Weer licht verbruik koelvloeistof (update)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zo zou ik het ook doen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Oké, dan wacht ik af.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
chipetto schreef:vorige week heb ik bijna 1l per dag mogen bij vullen zonder dat er water onder mijn Volvo lagEen lekke koppakking komt bijna niet voor.
Foto van vanmiddag
koppakking lagers waterpomp distributieriem enz
Volvo s60 2.4 bifuel 298.000km
Ik zie geen koppakking????
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Morgensrond, als je 2.4T nog steeds koelvloeistof neemt, bouwt ie ook druk op in het systeem (als in een cola fles open doen als je de dop van he resevoir draait)?
Zo ja, check dan voor de gein even of er Co 2 in het systeem zit....
Zo ja, check dan voor de gein even of er Co 2 in het systeem zit....
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ja, hij verbruikt nog steeds een beetje koelvloeistof. Het gaat niet hard gelukkig. Toen ik jouw verhaal las, dacht ik eraan dat er misschien bij mij ook wel zoiets aan de hand is. Ik heb pas toevallig de dop eraf gehad, maar geen drukopbouw geconstateerd.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik houd het wel in de gaten!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Ik ga je volgen, heb hetzelfde probleem. De dealer kan absoluut geen lekkage ontdekken. Mogelijk is het de dop geweest die nu is gewisseld. Verbruik koelvloeistof is 250 cc per 1000 km, ongeacht de omstandigheden. Vervelend maar waar. Ik hoop dat het de dop is (geweest). De komende dagen ga ik 5000 km rijden, dus dan moet het duidelijk worden,. maar het is tergend irritant. Bij verlies koelvloeistof naar de motor moet het roken en walmen, en loopt de motor onregelmatig. Niks aan de hand, loopt als een trein. Technisch schijnt het mogelijk te zijn dat er koelvloeistog lekt naar de versnellingsolie (bij een automaat), via/ bij de warmtewisselaar in de intercooler. Echter is dit een niet voorkomend fenomeen. Maar goed, je weet maar nooit....
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Lekkage via de dop is eenvoudig te controleren. Na het vullen het reservoir reinigen. Is er na enige tijd een vette aanslag waarneembaar aan de buitenzijde van het reservoir, lekt de dop. Blijft het brandschoon, is er elders een probleem.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik mij meer zorgen maak over de automaatbak. Die slipt geregeld tussen drie en vier. Zomaar eventjes een paar honderd toeren omhoog en dan kloink in de versnelling... En ja, de powerflush is al geweest...
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gery bellen.Morgenstond schreef:De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik mij meer zorgen maak over de automaatbak. Die slipt geregeld tussen drie en vier. Zomaar eventjes een paar honderd toeren omhoog en dan kloink in de versnelling... En ja, de powerflush is al geweest...
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Vul eens niet bij, maar hou het peil goed in de gaten. Als het peil koud niet onder het minimum komt is het ok, meestal wordt alles boven koud minimum eruit gegooid tijdens het rijden via de overloop. Dus er is alleen een probleem als het peil 's morgend bij een koude start onder het minimum staat. Met warme motor staat het peil altijd een stuk hoger als koud.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Het peil staat ruim boven minimum, dus dan is dit waarschijnlijk de oorzaak. Dank voor de tip!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Garage Schaap heeft het zaakje afgeperst, geen lekkage te ontdekken. Gewoon tot maximum bijgevuld. Voor alle zekerheid een nieuwe dop op het reservoir. Deze draait trouwens aanzienlijk gemakkelijker rond. Nu, na 3000 km.... niet meer hoeven bijvullen. Is waarschijnlijk toch de dop van het reservoir geweest.
Na 6000 km geen problemen......
Na 11000 km geen problemen meer. Top, het was de DOP.
Na 6000 km geen problemen......

Na 11000 km geen problemen meer. Top, het was de DOP.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
De oorzaak is waarschijnlijk achterhaald: een lekke slang. De dealer heeft ook gekeken of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zaten, maar dat is niet het geval. Geen scheur in het blok of kapotte koppakking dus.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Laatst de waterpomp vervangen (60d km geleden ook al gedaan, pech met slecht onderdeel) en wat mij opviel was dat ik koelvloeistof over hield.
Klinkt misschien vreemd, maar ik had de koelvloeistof netjes opgevangen en als ik alles er weer in had gegooid had ik het reservoir tot aan de nok toe moeten vullen.
Nu heb ik inmiddels al 2X iets bijgevuld, ik denk dat ik bijna zit op wat ik over hield.
Moraal..... Je hoeft je dus niet druk te maken.
Oorzaak, tja als ik dat eens wist.
Klinkt misschien vreemd, maar ik had de koelvloeistof netjes opgevangen en als ik alles er weer in had gegooid had ik het reservoir tot aan de nok toe moeten vullen.
Nu heb ik inmiddels al 2X iets bijgevuld, ik denk dat ik bijna zit op wat ik over hield.
Moraal..... Je hoeft je dus niet druk te maken.

Oorzaak, tja als ik dat eens wist.
- GJS60
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 15.04.2013 - 19:21
- Locatie: Overberg
Ik heb er toen ik de S60 nog maar kort had ook last van gehad, maar bij mij waren het 2 pakkingen van de waterpomp (vraag me niet wat het is?) daarna nog 1x bij moeten vullen.
27-01-2001 Volvo S60 2.4 140pk 218.000 spaceball 5bak HU803 Zomer 17"; Thesys / Winter 16"; Mimas
2001 Audi A3 1.9 TDi Ambition
1997 Audi A4 1.8 20V Ambition
1999 Lancia Delta 1.6 HPE
1996 Volkswagen Polo 1.6 16V
2001 Audi A3 1.9 TDi Ambition
1997 Audi A4 1.8 20V Ambition
1999 Lancia Delta 1.6 HPE
1996 Volkswagen Polo 1.6 16V
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Inmiddels verbruikt de auto weer koelvloeistof, nadat het even goed is gegaan (zie boven). Ik moet nu ook sneller bijvullen.
Vanochtend even langs de dealer gereden. Ze hebben het koelsysteem afgeperst, maar het was niet meteen duidelijk waar het vandaan komt. Moet terug voor een vervolgafspraak. Er bevinden zich lekkagesporen aan de onderzijde. En ook liggen er regelmatig druppels bij het gaspedaal. Bij het afpersen kwam de kachelradiateur echter niet meteen als oorzaak eruit.
Rechtsvoor heb ik trouwens ook druppels zien hangen als de auto al langere tijd stilstaat (dus geen condenswater airco).
Balen!
Vanochtend even langs de dealer gereden. Ze hebben het koelsysteem afgeperst, maar het was niet meteen duidelijk waar het vandaan komt. Moet terug voor een vervolgafspraak. Er bevinden zich lekkagesporen aan de onderzijde. En ook liggen er regelmatig druppels bij het gaspedaal. Bij het afpersen kwam de kachelradiateur echter niet meteen als oorzaak eruit.
Rechtsvoor heb ik trouwens ook druppels zien hangen als de auto al langere tijd stilstaat (dus geen condenswater airco).
Balen!

2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Druppels bij het gaspedaal? >>leesvoer<<
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race