EGR + inlaat handmatig reinigen, nog tips?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Obbetuning
2nd Gear member
Contacteer:

Hoi Jeroen
Als bij het uitlezen met draaiende motor je de waarde EGR100% krijgt staat deze dicht, hoe dit kan met originele software?, geen idee.

Kijk eens in je inlaat spruitstuk zou ik zeggen , hoe ziet dat eruit ?
Dichtgekoekt of mooi open.

Mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
jeroenbunte
1st Gear member

Inlaat traject is brand schoon, heb ik onlangs helemaal schoon gemaakt. Kleppendeksel/inlaatspruitstuk eraf gehad, wervelkleppen schoon gemaakt. Viel zowiezo al heel erg mee, er zat een heel klein kool laagje op de diverse onderdelen. Het zou kunnen dat er voor de ecu geen nieuwere software beschikbaar was op dat moment en dan laat ie de huidige versie uiteraard erop staan.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
...

Vandaag maar de stoute schoenen aangetrokken en de egr koeler gereinigd. Is al even terug dat ik dit soort klusjes aan de auto uitvoerde, dus het heeft wat tijd gekost en helaas werd het te donker om alles netjes af te ronden.

Het viel me reuze mee wat er aan rotzooi uit de egr en koeler kwam. In mijn geval hoopt de meeste rotzooi zich toch op in het gedeelte waar de egr op het inlaattraject uitkomt. Ik vermoed dat dat komt doordat ik de auto regelmatig even doortrek en pas in het intlaattraject de roet gemengd wordt met olie van de turbo en intercooler.

De koeler zelf heb ik eerst uitgeklopt met een rubber hamer. De droge roet viel er zo uit. Dat is gelijk een aanrader(!), want als je er gelijk remreiniger in spuit, wordt het een dikke drab die er minder makkelijk uit komt. Daarna een volle bus remreiniger er doorheen gespoten. Het zal het niet halen bij ultrasoon reinigen, maar ik kon weer mooi door de koeler heen kijken. De egr heb ik vol laten lopen met remreiniger en zo even laten staan. Viel ook erg mee. Later alles wel weer bevestigd met nieuwe pakkingen.

De torx bouten waarmee de egr klep op de koeler bevestigd is, zaten muurvast. Ondanks flink gebruik van WD40 is een van de bouten helaas geknapt, dus daarbij moest ik even improviseren. Nog geprobeerd om met de dremel een stuk dat nog uitstak hoeking te maken en zo los te draaien, maar helaas ging dat ook niet meer. Uiteindelijk de boel uitgeboord, en een bout met moer terug geplaatst bij de montage.

Morgen even de laatste puntjes op de i zetten qua montage en dan een proefrit. Ik verwacht er geen wonderen van, omdat de hoeveelheid vervuiling me mee viel. Maar 'tussen de oren' zal het sowieso weer een klein stukje lekkerder rijden. En ondanks de kleine tegenslagen, was het erg leuk om weer eveven met de auto in de weer te zijn :8:

Ik heb helaas weinig gefotografeerd en het lukte me niet goed om met de telefoon het verschil in de egr koeler zichbaar te maken, maar een kleine impressie:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Thijs
7th Gear member

Zie ik nou goed dat je de brandstofpomp ook verwijdert hebt?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
dennis850estate
Forumsponsor
Contacteer:

Hij kan er langs zonder brandstofpomp te verwijderen. Als alles los is kun je hem kantelen en weg halen.
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
...

Thijs schreef:Zie ik nou goed dat je de brandstofpomp ook verwijdert hebt?
En ook de vacuumpomp :oops:

Dat krijg je als je sleutelt zonder Vida handleidingen etc. Maar ja, wel weer wat geleerd over de auto.
albertje
2nd Gear member

En dat je wat leert is net zo leuk als het repareren zelf, vind ik. Fijn dat het gelukt is. :D
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
...

Helaas heb ik door een stomme fout bij de montage van de brandstofpomp (per ongeluk de te lange bout van de egr mixer geprobeerd te gebruiken) veroorzaakt dat er een gat in het kleppendeksel geslagen is. Precies op de plek waar de te lange bout tegen het kleppendeksel aangedrukt heeft. Volgende tip: als het te donker wordt dus niet meer doorgaan..... anders had ik zeker direct gezien dat die bout verkeerd was:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=59144

Auto staat komende week stil. Wordt al een enorm drukke week, nu nog kijken hoe ik tussendoor alle onderdelen bij elkaar sprokkel.
albertje
2nd Gear member

Oei... Ik zei net dat leren net zo leuk was als repareren... Een duur leermomentje dus. :-s
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
...

Dure leermomentje viel uiteindelijk mee, het gat is gedicht.

Eerder op de avond even een ritje gemaakt. Na het reinigen van de egr koeler wel minimaal verschil, vooral merkbaar bij schakelmomenten. Hoeveelheid rotzooi viel me dan ook mee, maar het rijdt wel lekker met het idee dat alles weer fris is.
...

Kleine update: het verbruik conform de boardcomputer is iets gedaald van gemiddeld 6,5/100 naar 6,3/100.

Aan de pomp gemeten kom ik tot nu toe bij alle tankbeurten boven de 1:14,5 gemiddeld uit, voorheen schommelde dat tussen de 1:13,5 en 1:14
mjeuring
3rd Gear member

Gat nog steeds dicht?
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
...

Zeker, dat is volgens mij zo'n beetje de laatste plek waar het kleppendeksel zal gaan lekken ::lol:
D5 S60
1st Gear member

dan stamp je redelijk door, ik blijf steken op 5,4 liter op de 100 op de boordcomputer en 5,7 als ik de tankbeurten vergelijk met km-standen
...

Zit behoorlijk wat file verkeer tussen en snelweg rijdt ik meestal +10 km/u op de toegestane snelheid. Valt best mee, een zuinigheidswonder zal de D5 toch nooit worden vrees ik.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”