Ik heb met de zoekfunctie nog niet snel iets kunnen vinden over deze feature van de Cruise Control: In mijn huidige auto (Audi A3) houdt de CC zijn instelling vast wanneer je doorschakelt naar een hogere versnelling. Dit vind ik een handige en prima optie. Hij doet dit echter ook wanneer je terugschakelt naar een lagere versnelling.
Volgens mij werkt het systeem op de V40 hetzelfde. Mij ontgaat hier de logica van. Ik wordt er af en toe nog wel eens door verrast wanneer ik de snelweg verlaat bijvoorbeeld, en van zijn 6 terugschakel naar zijn 5 om te remmen op de motor. Dan brengt de CC je auto vlot weer terug naar de ingestelde snelheid terwijl je eigenlijk wilt vertragen. :shock:
In mijn opinie zou het logischer zijn om de instelling los te laten wanneer je schakelt naar een lagere versnelling. Wat vind het forum? :?
Cruise Control instellingen vasthouden
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Dit heeft te maken met de ACC. De auto houdt zelf afstand. Bij te veel vertraging, kun je terug schakelen, zodat de auto weer vaart maakt als de rest ook weer sneller gaat. Ik schakel regelmatig op en neer in druk verkeer met de ACC.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 24.06.2013 - 10:35
Ja klopt, ik vind het ook niet handig bij terugschakelen (vaker niet dan wel). In mijn Seat (ook VAG) werd de CC zowieso onderbroken bij op- of terugschakelen.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
Wil je meer met je SCT? kijk hier
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 21:57
- Locatie: Gorinchem
Ik merkte het ook bij een leen-v40. Ik schrok, want ik naderde een rotonde en dan doe ik vaak heel lui alleen een versnelling terug. Ik verwacht dan dat de auto vaart mindert, maar ik voelde 'm toen weer accelereren. Ik ben niet anders gewend dan dat de cc wordt ondebroken door rem en koppeling. Nu moet ik dus remmen of het knopje indrukken om 'm uit te krijgen.
Zou dat met een softwarefix te verhelpen zijn? Misschien moet iedereen dan maar gaan klagen daarover, dan wordt het misschien aangepast.
Zou dat met een softwarefix te verhelpen zijn? Misschien moet iedereen dan maar gaan klagen daarover, dan wordt het misschien aangepast.

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06.10.2013 - 00:00
Om een fix te vragen moet er iets mis zijn, en dat is op zich niet zo, het is gewoon zoals het systeem werkt. Maar ik vind het niet handig (wel bij het opschakelen, maar niet bij het terugschakelen).
Is het te regelen in één van de menu's? Het zou wel fijn zijn als dat instelbaar is. Tenzij we maar met weinigen zijn die het niet prettig vinden, kunnen we het eens opperen ergens.
Is er geen ideeënbus op de Volvo site?
Is het te regelen in één van de menu's? Het zou wel fijn zijn als dat instelbaar is. Tenzij we maar met weinigen zijn die het niet prettig vinden, kunnen we het eens opperen ergens.
Is er geen ideeënbus op de Volvo site?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 21.06.2013 - 10:41
In het begin was het even wennen, maar nu ben ik er wel aan gewend dat ik bij het terugschakelen de CC op pauze/uit moet zetten. Bij het acceleren vind ik het erg handig, CC hervatten en alleen opschakelen 
Voor zover ik weet is het niet instelbaar..

Voor zover ik weet is het niet instelbaar..
- JosP
- 3rd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 04.10.2009 - 20:15
- Locatie: Wolvega
Het is even een kwestie van wennen. Ik vind het zeker bij het op schakelen wel handig dat de CC in blijft.
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
Diamond Cut/Dark Grey matt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06.10.2013 - 00:00
Als ik de laatste twee commentaren lees is het een kwestie van wennen. Ik vind dat een machine zich moet aanpassen aan de mens en niet andersom. Er is zeker wel mee te leven, maar ik snap ook de logica er niet van. Als ik rustig 120 rij op de CC en ik ga terugschakelen, waarom zou ik dan de instelling willen bewaren?
- Ruvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 23:37
- Locatie: Kapelle
Is inderdaad een kwestie van wennen.
Heb het ook op mijn (volvo) vrachtwagen zitten en
na verloop van tijd ben je er aan gewend en mis je het zelfs
als je een dag met een auto rijd die het niet heeft.
Heb het ook op mijn (volvo) vrachtwagen zitten en
na verloop van tijd ben je er aan gewend en mis je het zelfs
als je een dag met een auto rijd die het niet heeft.
Volvo V40 T5 2014, R-Design, Rebel Blue, Dynamic line, Business Pack Pro, Winter Line, 18" Ixion II, Exterior styling kit R-design, PZ00 Leder / Charcoal / Charcoal, Diverse andere opties.
Volvo C70 T5 Momentum, Audio line, Black Sapphire metallic, Mirzam 18" 2007
Volvo S40 2.0T Sport Edition 2003
Volvo 480 2.0 1995
Volvo 480 1.7 1987
Volvo C70 T5 Momentum, Audio line, Black Sapphire metallic, Mirzam 18" 2007
Volvo S40 2.0T Sport Edition 2003
Volvo 480 2.0 1995
Volvo 480 1.7 1987
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 18.06.2013 - 16:41
Ik vind het tot nu toe ook niet prettig. Was in de Skoda toch fijner. Zowel het terugschakelen als het feit dat ik niet iedere rit de cc aan hoefde te zetten. Hopelijk gaat het nog wennen.
Besteld 10-7, opgehaald 09-10!
V40 D2 R-Design, Caspian Blue met Business Pack Pro, R-Design Plus Line, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorruit, Afneembare trekhaak, Elektronisch kinderslot achterportieren, Extra getinte ramen achterportieren en achterklep, 12V in kofferbak, Uitschakelbare passagiersairbag, zonder model- en motoraanduiding en een Space Design 520 Bagagebox met Vleugeldragers
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57491
V40 D2 R-Design, Caspian Blue met Business Pack Pro, R-Design Plus Line, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorruit, Afneembare trekhaak, Elektronisch kinderslot achterportieren, Extra getinte ramen achterportieren en achterklep, 12V in kofferbak, Uitschakelbare passagiersairbag, zonder model- en motoraanduiding en een Space Design 520 Bagagebox met Vleugeldragers
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57491
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 21:57
- Locatie: Gorinchem
Ik ga er natuurlijk niet over, maar als veel klanten aangeven dat iets erg onhandig is, kan dat ook een fix rechtvaardigen. Dan is er misschien sprake van een ontwerpfout. Ik vind het persoonlijk nogal vreemd om een systeem dat al jaren op een bepaalde manier werkt ineens te gaan veranderen zodat het anders werkt. Voor zover ik weet, ook bij andere merken waarin ik gereden heb, werkt cc altijd zo dat de koppeling en rem de boel deactiveren.Spazz67 schreef:Om een fix te vragen moet er iets mis zijn, en dat is op zich niet zo, het is gewoon zoals het systeem werkt.
Blijkbaar is er een vernieuwd inzicht ontstaan, waardoor men het nu ineens anders meent te moeten maken. Is dit bij andere merken tegenwoordig ook zo?

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 21.06.2013 - 10:41
Ja, die zit er ook oplancer schreef:Hebben de auto's met een normale CC wel de optie voor een speed limiter? Anders kun je die gebruiken. Even wennen, maar ik zie hem als een normale cruise control waarbij het gaspedaal als voetsteun dient.

- HakanC
- 3rd Gear member
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 10.09.2012 - 12:19
- Locatie: Zwolle
Ik vind het wel fijn zo.. Kwestie van weten en wennen is mijn mening..
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06.10.2013 - 00:00
Wat vind je er prettig aan? Waarom is het fijn? Wat is de logica achter het vasthouden van de instellingen bij het terugschakelen? Onder welke omstandigheden is dat handig? Ik kan me er bij rijden in de bergen nog iets bij voorstellen, maar verder niet. Ik wil er niet aan wennen, een auto moet doen wat ik wil. Of ben ik dan te eigenwijs? 
