afneembare trekhaak wil er niet af

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
carl V70
1st Gear member

Hallo allemaal,

Ik heb een afneembare trekhaak van Brink. Het sleuteltje ontbreekt, en ik weet niet of hij op slot zit of niet, maar in ieder geval wil de trekhaak er niet af. Het is er een van dit type:

Afbeelding

De kunsstof hendel is welliswaar afgebroken, maar hij is nog wel te draaien, en het rode stiftje, wat aangeeft dat hij "unlocked" is, komt naar buiten.

Afbeelding

De trekhaak komt uit de vergrendeling, maar kan slechts een halve centimeter naar achteren worden getrokken, en wil dan niet verder.

Mijn vraag is nu, wanneer je de hendel kunt draaien, betekent dat al dat hij niet op slot zit? Met andere woorden, wanneer hij wel op slot zit kun je dan de hendel niet draaien?

Of is het zo dat het slot ervoor zorgt dat de trekhaak niet verwijderd kan worden wanneer hij unlocked is?

En wanneer uit het voorgaande blijkt dat hij kennelijk niet op slot zit, waarom wil hij er dan niet af, en wat is de remedie?
Groetjes van Carl.
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

sleuteltje zou bij de dealer nog te halen moeten zijn...., voor het geval die wel op slot staat.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Automatic-freak
4th Gear member
Contacteer:

Was er vandaag met eentje aan het klooien om er op te krijgen en na wat duwen en trekken; bleek dat ik hem een kwart slag moest draaien om hem er ver genoeg op te krijgen en dan terugdraaien ...

Waarschijnlijk heb ik dit ook met verwijderen moeten doen; eerst een kwart slag draaien en dan naar achteren trekken, maar dat weet ik niet zeker meer !?
S80 2.5t Summum Geartronic '07
&
244 GLT V6 Automatic '80
Project-car from Sweden
lint
Geartronic member

Ik denk dat de haak nog op slot staat, toch maar even een sleutel regelen.
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
carl V70
1st Gear member

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij is het een kogel die er recht naar achteren af moet. Aan de zijkant zitten geleidepennen, waardoor hij niet kan draaien, en bovendien zit de bumper in de weg om hem te kunnen draaien.

Ik weet dat het mogelijk is om een sleutel bij te bestellen, maar wanneer ik daar twintig euro aan uitgeef, en hij blijkt helemaal niet op slot te zitten heb ik dat voor niets uitgegeven, en kan ik nog steeds de trekhaak niet verwijderen.

Dus wil ik vooral weten of iemand weet wat die sleutel precies doet: of het blokkeren van de hendel, of het vrijlaten van de hendel maar het verhinderen van het afnemen.

Ik vraag dus om een reactie van iemand met eenzelfde trekhaak, en die in het bezit is van een sleutel om dat even voor mij uit te proberen op zijn of haar eigen auto.
Groetjes van Carl.
MarcoHollaar
3rd Gear member

De sleutel zorgt ervoor dat de trekbol niet gejat kan worden.
De vergrendeling wordt verzorgd door de (bij jou afgebroken) handel.

Wat ik wel raar vind, is dat je deze wel iets naar achter kunt trekken, maar niet helemaal verwijderen. Dat zou wel moeten kunnen, althans bij de mijne. Maar die is niet helemaal vergelijkbaar want ik heb een V70N.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Jers3n
5th Gear member

Sleutel (bij) bestellen gaat bij het nieuwere model (V70N) afneembare trekhaak, zoals ik heb, niet.
Bij de onze is het ook een veel te "simpel slotje" ondanks dat er een nummer in het sleuteltje staat. Dan moet het hele slotje/de haak vervangen worden (€€!). Dus of dat bij dit type wel kan betwijfel ik.

(Ik heb er per ongeluk al eens 1 (te) krom gebogen met het verwijderen van de fietsendrager, zat met een ringetje aan het fietsendrager sleuteltje, gelukkig niet in het trekhaakslot. Toen geïnformeerd naar bijbestellen, bleek niet mogelijk, bij laten maken bij sleutelboer (voor weinig) wel. Maar dan moet je natuurlijk wel een sleuteltje hebben....)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
carl V70
1st Gear member

MarcoHollaar schreef:De sleutel zorgt ervoor dat de trekbol niet gejat kan worden.
De vergrendeling wordt verzorgd door de (bij jou afgebroken) handel.

Wat ik wel raar vind, is dat je deze wel iets naar achter kunt trekken, maar niet helemaal verwijderen. Dat zou wel moeten kunnen, althans bij de mijne. Maar die is niet helemaal vergelijkbaar want ik heb een V70N.
Hoi Marco. Bedoel je dat wanneer (bij jou) de trekhaak op slot is, dat je dan de hendel niet kunt draaien?
Groetjes van Carl.
carl V70
1st Gear member

Hallo allemaal,

Een nieuwe ontwikkeling. Ik kwam bij een benzinepomp eenzelfde type V70 met eenzelfde type trekhaak tegen. De eigenaar was zo vriendelijk om een en ander te vergelijken, en het blijkt dat mijn slotcilinder 180 graden gedraaid staat t.o.v. die van hem. En dat zijn trekhaak te verwijderen is. Dus ik ga proberen een sleuteltje te bestellen bij de dealer.
Groetjes van Carl.
MarcoHollaar
3rd Gear member

Inmiddels al wat bekend?
Heb nog even getest, de hendel kan niet geheel naar beneden worden geduwd als de sleutel in LOCK positie staat.
Dus voor montage en demontage is echt de sleutel nodig.

Hopelijk lukt het met de dealer.
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
carl V70
1st Gear member

Hallo allemaal,

Hij wil er nog steeds niet af, en de sleutel is bij de dealer niet bij te bestellen. Op de cilinder van het slot staat 2 D 111.

Afbeelding

Is er iemand met zo'n afneembare kogel die ook dit nummer op de cilinder van het slot heeft staan? En anders, wat voor nummer staat daar dan wel op?

Als ik iemand kan vinden met dit nummer is het misschien een mogelijkheid om daar een sleutel van te laten bijmaken.

Ook ben ik nog steeds op zoek naar een rooster voor onder de bumper van een V70 Classic... Wie heeft er eentje liggen?

Afbeelding
Groetjes van Carl.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”