Automaat S80

bartje67
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.01.2007 - 16:17

Beste Forum leden.

Er is al een hoop geschreven over volvo automaten, maar mijn probleem ben ik nog niet tegengekomen.

Betreft een S80 2.4T 200pk AW55-5 automaat. Geen geartronic.

Als ik van met warme motor/automaat van D via N naar de R schakel heb ik direct aandrijving in de R.
Andersom levert een probleem op. Al ik van R via N naar D schakel duurt het een paar seconden voordat ik aandrijving heb. Dit gaat gepaard met een schok.
Heeft dit te maken met vervuiling?

Heb de auto 1 jaar geleden gekocht met 225.000 op de klok. Nooit geen problemen verder met de bak gehad. Alleen lichte bok tussen 2 en 3 verder goed.
Trekt goed, slipt in mijn ogen niet.

Heeft dit te maken met inwendige vervuiling in het ventielenblok en geeft een powerflush de oplossing van dit probleem?

Graag jullie inbreng.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Bartje komt me bekend voor.. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Dat is een bekend probleem,of flushen helpt?ik denk van niet..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30281
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klinkt meer als een probleem van de automaat zelf in plaats van een probleem door vervuilde olie.
Je kunt de gok met powerflush wagen maar of het helpt?
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RayS80
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.03.2013 - 15:22

Heel vervelend. Ik heb het zelfde probleem. Ook alleen wanneer de motor warm is gedraaid. 2 x spoelen mocht niet baten. Sommigen zeggen speciale olie, anderen zeggen onzin. Mocht u er op korte termijn uitkomen wat het probleem is dan hoor ik dat graag van u.
RayS80
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.03.2013 - 15:22

Is uw auto ook voorzien van een LPG installatie?
bartje67
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.01.2007 - 16:17

Het gekke is dat het probleem zich niet altijd voordoet. Bij tijd en wijle heb ik daar enkele dagen last van en zo kan het weer weken goed gaan.

Ray,
Ja hoor, hij is voorzien van een LPG G3 (Landi) installatie en heeft nu 252000 gelopen.
RayS80
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.03.2013 - 15:22

Zodra hij het probleem geeft overschakelen op benzine en kijken wat ie dan doet? Ga ik ook proberen.
bartje67
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.01.2007 - 16:17

Goeie tip, ga ik proberen.

Kan alleen zelf nog niet de link leggen tussen LPG en deze "storing".
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

bartje67 schreef:Goeie tip, ga ik proberen.

Kan alleen zelf nog niet de link leggen tussen LPG en deze "storing".


Die is er ook niet..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
RayS80
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.03.2013 - 15:22

Ik denk dat meneer liever hoort wat wel de oplossing is mario? Er kan wel degelijk een link zijn volgens lpg inbouwstation. Anyway ik heb me laten vertellen dat het waarschijnlijk de magneetkleppen in de bak zelf zijn die blijven hangen, spoelen met de originele olie bij een gerenomeerd bedrijf zou dus kunnne helpen? En anders kleppen vervangen, specialistisch werk dus. Waarschijnlijk schokt de automaat bij een bepaalde snelheid voordat deze overschakelt?
RayS80
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.03.2013 - 15:22

Wat betreft de kleppen even aan ramon&ramon vragen ik ben geen monteur, wel iand met hetzelfde probleem.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ramon&Ramon is hier niet meer..

Flushen helpt soms niet en zeker niet als er een mechanisch,s probleem is of electronisch,s..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
bartje67
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.01.2007 - 16:17

Na weer een paar dagen feiloos te hebben gewerkt deed het probleem zich gister weer voor.

Overgeschakeld van LPG naar Benzine. Helaas, dat bracht niet het gewenste resultaat.

Ga nu toch maar eens voor de "goedkoopste" oplossing en dat is spoelen. Kijken wat dat gaat brengen.
RayS80
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.03.2013 - 15:22

Ik ben zeer benieuwd hou me op de hoogte!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Varioclean
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
Locatie: Varsseveld
Contacteer:

@bartje67,
vertraging bij inschakelen van D vanuit R kan wijzen op lage druk agv lagere druk in het kleppenhuis agv slijtage,

vaak komt deze vertraging niet alleen, maar slipt de bak ook wat meer of wordt er ook laat opgeschakeld,

meestal meten wij de interne slip in de bak en van de koppelomvormer om dit te meten, omdat het vaak moeilijk is om te voelen of bv de frictieplaten zelf ook slippen,

opnieuw inleren van de bak na spoelen wil ook nog wel eens helpen om vertragingen wegtewerken,
RayS80
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.03.2013 - 15:22

Opnieuw inleren gebeurt toch zoiezo altijd na spoelen?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als je de bak van Ray inschakelt,denkt hij een aantal seconden en bonkt er dan met een klap in,ik heb met Vida de magneetkleppen gecontroleerd en er zit duidelijk verschil in spanning bij het inschakelen van de verschillende versnellingen,eentje geeft helemaal niets aan,die blijft op 0 MV staan en dat is niet goed.
Het zou zomaar een draadbreuk in de bak kunnen zijn of toch een defecte solenoid.
Olie is al twee keer vervangen inmiddels,,
Het vreemde is,hij doet het niet constant,soms rijdt hij paar dagen goed.
Even voor de duidelijheid,Ray is mijn broer..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
dennis850estate
Forumsponsor
Berichten: 206
Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
Locatie: gelderland
Contacteer:

waarom sleutel je er niet gewoon een paar nieuwe solenoids in?
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Plaats reactie

Terug naar “S80”