Verschil motorblok 940 LPT en HPT (2.3L)

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

bart simpson schreef:blokken zijn identiek, een hpt is alleen tamelijk schaars zoals je ontdekt hebt
dat is niet geheel waar.
een B230 FK blok en een B230FT hebben intern nogal wat verschillen, zoals nokkenassen en zuigers, en natuurlijk de turbo's en turbodruk, hoewel de turbo's (Garrett en Mitsubishi) ook door elkaar zijn gebruikt.

en het rijden is totaal anders. 135 Pk voor zo een slagschip is tamelijk weinig, zeker in het huidige verkeer.
de 165 kan er nu net mee af. 15 jaar geleden was het een tamelijk beest, totdat de 850R kwam.
maar vooral de manier waarop het bij een HPT vrijkomt is echt prettig.
maar vind er maar eens een,
Ik zoek ook nog een HPT automaat, dat wordt niet gauw wat.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Tsja, nu weet ik het niet meer. De een roept stellig dat de blokken identiek zijn, de ander roept het tegenovergestelde.

Wie kan ik nu geloven?

Ook hier zijn de meningen verdeeld:

http://forums.turbobricks.com/archive/i ... 23466.html
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

nee hoor zoals het daar staat is het goed:
Ze wijken af. maar niet veel!
En hoe en wat scheelt weer per bouwjaar en land.
Verwarrend?

je kunt voor weinig (€40) een MBC op je LPT zetten heb je toch een soort HPT..

http://83.137.149.175/~volvover/?q=node/2897

http://83.137.149.175/~volvover/?q=node/2530
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

[quote="+++t blijft behelpen+++"]nee hoor zoals het daar staat is het goed:
Ze wijken af. maar niet veel!
En hoe en wat scheelt weer per bouwjaar en land.
Verwarrend?

Hoezo "maar niet veel"?

Hier staat nog:

"een B230 FK blok en een B230FT hebben intern nogal wat verschillen, zoals nokkenassen en zuigers, en natuurlijk de turbo's en turbodruk"

"nogal wat verschillen"

Dus "verwarrend"? ja natuurlijk, van de ene post op de andere gaan we van "nogal wat verschillen" naar "ze wjiken af, maar niet veel"

T'is een subjectieve omschrijving, maar ik vind er toch een groot verschil tussen zitten.

En andere zuigers, nokkenassen en turbo vind ik een redelijk groot verschil.

Ik heb eens gelezen (weet helaas niet meer waar) dat er B230 blokken waren waar men, met standaard drijfstangen, zuigers en nokkenassen, over de 400PK was gegaan, zonder problemen. Ik probeer dus uit te vinden of er in een 940 ook zo'n sterk blok zit. En "andere zuigers" met name vind ik nog al beangstigend.

Research kost tijd, ik weet het. Tijd voor google.
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Wat ik bedoelde:
Het blijft natuurlijk gewoon een B230F blok met een turbo.

En wat er afwijkt is het aantal NM en PK's
Wat is er nou belangrijk aan.
Tenzij je een hele motor gaat modificeren is het verschil marginaal.
Het zijn beide oersterke blokken.
Wellicht de sterkste in de markt ooit.

Als je naar 400 PK wil zou ik me toch iets anders voorbereiden maar volgens mij wil je dat helemaal niet.

Als je dat wel wilt moet je hier zoeken:

http://www.hilmersson-racing.com/
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Dat wil ik dus wel :-)

Mijn T4 zit op 300PK. Ik probeer te beslissen of ik met mijn T4 naar de 420PK ga, maar da's eng want het is mijn dagelijke woon-werkverkeer-auto.
Hij heeft laatst al 3 weken stilgestaan omdat ik een drijfstang kromgedrukt had.

OF ik koop een andere auto (b.v.940) als "project-auto" en inderdaad, die moet dan over de 400PK komen (en ja, ook onderstel en remmen etc zal ik dan aanpassen).

OF, ik koop een 940 die ik minimaal aanpas en ga gebruiken als dagelijkse auto (T4 wordt dan project auto), OF een 240 Of,.....

Het is gewoon een lastige beslissing. Ik probeer dus nu in te schatten wat er allemaal aan een 940 zou moeten gebeuren om over die 400PK te gaan.

Voor mijn T4 weet ik het al. Als ik beide plaatjes compleet heb kan ik een beslissing nemen.

Ik bedenk me zojuist, VADIS,... daar moet ik toch per onderdeel in kunnen vinden OF ze verschillen in het FT/FK blok. Wat de verschillen zijn weet ik dan niet, maar als veel typenummers hetzelfde zijn weet ik genoeg.

EDIT: die link is goed zeg, de auto kende ik al, maar er staat natuurlijk veel voor mij bruikbare info in, bedankt!!!
JW240
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
Locatie: Zuid Limburg

Even over het verschil tussen een B230FT en B230FK. Het blok is precies hetzelfde. Zuigers, drijfstangen, lagers, nokkenas (T), cylinderkop (type 530), compressie hetzelfde, uitlaat- en inlaatspruitsuk identiek...
Alleen de veer in de wastegate drukdoos is anders en de actuator stang is niet verstelbaar. Er is engine twijfel over de turbo zelf, maar ik heb zelf op lijsten van mitshubishi gevonden dat ze beide de TD04H-13C-6 gebruiken. Op de duitse fora is hier nog wat onenigheid over.

qua vermogen kunnen de nieuweste 940 blokken het meeste hebben.
Bij de intorductie in 1985/6 van de B2XX serie begonnen ze matig. Dunne krukaslagers, slechte plaatsing van het axiale lager van de krukas en dunne drijfstangen.
In 1987 hebben ze dikkere krukaslagers gekregen en het axiale lager is ook verplaatst (?). Ook is het blok zelf steviger gemaakt.
Tot 1989 hadden ze relatief slappe drijfstangen, alhowel, slap, 250+ is goed mogelijk.
Vanaf ongeveer 1989 hebben alle B2XX blokken de sterkere drijfstangen, goed voor dicht bij de 400 pk, alhoewel sommige mensen er meer uithalen.
Vanaf 1993 bij alle motoren zijn olie-nozzles geplaatst die olie op de onderkant van de zuiger spuiten om de zuiger beter te koelen. Dat is de L-serie. Dit gaat de vaak voorkomende 'piston slap' tegen (bij koude motor en belasting hoor je de boel een beetje tikken...) en zorgt voor een langere levensduur, zeker bij stevig tunen.
Sinds 1993 zijn de blokken niet veel meer veranderd, maar er zijn nog de zogenaamde R-serie blokken, die hebben weer dikkere cylinderwanden en zijn erg geschikt voor tuning (5-600+ pk?)
Bij de introductie van de M90 bakken is de motor zelf ook verbeterd, door zuigers met langere skirts te gebruiken. Hierdoor komt piston slap veel minder voor...

De mooiste 8-klepper blokken zijn de late B230FT/FK/FTX etc

16V blokken zijn weer een heel ander verhaal, de B204 turbo is het aller sterkste blok van de B2XX gietijzeren serie. Gesmede zuigers en krukas als extra en enorm dikke cylinderwanden zijn de leuke ectra's van dat model.

Het zwakste bij alle B2XX motoren zijn de drijfstangen... gelukkig is nu voor 200-400 euro een setje van 4 chinese drijfstangen te krijgen die dat goed is voor 1000 pk/1000NM 8)
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

JW240, bedankt voor deze geweldige uitleg!

In deze post staat meer info dan ik in avonden google bijeen heb kunnen vinden!.

Ik denk nu toch voor een late (> 1995) 940 te gaan (maar ik vind een 240 nog steeds mooier!).

Om de een of andere reden neig ik naar een B230 blok, terwijl ik nu al binnen een week van twee verschillende bronnen hoor dat een B204GT blok wel erg sterk is, dus nu weet ik het even niet meer.

Ik denk dat ik inmiddels dezelfde chineese drijfstangen in mijn V40 heb, alleen heb ik er waarschijlijk te veel voor betaald, ach ja...

Die R-blokken klinken wel erg leuk, maar hoe herken je die? Bepaald jaartal? alleen B230FT of ook FK? En de FTX heb ik zelfs nog nooit van gehoord.

EDIT: inmiddels gevonden dat een FTX een B230 met 190PK is, maar ik neem aan met hetzelfde basisblok.

Maar als er idd een blok bijzit met als enige zwakke plek de drijfstangen (Doel is 400 tot 450PK) dan maakt dat het project erg realistisch. Welke turbo er dan op zit is niet eens belangrijk, hij moet toch vervangen worden.

Nogmaals erg bedankt!

Janis
JW240
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
Locatie: Zuid Limburg

Tsja...

Voordeel van een nieuwere 940 is de M90 versnellingsbak. Die bakken zijn veel steviger dan de M47/M46 bakken die in de 940's van voor 1994 en in de 240's zitten.

Eigenlijk zijn er twee begrenzingen voor het vermogen van een 8V redblock.
1. de drijfstangen (ergens 400 pk)
2. cylinderkop. De cylinderkoppen zijn verbzingwekkend simpel, ongeloofelijk stevig en slijtvast, erg stevig, maar de kanalen zijn niet super...

De beste 8V cylinderkop is de 531, die is te vinden op de meeste non-turbo 940's (131 pk B230FB blok). Op een B230FT/FK turbo blok is de 530 te vinden, dat stroomt minder goed dan de 531. De 530 heeft een kleinere verbandingskamer dan de 531, dus als je ze gaat verwisselen ga je ook de compressieverhouding veranderen (of een dunnere koppaking nemen, dat is sowieso aan te raden => tight squish, betere verbranding, minder snel detonatie).
Alle cylinderkoppen hebben de zelfde diameter kleppen (38 mm inlaat, 35 mm uitlaat d8 ik). Alleen zijn de uitlaatkleppen van de turbomotoren gevuld met natrium voor de koeling.
De uitlaatspruitstukken van de 8V turbomotoren van na 1990 zijn erg goed, mits je de doorgang van het spruitstuk naar de turbo goed uitfreest. Daardoor is de dikte minder verschillend dus zal het minder snel scheuren (iets waar ze vaak last van hebben). Ik weet iemand die 400 pk op de achterwielen heeft met origineel spruitstuk, in een raceauto (continu vol gas...).

Met zelf wat uitfrezen en polijsten van de kop en het uitlaatspruitstuk is een boel winst te boeken.

Dus... een B204 turbo blok heeft niet het nadeel van de 'begrenzende' cylinderkop, en het uitlaatspruitstuk is niet verkeerd.
Daarmee is de 400 pk een stuk makkelijker te halen.

Ik weet niet wat de houdbaarheid is van de zuigers als je 400-500+ pk gaat rijden... vanaf dat level wordt het toch verstandig om eens wat geld op te sparen voor een setje uit Zweden. De 16V zuigers kunnen meer hebben dan de 8V schijnt. Ergens las ik van Zweden die meer dan 600 pk op B204 blokken draaiden, met standaard zuigers........ :shock:

Over de blok codes: Op de distributieriem-deksel hoort een letter te staan. bij de motoren vanaf 1993 staat er L op, bij sommige latere staat er dus een R op neem ik aan (erg erg zeldzaam). De R-blokken worden in Zweden veel gebruikt om op te boren tot 100+mm voor Rallycross gebruik. Ze zijn nog nieuw te krijgen bij Volvo d€al€r$ :-P

De turbo's van de 850's, V70's enzo passen ook vaak op de redblocks. Een 19T is een perfecte turbo voor een prettig gestoorde 940 of 240.



Ik heb afgelopen zomer een gecrashte 940 op de kop getikt. 1995, handbak, LPT motor (B230FK). Het plan is om deze in mijn 240 te zetten, samen met de versnellingsbak, aandrijfas, dynamo etc. Daarvoor moet ik natuurlijk het blok overzetten, alle electronische componenten die bij de turbomotor horen overzetten (niet veel werk, grotendeels plug 'n play :-D ), de aandrijfas aanpassen, transmissiesteun, cardanaslager, even een downpipe van RVS in elkaar lassen..... veel werk maar wel de moeite waard.
Ik ben van plan om niet al te gek te tunen.
Ik laat de turbo ook origineel (gloednieuwe 13C zit er op), het blok helemaal schoonmaken+verven, kanalen uitfrezen+polijsten, misschien andere nokkenas, chips, misschien andere koppeling, betere uitlaat met cat.... zo ongeveer 230-240 pk denk ik.
Normaal haal je 220-230 pk al met alleen chips, maar door de rest van de modifcaties krijg je een fijnere motor (zuiniger, langere levesduur, minder hitteopbouw, efficienter).
Genoeg om een sub 7 seconde 0-100 te hebben :-D
Met een EBC wil ik de boel een beetje bruikbaar houden voor dagelijks vervoer (dan terug naar de standaard 135 pk :-P)
BTW: ik heb al nieuwe remschijven, blokken en slangen. Remmen is ook belangrijk :-P
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Kijk dat zou ik nu het liefste willen doen, een mooie oude 240 voorzien van nieuwe techniek en dan dus een echte wolf in schaapskleren er van maken.

Bedankt voor die M90 tip.

Ik denk er over om uiteindelijk een 16V kop er op te zetten:

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/1 ... _volvo.htm

Jij hebt zeker een eigen garage en 2 rechter handen :-)
Dat eerste mis ik met name (dat tweede zou wel mee kunnen vallen).

Ik dacht dat als je een dikkere koppakking nam, je de compressieverhouding juist omlaag bracht, klopt dat niet?

Die auto van jou wil ik wel eens zien als ie klaar is.

BTW, maak je "even" een beschrijving van alles wat je doet, dan kan ik je kennis nog gemakkelijker jatten :-)


Verdorie, 600PK uit een B204, nu twijfel ik weer hoor, welk blok slimmer zou zijn om te kopen.

W.b. de turbo denk ik aan een garrett GT3076R-WG OF voor op de 940 (of andere volvo), of voor op mijn V40, dat weet ik nog niet.
JW240
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
Locatie: Zuid Limburg

Ik heb wel een dubbele garage tot mijn beschikking, en behoorlijk wat gereedschap, maar het zijn vooral de mensen die ik ken die me kunnen helpen. De een heeft een draaibank, de andere een lift om de auto op te zetten, de onafhankelijke volvo garage in Aken helpt me ook erg goed...

Je hebt gelijk over dat een dikkere koppakking een lagere compressie geeft. Lagere compressie betekend dat je minder snel detonatie krijgt zoals je wel zult weten. Maar je moet een aardig dikke pakking monteren voordat je echt een flinke verlaging hebt. (met alle risico's van dien, de pakking blaast er dan ook sneller tussenuit)
Maar, deze methode van compressieverlaging om detonatie te voorkomen heeft een keerzijde. De onderkant van de cylinderkop wordt door de koppakking op een bepaalde afstand van de bovenkant van het motorblok gehouden. Hoe kleiner de afstand tussen de onderkant van de cylinderkop en de bovenkant van de zuiger is, des te sterker de wervelingen in de verbrandingskamer zijn, wat weer een zeer groot effect heeft op de detonatiebestendigheid.
Dus de kleinere afstand tussen de bovenlant van de zuiger geeft een hogere compressie en dus sneller detonatie, maar de betere menging in de verbrandingskamer compenseert dit gedeeltelijk.

Om echt veel Pk's te hebben is de standaard compressieverhouding van een B230FT met 8.7:1 aan de hoge kant. Een 531 cylinderkop brengt deze dan wat omlaag, dan is zelfs met een dunnere pakking de compressie ergens rond de 8-8.5:1 ofzo.
Een B204 heeft geloof ik iets van 8.2:1


Kijk hier maar eens:
http://www.pbase.com/stealthfti
http://www.volvoturbo.net


Ik ben van plan een nieuwe website te maken met veel foto's van dit project. Er is wel veel kennis over deze swaps, maar het is moeilijk te vinden. Het plan is inderdaad om alle nieuwere (verbeterde, sterkere) onderdelen van de 940 over te zetten, zonder dat de auto er door aangetast wordt. Een beetje alsof het een originele 240 turbo is, maar dan uit 1990 ipv 1982.. (dus zonder de roest, zuiniger, lagere uitstoot, sneller, betere levensduur... de techniek heeft niet stilgestaan)

Je kunt natuurlijk komen kijken naar de auto.. Alleen duurt het nog wel tot maart (ofzo) volgend jaar voordat ik een week vrij heb en het niet te koud is om in een onverwarmde garage te werken.
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Wellicht heb de deze link al, zoniet dan bij deze:

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/1 ... _volvo.htm

Info over hoe je een 16V kop v/e B234 op een B230 zet.

Wellicht interessant.

Aaarghh, dubbele garage: ik=jaloers!!

Hier allerlei B230 info:

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=26609

Hiero, chippies voor de B230:

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=57781

Groeten,

Janis
JW240
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
Locatie: Zuid Limburg

ja turbobricks ken ik al lang, daar heb ik al vele uren/dagen doorgebracht (3500 posts). Goede info, creatieve en aardige mensen. Proberen alles om (goedkoop) hard te gaan.

De chips zijn erg mooi, een 940 met handbak is met chips en uitlaat al in een kleine 7 seconde naar de 100. (230 pk en 330-350NM!). Ik ken degene die die chips verkoopt, klinkt goed.

Ik weet niet wat je idee is voor dit project, maar misschien is het een idee om eens te kijken hoe goed 250-300 pk in zon auto bevalt voordat je veel moeite doet om 400+ te krijgen.
300 pk is nog relatief makkelijk te krijgen met een 8V. Leuke turbo, beetje uitslijpen, chips, uitaat+downpipe, nokkenas, intercooler, goede (sterke :-P ) koppeling dat was het wel. voor sub 1000 euro moet dat mogelijk zijn bij goed zoeken.
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”