remschijf borgboutje?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
bigbnl
Starter

Beste,

gisteren de remschijven en blokken vervangen van mijn auto. nu is bij de linkerkant het oude borgschroefje afgebroken. ik ga deze er nog uittappen en voorzien van een nieuwe, maar ik vraag me wel af wat de functie is van dit kleine schroefde.....
mijn ziens wordt de schijf op zijn plaats gehouden door de bevestiging van de velgen die hem opsluit tussen de velg en de achterplaat....
Volvo V70 T5 uit 1999
lint
Geartronic member

Het is een borgschroef voor de zekerheid, wat je zegt is waar de velg sluit de remschijf ook op.
Maar ik begrijp dat je toch weer een nieuwe borgschroef gaat monteren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
bigbnl
Starter

ik wil mijn klauwen nog even een nieuw lakje geven dus moet het spul er toch weer af, dus dan is het een kleine moeite.

ging me meer even om het feit dat het een heel klein schroefje is en ik me niet kon voorstellen dat het iets onmisbaars was.
Volvo V70 T5 uit 1999
EdwinV60
1st Gear member

Dat is puur om de boel op de plek te houden tijdens monteren.
bigbnl
Starter

EdwinV60 schreef:Dat is puur om de boel op de plek te houden tijdens monteren.
dacht ik al, maar bevestiging is toch fijn ;)
Volvo V70 T5 uit 1999
dennis850estate
Forumsponsor
Contacteer:

bigbnl schreef:Beste,

gisteren de remschijven en blokken vervangen van mijn auto. nu is bij de linkerkant het oude borgschroefje afgebroken. ik ga deze er nog uittappen en voorzien van een nieuwe, maar ik vraag me wel af wat de functie is van dit kleine schroefde.....
mijn ziens wordt de schijf op zijn plaats gehouden door de bevestiging van de velgen die hem opsluit tussen de velg en de achterplaat....
Het schroefje heeft inderdaad als taak het op zijn plek houden van de remschijf. Mocht de schijf tijdens bandenwissel of remcontrole los komen van de naaf kan er allerlei vuiligheid tussen komen met een slingerende remschijf tot gevolg.
bigbnl
Starter

Hij zit inmiddels weer op zijn plekje. Even nieuw draadje getapt en alles schoongemaakt en weer teruggeplaatst
Volvo V70 T5 uit 1999
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”