Hoi Jeroen
Als bij het uitlezen met draaiende motor je de waarde EGR100% krijgt staat deze dicht, hoe dit kan met originele software?, geen idee.
Kijk eens in je inlaat spruitstuk zou ik zeggen , hoe ziet dat eruit ?
Dichtgekoekt of mooi open.
Mvgr Obbe
EGR + inlaat handmatig reinigen, nog tips?
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
- jeroenbunte
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
- Locatie: Winterswijk
Inlaat traject is brand schoon, heb ik onlangs helemaal schoon gemaakt. Kleppendeksel/inlaatspruitstuk eraf gehad, wervelkleppen schoon gemaakt. Viel zowiezo al heel erg mee, er zat een heel klein kool laagje op de diverse onderdelen. Het zou kunnen dat er voor de ecu geen nieuwere software beschikbaar was op dat moment en dan laat ie de huidige versie uiteraard erop staan.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Vandaag maar de stoute schoenen aangetrokken en de egr koeler gereinigd. Is al even terug dat ik dit soort klusjes aan de auto uitvoerde, dus het heeft wat tijd gekost en helaas werd het te donker om alles netjes af te ronden.
Het viel me reuze mee wat er aan rotzooi uit de egr en koeler kwam. In mijn geval hoopt de meeste rotzooi zich toch op in het gedeelte waar de egr op het inlaattraject uitkomt. Ik vermoed dat dat komt doordat ik de auto regelmatig even doortrek en pas in het intlaattraject de roet gemengd wordt met olie van de turbo en intercooler.
De koeler zelf heb ik eerst uitgeklopt met een rubber hamer. De droge roet viel er zo uit. Dat is gelijk een aanrader(!), want als je er gelijk remreiniger in spuit, wordt het een dikke drab die er minder makkelijk uit komt. Daarna een volle bus remreiniger er doorheen gespoten. Het zal het niet halen bij ultrasoon reinigen, maar ik kon weer mooi door de koeler heen kijken. De egr heb ik vol laten lopen met remreiniger en zo even laten staan. Viel ook erg mee. Later alles wel weer bevestigd met nieuwe pakkingen.
De torx bouten waarmee de egr klep op de koeler bevestigd is, zaten muurvast. Ondanks flink gebruik van WD40 is een van de bouten helaas geknapt, dus daarbij moest ik even improviseren. Nog geprobeerd om met de dremel een stuk dat nog uitstak hoeking te maken en zo los te draaien, maar helaas ging dat ook niet meer. Uiteindelijk de boel uitgeboord, en een bout met moer terug geplaatst bij de montage.
Morgen even de laatste puntjes op de i zetten qua montage en dan een proefrit. Ik verwacht er geen wonderen van, omdat de hoeveelheid vervuiling me mee viel. Maar 'tussen de oren' zal het sowieso weer een klein stukje lekkerder rijden. En ondanks de kleine tegenslagen, was het erg leuk om weer eveven met de auto in de weer te zijn :8:
Ik heb helaas weinig gefotografeerd en het lukte me niet goed om met de telefoon het verschil in de egr koeler zichbaar te maken, maar een kleine impressie:
Het viel me reuze mee wat er aan rotzooi uit de egr en koeler kwam. In mijn geval hoopt de meeste rotzooi zich toch op in het gedeelte waar de egr op het inlaattraject uitkomt. Ik vermoed dat dat komt doordat ik de auto regelmatig even doortrek en pas in het intlaattraject de roet gemengd wordt met olie van de turbo en intercooler.
De koeler zelf heb ik eerst uitgeklopt met een rubber hamer. De droge roet viel er zo uit. Dat is gelijk een aanrader(!), want als je er gelijk remreiniger in spuit, wordt het een dikke drab die er minder makkelijk uit komt. Daarna een volle bus remreiniger er doorheen gespoten. Het zal het niet halen bij ultrasoon reinigen, maar ik kon weer mooi door de koeler heen kijken. De egr heb ik vol laten lopen met remreiniger en zo even laten staan. Viel ook erg mee. Later alles wel weer bevestigd met nieuwe pakkingen.
De torx bouten waarmee de egr klep op de koeler bevestigd is, zaten muurvast. Ondanks flink gebruik van WD40 is een van de bouten helaas geknapt, dus daarbij moest ik even improviseren. Nog geprobeerd om met de dremel een stuk dat nog uitstak hoeking te maken en zo los te draaien, maar helaas ging dat ook niet meer. Uiteindelijk de boel uitgeboord, en een bout met moer terug geplaatst bij de montage.
Morgen even de laatste puntjes op de i zetten qua montage en dan een proefrit. Ik verwacht er geen wonderen van, omdat de hoeveelheid vervuiling me mee viel. Maar 'tussen de oren' zal het sowieso weer een klein stukje lekkerder rijden. En ondanks de kleine tegenslagen, was het erg leuk om weer eveven met de auto in de weer te zijn :8:
Ik heb helaas weinig gefotografeerd en het lukte me niet goed om met de telefoon het verschil in de egr koeler zichbaar te maken, maar een kleine impressie:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Zie ik nou goed dat je de brandstofpomp ook verwijdert hebt?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Hij kan er langs zonder brandstofpomp te verwijderen. Als alles los is kun je hem kantelen en weg halen.
En ook de vacuumpomp :oops:Thijs schreef:Zie ik nou goed dat je de brandstofpomp ook verwijdert hebt?
Dat krijg je als je sleutelt zonder Vida handleidingen etc. Maar ja, wel weer wat geleerd over de auto.
- albertje
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
- Locatie: Zwartebroek
En dat je wat leert is net zo leuk als het repareren zelf, vind ik. Fijn dat het gelukt is. 

Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. 
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE

Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
Helaas heb ik door een stomme fout bij de montage van de brandstofpomp (per ongeluk de te lange bout van de egr mixer geprobeerd te gebruiken) veroorzaakt dat er een gat in het kleppendeksel geslagen is. Precies op de plek waar de te lange bout tegen het kleppendeksel aangedrukt heeft. Volgende tip: als het te donker wordt dus niet meer doorgaan..... anders had ik zeker direct gezien dat die bout verkeerd was:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=59144
Auto staat komende week stil. Wordt al een enorm drukke week, nu nog kijken hoe ik tussendoor alle onderdelen bij elkaar sprokkel.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=59144
Auto staat komende week stil. Wordt al een enorm drukke week, nu nog kijken hoe ik tussendoor alle onderdelen bij elkaar sprokkel.
- albertje
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
- Locatie: Zwartebroek
Oei... Ik zei net dat leren net zo leuk was als repareren... Een duur leermomentje dus. :-s
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. 
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE

Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
Dure leermomentje viel uiteindelijk mee, het gat is gedicht.
Eerder op de avond even een ritje gemaakt. Na het reinigen van de egr koeler wel minimaal verschil, vooral merkbaar bij schakelmomenten. Hoeveelheid rotzooi viel me dan ook mee, maar het rijdt wel lekker met het idee dat alles weer fris is.
Eerder op de avond even een ritje gemaakt. Na het reinigen van de egr koeler wel minimaal verschil, vooral merkbaar bij schakelmomenten. Hoeveelheid rotzooi viel me dan ook mee, maar het rijdt wel lekker met het idee dat alles weer fris is.
Kleine update: het verbruik conform de boardcomputer is iets gedaald van gemiddeld 6,5/100 naar 6,3/100.
Aan de pomp gemeten kom ik tot nu toe bij alle tankbeurten boven de 1:14,5 gemiddeld uit, voorheen schommelde dat tussen de 1:13,5 en 1:14
Aan de pomp gemeten kom ik tot nu toe bij alle tankbeurten boven de 1:14,5 gemiddeld uit, voorheen schommelde dat tussen de 1:13,5 en 1:14
Zeker, dat is volgens mij zo'n beetje de laatste plek waar het kleppendeksel zal gaan lekken ::lol:
Zit behoorlijk wat file verkeer tussen en snelweg rijdt ik meestal +10 km/u op de toegestane snelheid. Valt best mee, een zuinigheidswonder zal de D5 toch nooit worden vrees ik.