Versnellingsbak service vereist

Plaats reactie
hartm848
1st Gear member

Ook onze Volvo uit 2000 2.4T met drie ton op de klok laat nu "versnellingsbak service vereist" zien.
Melding verscheen na lang filerijden in de stad.
Bij het in D zetten duurt het net even langer en volgt er een lichte schok.
Schakelt verder keurig op, ook bij het gebruiken van de kickdown.
Reverse doet ie ook prima.
Lampje gevarendriehoek brandt en zo ook het lampje van het motormanagement.

Morgen met de garage eens bellen maar ben toch ook wel nieuwsgierig wat jullie hiervan denken.
Uiteraard biedt het uitlezen een richting maar ben nog maar een week in het bezit van deze, verder fijn rijdende, auto.

Groet!
Michel Hartman
lint
Geartronic member

Heb je garantie op de auto?
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
hartm848
1st Gear member

Nee, de auto zo gekocht, wel vooraf door mijn eigen garage nog laten nakijken.
Ook door hen bereden en op de brug gehad.
Aansluitend nieuwe APK erop en rijden.
Al met al een proefrit van zo'n 60 kilometer gemaakt.
Was de prijs ook naar. Ben een motorrijder en had een auto nodig voor de winter.
Voor relatief weinig geld koop je nog een knappe auto. Ben derde eigenaar en tot de laatste stempel onderhoud uitgevoerd met de originele rekeningen. Mocht de bak het begeven gaat ie de handel in voor onderdelen. Auto rijdt super maar moet geen bodemloze put worden ;-)
Mocht een oliewissel nog soelaas bieden wil ik dat nog overwegen.
mjeuring
3rd Gear member

Particulier gekocht, of bij een bedrijf? Ook zonder garantie ben je niet zonder rechten.
Storing klinkt mij als te warme olie. Zet je de auto ook regelmatig in de N als je stilstaat in de file?
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
hartm848
1st Gear member

Jou suggestie zou passen bij het rijgedrag in de file. Heb hiervoor een Sharan automaat gehad en kende daarbij geen te warme olie in de file. D met de voet op de rem was daar geen probleem. Hier heb ik het wel afgewisseld, bij echt stilstaan in N gezet.
V.w.b. de garantie, eens, gekocht bij een garage. Stukje non conformiteit komt dan om de hoek kijken. Wil eerst een duidelijke diagnose om daarmee aan de slag te gaan.
Hoop natuurlijk stiekem op te warme olie, wat ik overigens wel bijzonder vind....

Laat het natuurlijk weten wat de uitkomst is!

Dank.
hartm848
1st Gear member

Uit laten lezen en er rolde een aantal foutcodes uit.
Ik wist al eerder dat het DSTC wel eens een storing kon opwerpen en deze staat dan ook op de kaart. Na het resetten melding weg en na de thuisreis gemaakt te hebben geen bijzonderheden. De codes (vrouw is bij de garage geweest) worden bekeken en krijg hier nog een terugkoppeling over. Dit ook na overleg met de garage en hun expert automaatbakken van Volvo. Onderhoudshistorie is vanaf 2005 aanwezig en zie in de rekeningen geen verversing van de ATF olie. Bij drie ton geen overbodige luxe.
Update volgt wederom.
MarioC70
6th Gear member

Met Vida uitgelezen of anders?
Weet je de foutcodes?
Zet ze hier is neer als je wilt?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
David Oudshoorn
1st Gear member
Contacteer:

Onderhoud van versnellingsbakken is ontzettend belangrijk.
Dit wordt vaak vergeten en is behoorlijk achtergesteld.

Hoogstwaarschijnlijk wanneer de klachten nog niet al te erg zijn ben je er met olieverversen en eventueel een nieuw kleppenblok al mee klaar.

Dat schokje kan of door slijtage in het kleppenblok zijn of doordat er kleppen blijven hangen in het kleppenblok in dit laatste geval zal dus spoelen helpen.
lint
Geartronic member

Inderdaad is het verstandig eerst een flush te doen van de bak om te kijken of de problemen minder worden of zelfs helemaal verdwijnen.
Als ik het zo lees zit de eerste olie er nog in.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Jacco K.
2nd Gear member

Ik heb altijd begrepen dat Volvo geen oliewissel bij automatische bakken voorschrijft.
Omdat als deze soepel schakelt zonder klappen ed er geen actie ondernomen hoeft te worden en uiteraard dat de bak-olie niet zwart is.

Gr. Jacco
XC90 2.5t AWD Automaat, bwjr 2003
hartm848
1st Gear member

De vrouw is vanmiddag bij de garage geweest. Die heeft een bakje koffie gekregen en houdt zich niet bezig met foutcodes... Ik zal morgen even bellen en naar de codes vragen.
Bij Volkswagen kon ik de auto zelf uitlezen met VAG-COM. De OBD kabel is volgens mij ook bruikbaar voor de Volvo. Alleen de software nog.

V.w.b. de wissel, mocht dat het euvel zijn dan is dat prima, auto is verder een genot dus laat de winter maar komen :-)
David Oudshoorn
1st Gear member
Contacteer:

Inderdaad wordt er voorgeschreven dat er longlife olie in de bakken zit dit is niet alleen bij Volvo bij veel meer merken is dit aan de hand.

Wanneer ik onderhoud aan automaten aan het verkopen ben leg ik mijn klanten altijd uit dat wanneer we longlife olie letterlijk vertalen staat er langleven. Wat houdt een lang leven in ? 60.000 km of 100.000 km. Olie in combinatie met slijtstoffen en zuurstof levert een chemische reactie op waardoor de dopes van de olie raken uitgewerkt en de olie gaat indikken.

Longlife olie is naar mijn mening alleen gekomen om hoogstwaarschijnlijk bepaalde bedrijven tevreden te houden omdat er dan geen onderhoud aan de bakken de eerste paar jaar hoeft worden gedaan.
jessy
2nd Gear member

Hoi

Sinds kort zelf mijn S80 2.9 uit voorzorg laten flushen aan huis bij een km.stand van pl/min 241000 km. zo ook die van mijn collega hij heeft een 2.4 dus 2 in 1 keer. Die van mijn collega had een bonk gedrag maar dat is over. inmiddels had hij een paar dingen gereset. Ik moet zeggen dat het nu nog soepeler schakelt dan voor heen.
Misschien is dat een optie voor je bak en ook voor het resetten van je computer.

Succes

Gr.Jessy :wink:
Plaats reactie

Terug naar “S80”