Heren, dames ook,
na zo'n 240.000 kilometer wordt mijn bestuurderstoel wat slapjes. Ik overweeg vervanging van het schuimrubber van het zitgedeelte en de rugleuning maar wil dat zelf doen. Heb gezocht op dit forum naar een topic hierover maar heb geen how-to kunnen ontdekken. Ook niet op internet. Iemand van jullie misschien een hint of uitleg? Het betreft een lederen stoel zonder verwarming of andere elektronica.
B.v.d.
Vulling stoel vervangen
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Ik heb het zelf ook gedaan. Het is goed te doen. Ik raad je aan om met twee personen aan het werk te gaan in een garage met voldoende ruimte. Voor dit klusje heb ik de accu losgekoppeld.
01. Haal de kapjes van de bouten af. 2x voorkant, 2x achterkant. En schroef deze los.
02. Stoel achterover kantelen. Dan kun je onder de stoel de stekkerverbindingen loshalen.
03. Stoel uit de auto halen. Gemakkelijkst via de achterdeur.
04. Plastic kap van de stoelverstelling losnemen. Aan de achterzijde eerst omhooghalen. Komt vanzelf los. Dan de gordel losmaken van de stoel.
05. Zitting losmaken. Aan de achterkant maak je de ringetjes open. Dan is het eerste deel los. De zitting zit vast aan het frame met vier spanveren en aan de voorzijde op 4 (of 5, twijfel even) pinnen. Duw de zitting van de pinnen af. De veern zijn niet goed te ontspannen.
Als dat gelukt is, zijn de veren ontspannen en neem je de zitting er zo van af.
06. Schuim loshalen door de ringen los te maken. Het nieuwe schuim kun je vastzetten met tie wraps.
Dan de rugleuning:
Ontgrendel deze met de ontgrendelpen aan de achterzijde. De rugleuning kan nu platgelegd worden.
01. Trek verstelknoppen van de stoel af. Naar je toe trekken.
02. Aan de onderzijde vouw je de bekleding over de rondingen aan de zijkanten. Voorzichtig ga je de bekleding opstropen. Je komt steeds ringen tegen die je los moet maken.
03. Bijna boven aangekomen, kun je eenvoudig de kopsteun verwijderen. Ook een eventuele speakerkabel van de telefoon voer je door de rugleuning en haal je er uit. Maar dit wijst zichzelf. Ruatig aan, stap voor stap.
Dan vervang je de schuim. Opbouwen is eigenlijk alles weer teruguit doen. Bekleding omlaagstropen en steeds de tie wraps door de bekleding halen. En aantrekken.
Begin met de rugleuning en daarna de zitting. Vergeet niet, als je stoel weer opgebouwd is, de gordel vast te schroeven en de plastic kap te bevestigen. Stoel weer door de achterdeur in de auto. Pennen aan de achterkant van de stoel goed in de vloer laten zakken en dan vallen de pennen aan de voorzijde vanzelf goed. Bouten erin, kajpes erop, contact op II en accu vast.
Ik heb twee stoelen afgebroken en een opgebouwd, omdat ik met een donorstoel werkte. Ik had geen how to en heb er 3,5 uur over gedaan. Ik heb veel gekloot met het losmaken van de eerste zitting.
Maar... Rustig aan, dan breekt het lijntje niet.
Btw: ik ben leerkracht en dus geen professioneel monteur. Om aan te geven dat de klus goed te doen is.
01. Haal de kapjes van de bouten af. 2x voorkant, 2x achterkant. En schroef deze los.
02. Stoel achterover kantelen. Dan kun je onder de stoel de stekkerverbindingen loshalen.
03. Stoel uit de auto halen. Gemakkelijkst via de achterdeur.
04. Plastic kap van de stoelverstelling losnemen. Aan de achterzijde eerst omhooghalen. Komt vanzelf los. Dan de gordel losmaken van de stoel.
05. Zitting losmaken. Aan de achterkant maak je de ringetjes open. Dan is het eerste deel los. De zitting zit vast aan het frame met vier spanveren en aan de voorzijde op 4 (of 5, twijfel even) pinnen. Duw de zitting van de pinnen af. De veern zijn niet goed te ontspannen.
Als dat gelukt is, zijn de veren ontspannen en neem je de zitting er zo van af.
06. Schuim loshalen door de ringen los te maken. Het nieuwe schuim kun je vastzetten met tie wraps.
Dan de rugleuning:
Ontgrendel deze met de ontgrendelpen aan de achterzijde. De rugleuning kan nu platgelegd worden.
01. Trek verstelknoppen van de stoel af. Naar je toe trekken.
02. Aan de onderzijde vouw je de bekleding over de rondingen aan de zijkanten. Voorzichtig ga je de bekleding opstropen. Je komt steeds ringen tegen die je los moet maken.
03. Bijna boven aangekomen, kun je eenvoudig de kopsteun verwijderen. Ook een eventuele speakerkabel van de telefoon voer je door de rugleuning en haal je er uit. Maar dit wijst zichzelf. Ruatig aan, stap voor stap.
Dan vervang je de schuim. Opbouwen is eigenlijk alles weer teruguit doen. Bekleding omlaagstropen en steeds de tie wraps door de bekleding halen. En aantrekken.
Begin met de rugleuning en daarna de zitting. Vergeet niet, als je stoel weer opgebouwd is, de gordel vast te schroeven en de plastic kap te bevestigen. Stoel weer door de achterdeur in de auto. Pennen aan de achterkant van de stoel goed in de vloer laten zakken en dan vallen de pennen aan de voorzijde vanzelf goed. Bouten erin, kajpes erop, contact op II en accu vast.
Ik heb twee stoelen afgebroken en een opgebouwd, omdat ik met een donorstoel werkte. Ik had geen how to en heb er 3,5 uur over gedaan. Ik heb veel gekloot met het losmaken van de eerste zitting.
Maar... Rustig aan, dan breekt het lijntje niet.
Btw: ik ben leerkracht en dus geen professioneel monteur. Om aan te geven dat de klus goed te doen is.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Waltersan
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 23.01.2013 - 21:33
- Locatie: Betuwe
Ik heb de prijs opgevraagd voor de zitting bij de dealer, en vervolgens een complete stoel gekocht bij rima. Zelfde stof/leer, zelfde serie, dus geen problemen met de airbag. Bij rima staan veel engelse volvo's, als je daar de linker uit koopt heb je de betere van de twee voorstoelen.



V70n 2.4T, 2000, 358000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
Vanavond even voor de zekerheid gekeken onder de stoel, blijkt dat de stalen veren helemaal los zitten. Bij de passagiersstoel zitten ze goed vast, zonder speling. Dat verklaart dus het doorzitten, heeft niks met ingezakt schuim te maken.
Komende zaterdag ga ik de stoel losmaken en de veren vastzetten.
Komende zaterdag ga ik de stoel losmaken en de veren vastzetten.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
- Locatie: Zwolle
Denk het wel. De passagiersstoel zit op zich wel lekker, mocht van mij wel wat harder. Onze Ford Galaxy heeft keiharde stoelen, voelt niet echt comfortabel aan, maar ik krijg er ook geen rugpijn in (op lange ritten). Dat is met de V70 wel anders.
De bekleding van de stoel (T-Tec) is al eens vervangen nadat het over de naad gescheurd was (bekent probleem), blijkbaar hebben ze de stalen veren niet goed vastgezet na montage.
De bekleding van de stoel (T-Tec) is al eens vervangen nadat het over de naad gescheurd was (bekent probleem), blijkbaar hebben ze de stalen veren niet goed vastgezet na montage.