Ook onze Volvo uit 2000 2.4T met drie ton op de klok laat nu "versnellingsbak service vereist" zien.
Melding verscheen na lang filerijden in de stad.
Bij het in D zetten duurt het net even langer en volgt er een lichte schok.
Schakelt verder keurig op, ook bij het gebruiken van de kickdown.
Reverse doet ie ook prima.
Lampje gevarendriehoek brandt en zo ook het lampje van het motormanagement.
Morgen met de garage eens bellen maar ben toch ook wel nieuwsgierig wat jullie hiervan denken.
Uiteraard biedt het uitlezen een richting maar ben nog maar een week in het bezit van deze, verder fijn rijdende, auto.
Groet!
Michel Hartman
Versnellingsbak service vereist
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25.10.2013 - 15:17
Nee, de auto zo gekocht, wel vooraf door mijn eigen garage nog laten nakijken.
Ook door hen bereden en op de brug gehad.
Aansluitend nieuwe APK erop en rijden.
Al met al een proefrit van zo'n 60 kilometer gemaakt.
Was de prijs ook naar. Ben een motorrijder en had een auto nodig voor de winter.
Voor relatief weinig geld koop je nog een knappe auto. Ben derde eigenaar en tot de laatste stempel onderhoud uitgevoerd met de originele rekeningen. Mocht de bak het begeven gaat ie de handel in voor onderdelen. Auto rijdt super maar moet geen bodemloze put worden
Mocht een oliewissel nog soelaas bieden wil ik dat nog overwegen.
Ook door hen bereden en op de brug gehad.
Aansluitend nieuwe APK erop en rijden.
Al met al een proefrit van zo'n 60 kilometer gemaakt.
Was de prijs ook naar. Ben een motorrijder en had een auto nodig voor de winter.
Voor relatief weinig geld koop je nog een knappe auto. Ben derde eigenaar en tot de laatste stempel onderhoud uitgevoerd met de originele rekeningen. Mocht de bak het begeven gaat ie de handel in voor onderdelen. Auto rijdt super maar moet geen bodemloze put worden

Mocht een oliewissel nog soelaas bieden wil ik dat nog overwegen.
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25.10.2013 - 15:17
Jou suggestie zou passen bij het rijgedrag in de file. Heb hiervoor een Sharan automaat gehad en kende daarbij geen te warme olie in de file. D met de voet op de rem was daar geen probleem. Hier heb ik het wel afgewisseld, bij echt stilstaan in N gezet.
V.w.b. de garantie, eens, gekocht bij een garage. Stukje non conformiteit komt dan om de hoek kijken. Wil eerst een duidelijke diagnose om daarmee aan de slag te gaan.
Hoop natuurlijk stiekem op te warme olie, wat ik overigens wel bijzonder vind....
Laat het natuurlijk weten wat de uitkomst is!
Dank.
V.w.b. de garantie, eens, gekocht bij een garage. Stukje non conformiteit komt dan om de hoek kijken. Wil eerst een duidelijke diagnose om daarmee aan de slag te gaan.
Hoop natuurlijk stiekem op te warme olie, wat ik overigens wel bijzonder vind....
Laat het natuurlijk weten wat de uitkomst is!
Dank.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25.10.2013 - 15:17
Uit laten lezen en er rolde een aantal foutcodes uit.
Ik wist al eerder dat het DSTC wel eens een storing kon opwerpen en deze staat dan ook op de kaart. Na het resetten melding weg en na de thuisreis gemaakt te hebben geen bijzonderheden. De codes (vrouw is bij de garage geweest) worden bekeken en krijg hier nog een terugkoppeling over. Dit ook na overleg met de garage en hun expert automaatbakken van Volvo. Onderhoudshistorie is vanaf 2005 aanwezig en zie in de rekeningen geen verversing van de ATF olie. Bij drie ton geen overbodige luxe.
Update volgt wederom.
Ik wist al eerder dat het DSTC wel eens een storing kon opwerpen en deze staat dan ook op de kaart. Na het resetten melding weg en na de thuisreis gemaakt te hebben geen bijzonderheden. De codes (vrouw is bij de garage geweest) worden bekeken en krijg hier nog een terugkoppeling over. Dit ook na overleg met de garage en hun expert automaatbakken van Volvo. Onderhoudshistorie is vanaf 2005 aanwezig en zie in de rekeningen geen verversing van de ATF olie. Bij drie ton geen overbodige luxe.
Update volgt wederom.
- David Oudshoorn
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 21:28
- Locatie: Montfoort
- Contacteer:
Onderhoud van versnellingsbakken is ontzettend belangrijk.
Dit wordt vaak vergeten en is behoorlijk achtergesteld.
Hoogstwaarschijnlijk wanneer de klachten nog niet al te erg zijn ben je er met olieverversen en eventueel een nieuw kleppenblok al mee klaar.
Dat schokje kan of door slijtage in het kleppenblok zijn of doordat er kleppen blijven hangen in het kleppenblok in dit laatste geval zal dus spoelen helpen.
Dit wordt vaak vergeten en is behoorlijk achtergesteld.
Hoogstwaarschijnlijk wanneer de klachten nog niet al te erg zijn ben je er met olieverversen en eventueel een nieuw kleppenblok al mee klaar.
Dat schokje kan of door slijtage in het kleppenblok zijn of doordat er kleppen blijven hangen in het kleppenblok in dit laatste geval zal dus spoelen helpen.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30277
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Inderdaad is het verstandig eerst een flush te doen van de bak om te kijken of de problemen minder worden of zelfs helemaal verdwijnen.
Als ik het zo lees zit de eerste olie er nog in.
Als ik het zo lees zit de eerste olie er nog in.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15.01.2010 - 15:49
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Ik heb altijd begrepen dat Volvo geen oliewissel bij automatische bakken voorschrijft.
Omdat als deze soepel schakelt zonder klappen ed er geen actie ondernomen hoeft te worden en uiteraard dat de bak-olie niet zwart is.
Gr. Jacco
Omdat als deze soepel schakelt zonder klappen ed er geen actie ondernomen hoeft te worden en uiteraard dat de bak-olie niet zwart is.
Gr. Jacco
XC90 2.5t AWD Automaat, bwjr 2003
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 25.10.2013 - 15:17
De vrouw is vanmiddag bij de garage geweest. Die heeft een bakje koffie gekregen en houdt zich niet bezig met foutcodes... Ik zal morgen even bellen en naar de codes vragen.
Bij Volkswagen kon ik de auto zelf uitlezen met VAG-COM. De OBD kabel is volgens mij ook bruikbaar voor de Volvo. Alleen de software nog.
V.w.b. de wissel, mocht dat het euvel zijn dan is dat prima, auto is verder een genot dus laat de winter maar komen
Bij Volkswagen kon ik de auto zelf uitlezen met VAG-COM. De OBD kabel is volgens mij ook bruikbaar voor de Volvo. Alleen de software nog.
V.w.b. de wissel, mocht dat het euvel zijn dan is dat prima, auto is verder een genot dus laat de winter maar komen

- David Oudshoorn
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 21:28
- Locatie: Montfoort
- Contacteer:
Inderdaad wordt er voorgeschreven dat er longlife olie in de bakken zit dit is niet alleen bij Volvo bij veel meer merken is dit aan de hand.
Wanneer ik onderhoud aan automaten aan het verkopen ben leg ik mijn klanten altijd uit dat wanneer we longlife olie letterlijk vertalen staat er langleven. Wat houdt een lang leven in ? 60.000 km of 100.000 km. Olie in combinatie met slijtstoffen en zuurstof levert een chemische reactie op waardoor de dopes van de olie raken uitgewerkt en de olie gaat indikken.
Longlife olie is naar mijn mening alleen gekomen om hoogstwaarschijnlijk bepaalde bedrijven tevreden te houden omdat er dan geen onderhoud aan de bakken de eerste paar jaar hoeft worden gedaan.
Wanneer ik onderhoud aan automaten aan het verkopen ben leg ik mijn klanten altijd uit dat wanneer we longlife olie letterlijk vertalen staat er langleven. Wat houdt een lang leven in ? 60.000 km of 100.000 km. Olie in combinatie met slijtstoffen en zuurstof levert een chemische reactie op waardoor de dopes van de olie raken uitgewerkt en de olie gaat indikken.
Longlife olie is naar mijn mening alleen gekomen om hoogstwaarschijnlijk bepaalde bedrijven tevreden te houden omdat er dan geen onderhoud aan de bakken de eerste paar jaar hoeft worden gedaan.
- jessy
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 07.09.2013 - 00:33
- Locatie: Hoogeveen
Hoi
Sinds kort zelf mijn S80 2.9 uit voorzorg laten flushen aan huis bij een km.stand van pl/min 241000 km. zo ook die van mijn collega hij heeft een 2.4 dus 2 in 1 keer. Die van mijn collega had een bonk gedrag maar dat is over. inmiddels had hij een paar dingen gereset. Ik moet zeggen dat het nu nog soepeler schakelt dan voor heen.
Misschien is dat een optie voor je bak en ook voor het resetten van je computer.
Succes
Gr.Jessy
Sinds kort zelf mijn S80 2.9 uit voorzorg laten flushen aan huis bij een km.stand van pl/min 241000 km. zo ook die van mijn collega hij heeft een 2.4 dus 2 in 1 keer. Die van mijn collega had een bonk gedrag maar dat is over. inmiddels had hij een paar dingen gereset. Ik moet zeggen dat het nu nog soepeler schakelt dan voor heen.
Misschien is dat een optie voor je bak en ook voor het resetten van je computer.
Succes
Gr.Jessy