motor of automaatbak hapert?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
IceWhite
1st Gear member

Hi mede-forummers,

Ik rijd in een s40, MY'96, automaat en nu merk ik de laatste tijd dat de motor/automaatbak af en toe een soort van hapert, raar optrekt. De eerste keer dat ik t merkte had ik een paar kilometer gereden en stond ik voor t stoplicht (auto in D, voet op de rem). Voelt als een schokje. Nou, licht op groen, verder rijden, niks aan de hand... Maar naast dattie dus af en toe zo'n schokje geeft als hij in D of R staat en ik heb mijn voet op de rem heb, trekt hij soms ook raar op. Dan geef ik lichtjes gas maar stottert de motor, als ik dan ff gas bij geef trek ik hem er wel doorheen en heb ik er verder geen last van. Bij gewoon doorschakelen vanaf 2 heb ik geen problemen. Het voelt bijna alsof je je koppeling te snel laat opkomen, behalve dan dat ik die niet zelf kan bedienen :')

Nu dacht ik in eerste instantie dattie het alleen bij koude motor deed, maar vandeweek had ik er bijna 100km mee gereden toen ik in de file terecht kwam en hij stotterde terwijl ik (wederom) met mijn voet op de rem stond. Als ik m dan in N zet, is het weg.

Het vervelende is dat ik dus totaal niet kan peilen wanneer het wel en niet gebeurt. Het lijkt/is zo random...

Ben al bij de garage geweest, maar met zo'n krakkemikkige uitleg en een auto die daar besluit zich keurig netjes te gedragen kwam ik ook niet ver. Vandaar dat ik na de laatste keer (in de file) ineens dacht: ik ga t op t forum vragen! ;-) Iemand een idee wat het kan zijn? Dan heb ik misschien iets meer verhaal (of iig een duidelijker verhaal) als ik weer bij de garagist aanklop.

Alvast bedankt!

IceWhite
MarioC70
6th Gear member

Zit er voldoende olie in de bak?,in tegenstelling tot de andere automaat bakken gaat deze namelijk nooit stuk,
Of er is een motorstoring?
Loopt hij goed op 4 cilinders?
Uitlezen eerst wellicht?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
IceWhite
1st Gear member

Uhm... geen idee of er voldoende olie in zit. Kan ik dat zelf checken? In de automaatbak bedoel je toch?

Motorstoring weet ik niet... er branden geen kampjes of niks en volgens mij zit er zo weinig electronica in mijn auto dat er niet zoveel uit te lezen valt haha

Hoe weet ik of hij goed op 4 cilinders loopt? Weet niet waarom maar ik dacht dattie 6 cilinders had... kan dat?

Vrouwen he ::oops:
MarioC70
6th Gear member

Er zit meer electronica in dan je denkt,onsteking en brandstofsysteem enz enz..
Olie is natuurlijk het belangrijkst,als dat er onvoldoende in zit,dan heb je die problemen.
MarioC70
6th Gear member

Er zit meer electronica in dan je denkt,onsteking en brandstofsysteem enz enz..
Olie is natuurlijk het belangrijkst,als dat er onvoldoende in zit,dan heb je die problemen.
6 cilinder S40?

Goed bewaren en niet meer mee rijden..
IceWhite
1st Gear member

Hahaha :'D

Maar hoe weet ik offie goed op 4 cilinders loopt en kan ik zelf t oliepeil van de automaatbak ook checken? Als er onvoldoende in zit, zouden de problemen dan niet veel regelmatiger moeten voorkomen?
MarioC70
6th Gear member

Als je nog even wacht met controleren,dan weet je dus zeker dat de bak stuk gaat,rij anders even langs de dealer om te kijken als je er zelf geen verstand van hebt.
IceWhite
1st Gear member

Ja, ik snap dat ik sowieso even langs de garage moet :')

Weet niet of t wat toevoegt maar de distributieriem en multisnaar zijn vervangen vlak voordattie dit ging doen.

Misschien dat je alsnog wel wil uitleggen wat de auto zou doen als hij niet goed op vier cilinders loopt? Ben nu wel benieuwd.

Maar als ik het goed lees denk jij dus dat t aan t oliepeil ligt?
MarioC70
6th Gear member

Misschien is de distributieriem fout gemonteerd,dat kan ook nog..
IceWhite
1st Gear member

Update...

Net toen ik bij m'n ma vandaan kwam, viel er íets uit toen ik bijna thuis was. Gas geven maar geen power hebben. Had anderhalf jaar ook dit probleem, toen was t kapotte bobine. Ik m met uitrollen in een parkeerplek gezet en de anwb gebeld.

Mannetje van de wegenwacht komt, leest m'n auto uit. Niks. Start de motor... duwt t gaspedaal in, alles normaal. Loopt goed op vier cilinders, niks raars. Motor uit, dubbelcheck, motor aan. Alles ok. Oliepeil van de automaatbak gecheckt, ruim voldoende.

Dus hij kan niks doen want dan kan t van alles of nikd zijn. Adviseert reinigingsmiddel te proberen voor t geval een vuiltje oid is.

Morgen kijken of hij start en rijdt (zal toch naar m'n werk moeten en ov is geen optie) en sowieso even de garage bellen. Maar met zulke vage klachten kan t blijkbaar van alles zijn, dus betwijfel of dat belletje helpt. En heb niet de financiele middelen om maar gewoon alles na te laten kijken.

Misschien doettie t gewoon goed morgen en zo niet... dan krijgt de anwb een belletje van langs de snelweg :{

To be continued...
IceWhite
1st Gear member

Update...

Net toen ik bij m'n ma vandaan kwam, viel er íets uit toen ik bijna thuis was. Gas geven maar geen power hebben. Had anderhalf jaar ook dit probleem, toen was t kapotte bobine. Ik m met uitrollen in een parkeerplek gezet en de anwb gebeld.

Mannetje van de wegenwacht komt, leest m'n auto uit. Niks. Start de motor... duwt t gaspedaal in, alles normaal. Loopt goed op vier cilinders, niks raars. Motor uit, dubbelcheck, motor aan. Alles ok. Oliepeil van de automaatbak gecheckt, ruim voldoende.

Dus hij kan niks doen want dan kan t van alles of nikd zijn. Adviseert reinigingsmiddel te proberen voor t geval een vuiltje oid is.

Morgen kijken of hij start en rijdt (zal toch naar m'n werk moeten en ov is geen optie) en sowieso even de garage bellen. Maar met zulke vage klachten kan t blijkbaar van alles zijn, dus betwijfel of dat belletje helpt. En heb niet de financiele middelen om maar gewoon alles na te laten kijken.

Misschien doettie t gewoon goed morgen en zo niet... dan krijgt de anwb een belletje van langs de snelweg :{

To be continued...
volvo-s40
4th Gear member

S40 uit 1996 ?
Staat volgens mij in het verkeerde rubriek...
Vraag een Moderator even of hij dit onderwerp wil verplaatsen naar het juiste.

Vervang de andere bobine ook eens, en alle kabels ervan (beide bobines).
Zet er dan gelijk 4 nieuwe originele bougies er in.

is je ontsteking weer optimaal en rijd je wagen weer 10x beter.
IceWhite
1st Gear member

Na vanochtend langs de weg te zijn beland (had eigenlijk morgen een afspraak bij de garage) en door de anwb niet geholpen te kunnen worden omdat ze de juiste onderdelen niet hadden liggen, ben ik doorgereden naar de garage.

Nieuwe bobine, nieuwe bougiekabels en vier nieuwe bougies rijker, en veel tijd en 270 euro armer, hoop ik dat t probleem verholpen is. Naar mijn idee rijdt de s40 wel gelijk een stuk lekkerder in ieder geval. Vanavond even stukje mee rijden en hopen dat dit inderdaad de oplossing is geweest :)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”