneer ik 120 rijd op de cruise-control is dat hij zelf afremt naar bv 80 als ik een vrachtwagen nader en niet van rijbaan wissel of rem. Ik heb al wel een paar keer een waarschuwingsmelding gehad omdat de auto dacht dat er een belemmering op de weg lag maar dat dit niets meer was dan schaduw van een viaduct. Hij piept als een gek en geeft die rode balk maar gooit hem echt niet op de rem.
spacewagon
3rd Gear member

LHillen schreef:Hij piept als een gek en geeft die rode balk maar gooit hem echt niet op de rem.
Dat doet 'ie alleen als je zelf ook al remt.
Mijn V40: D2 Summum
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

LHillen schreef:Full auto break bij 120km/pu? Het enige wat er gebeurd wanneer ik 120 rijd op de cruise-control is dat hij zelf afremt naar bv 80 als ik een vrachtwagen nader en niet van rijbaan wissel of rem.
hoop voor je dat die vrachtwagen die je met 80km/uur zo dapper nadert niet gewoon stil staat, je zou anders vurig op full auto brake gehoopt hebben

Maar lees eerst eens in de gebruiksaanwijzing wat je nu eigenlijk echt hebt en hoe het werkt, nu lul je maar wat
Volvo for life
Mike Philippens
3rd Gear member

bart simpson schreef:
LHillen schreef:Full auto break bij 120km/pu? Het enige wat er gebeurd wanneer ik 120 rijd op de cruise-control is dat hij zelf afremt naar bv 80 als ik een vrachtwagen nader en niet van rijbaan wissel of rem.
hoop voor je dat die vrachtwagen die je met 80km/uur zo dapper nadert niet gewoon stil staat, je zou anders vurig op full auto brake gehoopt hebben
Ach, mensen die dat soort dingen niet doorhebben kun je maar beter niet in het verkeer hebben denk ik altijd maar. Dat regelt zichzelf dus wel, een soort natuurlijke selectie.
Voskuh
2nd Gear member

Jullie lijken wel een stel oude bejaarden die over alles en iedereen moeten klagen.
Overal waar ik kijk in de topics zijn dezelfde mensen weer bezig met van die negatieve reacties.
De meeste mensen willen wat meer informatie, reageer er dan eens normaal op i.p.v. iemand haast een ongeluk toe te wensen.
En dat uit de hoogte doen alsof je zelf de beste bent, alles weet en vind dat alleen de eigen mening telt is erg vervelend aan het worden
bmw 520, bmw 318, renault 5 gt turbo, opel kadett, mitshubitsi colt, nissan micra, peugeot 206, peugeot 206 roland garros, vw polo, deawoo nubira, ford focus station, seat leon 1, audi coupe (oer), subaru impreza, seat leon 2, toyota prius

Volvo V40 R-design !!
JosP
3rd Gear member

Voskuh schreef:Jullie lijken wel een stel oude bejaarden die over alles en iedereen moeten klagen.
Overal waar ik kijk in de topics zijn dezelfde mensen weer bezig met van die negatieve reacties.
De meeste mensen willen wat meer informatie, reageer er dan eens normaal op i.p.v. iemand haast een ongeluk toe te wensen.
En dat uit de hoogte doen alsof je zelf de beste bent, alles weet en vind dat alleen de eigen mening telt is erg vervelend aan het worden
Helemaal mee eens !!!
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
OGA244
8th Gear member

Vind het hier wel meevallen, ik lees dat iemand niet precies weet wat hij nu heeft en iemand die daar dan wat plastisch bij uitlegt dat je dat in het instructieboekje terug kunt vinden
HakanC
3rd Gear member

Voskuh schreef:Jullie lijken wel een stel oude bejaarden die over alles en iedereen moeten klagen.
Yep +1.. met nadruk op 'ALTIJD DEZELFDE MENSEN' die het doen..
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
LHillen
2nd Gear member

Leuke reacties Mike en Bart, not! Wat ik heb is city safety en het driver support line pakket. Ik heb hem zo gekocht met 12K op de teller en heb dat pakket niet zelf uitgezocht.

Wat ik weet vanuit de instructies is dat 'full auto break' pas actief word bij het herkennen van voetgangers en overal waar ik harder mag dan 50 km/pu kom ik die niet tegen. Daarnaast word een aanrijding voorkomen tot aan 50 km/pu.

' Pedestrian Detection met Full Auto Brake' 'City Safety, om een aanrijding bij lage snelheid te voorkomen, is verder doorontwikkeld en werkt nu tot een snelheid van 50 km/uur'.

Dus, misschien een linkje naar het deel van de gebruiksaanwijzing waarin staat dat ook bij 120km/pu full auto break actief kan worden lijkt me beter dan mij te lopen dissen!

Kom op zeg, technisch gezien ben ik een nitwit en zo zullen er mer rondlopen hier, die ga je toch ook niet aanvallen wanneer je denkt dat ze het fout hebben?

Ik ben benieuwd naar jullie linkjes!
OGA244
8th Gear member

Ook even een duit in het zakje doen, had het driversupport systeem op verschillende Volvo's, het oplichten van dat head up achtige lichtbalkje gaf alleen aan dat je te dicht op je voorganger zat, dat kan icm city safety al oplichten terwijl het niet door city safety getriggert wordt.
Collision warning is steeds gecombineerd met ACC (adaptive cruise controle), 2 verschillende systemen (laser in de voorruitunit en radar achter je grille) moeten beiden hetzelfde constateren, nader je een object te snel gaat het systeem ingrijpen mogelijk idd naar stilstand (ACC kent tenslotte ook queue assist als je een automaat hebt) in principe probeert het systeem steeds impact te voorkomen, het verminderde als je niet tot volledig stilstand kwam de klap iig door maximaal te vertragen, dat gaat vanuit normale rijsnelheden.
Het heet voluit dan ook ook: "Collision Warning met Full Auto Brake en Pedestrian en Cyclist Detection" ik kom daar zelf ook geen maximale snelheid bij tegen, ACC is standaard altijd gecombineerd met Collision warning en daar staat bij dat het werkt tot 200km/uur
City safety is std op alle nw Volvo's en kent dan ook een andere camera dan die van collision warning, de systemen staan ook helemaal los van elkaar.
Modeljaar 2013 kende de driversupportline ook verkeersbordherkenning en grootlichtassistent, de camera/sensor van de collisionwarning/adaptive cruise controle wordt daarvoor gebruikt
Mike Philippens
3rd Gear member

LHillen schreef:Leuke reacties Mike en Bart, not! Wat ik heb is city safety en het driver support line pakket. Ik heb hem zo gekocht met 12K op de teller en heb dat pakket niet zelf uitgezocht.
Waarom zo defensief?
Ik maak alleen een opmerking dat mensen die niet doorhebben dat iets stil staat en gewoon met 80 door blijven kachelen niet op de weg thuis horen. Is dat zo gek? Wil jij zulke mensen rond je hebben in het verkeer?
Ik niet.

En ik mag hopen dat Volvo die dingen niet maakt voor mensen die totaal niet opletten. Want dat is overigens wél mijn (terechte) angst met zaken als lane assist en adaptive cc. Adaptive cc vindt ik geweldig, maar in combinatie met lane assist is het wel erg verleidelijk voor bepaalde mensen om andere dingen te gaan doen tijdens het autorijden. De auto let wel even op voor ze. En die mensen zijn er. Vrouwen die zich zitten op te tutten, sms-ende mensen, nog even de stukken voor de vergadering doornemen, scheren, noem maar op.
Vandaar dat ik sceptisch ben. En als we dan ook nog zelfremmende auto's krijgen, kan ik gewoon even mijn rug gaan waxen in de file, niet?

Nee, die auto-brake is geweldig, want als er ineens een busje/caravan voor me bovenop de rem gaat, heb ik nog een kans. Het ding reageert allicht eerder dan ik. Heel mooi. We zullen maar even voorbij gaan aan het feit dat je dan misschien iets meer afstand zou moeten houden tot je voorganger, maar soms kan het idd niet anders. Zodra je iets meer dan 10m ruimte laat, komt er iemand tussen.

Begrijp me goed, ik ben absoluut niet tegen dit soort grappen, en iemand hoeft zich er vooral niet voor te gaan verontschuldigen. Maar ik blijf erbij dat je altijd zelf moet opletten en dat dit soort dingen hulpmiddelen zijn en zeker niet noodzakelijk om veilig door het verkeer te geraken. Ook zijn het geen wondermiddelen, want het blijft techniek en die computer heeft geen idee wat ie aan het doen is. Het kan dus ook falen. Reken dus niet op de ijzeren hond om je te redden van stomiteiten.

Laat mij maar een ouwe zeur zijn, ik ben tenminste realistisch.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

het maakt niet echt uit welke uitleg je eraan geeft, een uitleg die inhoudelijk de juiste is wordt door een paar lieden die het of niet echt snappen of het beter menen te weten steeds met graagte ontkent of geridiculiseerd alleen omdat hen dat beter past, dat lijken ook steeds dezelfde lieden, ik vind het allemaal goed
Volvo for life
LHillen
2nd Gear member

Toch maar even de handleiding er bij gepakt.

Ten eerste het oranje balkje op de voorruit: 'Distance alert' , actief bij snelheden van boven de 30 km/pu.
Dat is me duidelijk, is zelf in te stellen.

Citysafety: voorkomt botsingen bij een snelheidsverschil van minder dan 15 km/pu

Collision warning met auto brake en voetgangersbescherming.

- eerst een waarschuwing dmv een rode lamp op de voorruit en een akoestisch signaal.

- Brake support, de remmen worden licht aangezet wat een kleine schok te weeg brengt.

- Auto brake, de botssnelheid word beperkt of een aanrijding word tegen gegaan. Hierbij dient wel te worden bij-geremd door de bestuurder om een maximale remwerking te bewerkstelligen.

@OGA244, er is wel degelijk een maximale snelheid aangaande fietsers en voetgangers, boven de 80 km/pu word daar niet meer voor gewaarschuwd of geremd.

Voor mij is het wel duidelijk, bij hogere snelheden dient de bestuurder zelf ook nog wat assistentie te geven op het rempedaal, iets wat bij lage snelheden niet altijd noodzakelijk is.

In een eerdere reactie gaf ik aan dat ik het vreemd vond dat er een rode lamp en een akoestisch signaal verscheen op het moment dat ik midden in de nacht, moederziel alleen, op de snelweg met 120 km/pu aan het rijden was.

Het instructieboekje geeft aan dat in duisternis er niet altijd voor de volle 100% word waargenomen door het detectiesysteem, dat zal het dus wel zijn geweest.
wombido
2nd Gear member

Ik ben iemand van de details en waardeer het enorm als iemand de moeite neemt om het uit te zoeken.
Bedankt LHillen voor deze informatie en laat je niet ontmoedingen door bepaalde personen.
Volvo V40 (5d) 1.6d2 summum
Bekleding: Leder Charcoal/Blond/
Kleur: Passion Red
Optie: SUMMUM PLUS LINE (glazen dak, xenon verl. etc..)
Optie: BUSINESS PRO PAKKET

Honda Insight
Seat Leon FR
Renault Clio
Volkwagen Golf
Timmy
3rd Gear member

LHillen schreef:Het instructieboekje geeft aan dat in duisternis er niet altijd voor de volle 100% word waargenomen door het detectiesysteem, dat zal het dus wel zijn geweest.
Dat herken ik wel maar niet alleen 's nachts, ook overdag heb ik het regelmatig. Bij een brug of een portaal. Het vreemde is dat het niet altijd het zelfde portaal of brug is, dus de omstandigheden spelen ook nog mee.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Plaats reactie

Terug naar “V40”