Tsja...
Voordeel van een nieuwere 940 is de M90 versnellingsbak. Die bakken zijn veel steviger dan de M47/M46 bakken die in de 940's van voor 1994 en in de 240's zitten.
Eigenlijk zijn er twee begrenzingen voor het vermogen van een 8V redblock.
1. de drijfstangen (ergens 400 pk)
2. cylinderkop. De cylinderkoppen zijn verbzingwekkend simpel, ongeloofelijk stevig en slijtvast, erg stevig, maar de kanalen zijn niet super...
De beste 8V cylinderkop is de 531, die is te vinden op de meeste non-turbo 940's (131 pk B230FB blok). Op een B230FT/FK turbo blok is de 530 te vinden, dat stroomt minder goed dan de 531. De 530 heeft een kleinere verbandingskamer dan de 531, dus als je ze gaat verwisselen ga je ook de compressieverhouding veranderen (of een dunnere koppaking nemen, dat is sowieso aan te raden => tight squish, betere verbranding, minder snel detonatie).
Alle cylinderkoppen hebben de zelfde diameter kleppen (38 mm inlaat, 35 mm uitlaat d8 ik). Alleen zijn de uitlaatkleppen van de turbomotoren gevuld met natrium voor de koeling.
De uitlaatspruitstukken van de 8V turbomotoren van na 1990 zijn erg goed, mits je de doorgang van het spruitstuk naar de turbo goed uitfreest. Daardoor is de dikte minder verschillend dus zal het minder snel scheuren (iets waar ze vaak last van hebben). Ik weet iemand die 400 pk op de achterwielen heeft met origineel spruitstuk, in een raceauto (continu vol gas...).
Met zelf wat uitfrezen en polijsten van de kop en het uitlaatspruitstuk is een boel winst te boeken.
Dus... een B204 turbo blok heeft niet het nadeel van de 'begrenzende' cylinderkop, en het uitlaatspruitstuk is niet verkeerd.
Daarmee is de 400 pk een stuk makkelijker te halen.
Ik weet niet wat de houdbaarheid is van de zuigers als je 400-500+ pk gaat rijden... vanaf dat level wordt het toch verstandig om eens wat geld op te sparen voor een setje uit Zweden. De 16V zuigers kunnen meer hebben dan de 8V schijnt. Ergens las ik van Zweden die meer dan 600 pk op B204 blokken draaiden, met standaard zuigers........ :shock:
Over de blok codes: Op de distributieriem-deksel hoort een letter te staan. bij de motoren vanaf 1993 staat er L op, bij sommige latere staat er dus een R op neem ik aan (erg erg zeldzaam). De R-blokken worden in Zweden veel gebruikt om op te boren tot 100+mm voor Rallycross gebruik. Ze zijn nog nieuw te krijgen bij Volvo d€al€r$
De turbo's van de 850's, V70's enzo passen ook vaak op de redblocks. Een 19T is een perfecte turbo voor een prettig gestoorde 940 of 240.
Ik heb afgelopen zomer een gecrashte 940 op de kop getikt. 1995, handbak, LPT motor (B230FK). Het plan is om deze in mijn 240 te zetten, samen met de versnellingsbak, aandrijfas, dynamo etc. Daarvoor moet ik natuurlijk het blok overzetten, alle electronische componenten die bij de turbomotor horen overzetten (niet veel werk, grotendeels plug 'n play

), de aandrijfas aanpassen, transmissiesteun, cardanaslager, even een downpipe van RVS in elkaar lassen..... veel werk maar wel de moeite waard.
Ik ben van plan om niet al te gek te tunen.
Ik laat de turbo ook origineel (gloednieuwe 13C zit er op), het blok helemaal schoonmaken+verven, kanalen uitfrezen+polijsten, misschien andere nokkenas, chips, misschien andere koppeling, betere uitlaat met cat.... zo ongeveer 230-240 pk denk ik.
Normaal haal je 220-230 pk al met alleen chips, maar door de rest van de modifcaties krijg je een fijnere motor (zuiniger, langere levesduur, minder hitteopbouw, efficienter).
Genoeg om een sub 7 seconde 0-100 te hebben
Met een EBC wil ik de boel een beetje bruikbaar houden voor dagelijks vervoer (dan terug naar de standaard 135 pk

)
BTW: ik heb al nieuwe remschijven, blokken en slangen. Remmen is ook belangrijk