Info krukas 5cilinder diesel gezocht

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
c20v
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14.10.2006 - 21:27

Goedenavond allemaal,

Een klein intro vooraf is wel even op z`n plaats, denk ik.

Ik ben een Audi-hobbyist en rij o.a. een Audi Coupé 2.3 20v (5-in-lijn) uit `89 (motorcode 7A). Vandaag was ik in de gelukkige positie om een extra motorblok te kopen. :)

Deze motor is een hoogtoerige benzinemotor waarbij het max koppel op 4500rpm ligt. Mijn huidige blok is al lichtelijk "opgewaardeerd" maar daarbij is het koppel verder omhoog verschoven(4950rpm).

Nu is er destijds, hoe zal ik het noemen, een modificatie geweest van de VW/Audi tuner ABT die hier een langeslag-motor (een zg stroker) van heeft gebouwd. De lange(re) slag zorgt ervoor dat er meer koppel bij lagere toerentallen beschikbaar is. Hiervoor is een R5-dieselkrukas van een (iirc) een Transporter gebruikt. Het probleem is dat deze 5cilinder diesels erg zeldzaam zijn.

Nu heb ik een keer opgevangen dat Volvo een tijd diesels bij Audi heeft gehaald en Volvo heeft ettelijke duizenden van die dingen geleverd.
Ik had zoiets ook al via de search gevonden maar wat ik echter niet kan achterhalen, en ik hoop dat jullie mij hiermee willen helpen, is welke blokken en wanneer zodat ik wat gerichter kan gaan zoeken.

Als iemand mij kan helpen aan modellen en bouwjaren dan kom ik er hoogstwaarschijnlijk wel uit.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. :)
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

de 2.5tdi is geleverd in de 850-V/S70 classic en de V70 van 2000/2001
c20v
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14.10.2006 - 21:27

Dank je.
Zo te zien zijn die dingen allemaal met een slag van 95.5 en dat is helaas te veel.

Hoogstwaarschijnlijk is dat allemaal hetzelfde blok?
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

ja, is allemaal hetzelfde blok
Gebruikersavatar
eaarsen
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 04.05.2006 - 13:57
Locatie: Hengelo (O)

Laat je toch die tuner de boel aanpassen.
Eric. V70 D5 2002. Full options.
c20v
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14.10.2006 - 21:27

Nou, ik was niet van plan om €1000 aan die krukas uit te geven. (dat is wat ABT vraagt) Bovendien vind ik het gepuzzel wel leuk.
JW240
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
Locatie: Zuid Limburg

als het een gesmede krukas is kun je de lagers van de drijfstangen laten offset afdraaien. Zo kun je de slag vergroten of verkleinen. Misschien een idee.
Ik denk dat ze je bij www.vankronenburg.nl wel verder kunnen helpen..
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”