Wel of geen AWD?

De eerste generatie XC60
anwo
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 10.02.2008 - 19:38

Natuurlijk is die AWD prettig, maar in NL merk je er niet veel van.
Wij hebben er met name plezier van als we in de winter in Zweden zijn.
V60 MY 14 D4 summum, geartronic, power blue, business pack connect, driver support line, scandinavian line, luxury line

XC60 MY 12 D5 summum plus, geartronic, black sapphire, zephyrs 18 inch
V70 MY 08 2.4 D summum, geartronic, oyster grey, mobility line, security line, Volvo on call, BLIS, collision warning, driver alert
XC90 MY 06 D5 summum, geartronic, nautic blue, mobility line, security line
S40, edition II, mobility line my 2006
V70 edition II my 2004
Gebruikersavatar
renezzzz
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 10.10.2011 - 16:03
Locatie: Gex

Trouwens nog een ding als de hogere aanschafprijs en kosten belangrijk zijn: beter een FWD met een extra setje winterbanden, dan AWD met alleen zomerbanden... Mooiste is natuurlijk de combinatie AWD met een extra setje winterbanden.
------------------------------------------
Wagenpark:
XC60 - D5 - Xenium - Flamenco Red
Mitsubishi Colt Invite 1.3
BMW Z4 2.5si
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

Als de kosten belangrijk waren had ik wel een benzine motor genomen, zoals eerder aangegeven heb AWD gehad maar merk in Nl het verschil niet en kom ook overal.
Voor de meeste denk ik persoonlijk dat het ook een beetje tussen de oren zit.
De ervaring leert ook dat men een beetje overmoedig raak met het idee AWD, nu kan ik alles.
In de winter zijn er even veel slip partijen zowel met als zonder AWD.
Dat geeft dus aan dat het ook een stuk ervaring is en kunnen toepassen.
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
anwo
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 10.02.2008 - 19:38

Ik ben het met je eens dat het ook wel een beetje tussen de oren zit, maar overmoediger. Nou nee. Ik heb in Zweden nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad (wel bij me), waar anderen dan wel moesten. En inderdaad wel winterbanden gemonteerd.
V60 MY 14 D4 summum, geartronic, power blue, business pack connect, driver support line, scandinavian line, luxury line

XC60 MY 12 D5 summum plus, geartronic, black sapphire, zephyrs 18 inch
V70 MY 08 2.4 D summum, geartronic, oyster grey, mobility line, security line, Volvo on call, BLIS, collision warning, driver alert
XC90 MY 06 D5 summum, geartronic, nautic blue, mobility line, security line
S40, edition II, mobility line my 2006
V70 edition II my 2004
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

zit regelmatig in oostenrijk en heb nu 9 jaar awd en heb nog nooit mijn sneeuwkettingen nodig gehad. Je hebt awd vooral voor de tractie en idd ook een awd kan gaan glijden, net zo snel als een fwd of bwd.
Nog een voordeel voor mij met awd ik kan in oostenrijk parkeren waar andere niet kunnen of durven komen.
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Ik heb meerdere skioorden per XC70 D5 AWD aangedaan, en was telkens opnieuw enorm verrast door het fantastische rijden met die combinatie (AWD, GT, Instant Traction, Nokian winterbanden).

Maar dat is eens per jaar. Koppelrijke diesels zijn heel fijn met AWD, evenals bij hevige regenval, gladheid, sneeuw..
S7025D
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.07.2013 - 09:10

Dank voor alle reacties.
Gewoon beide auto's uitproberen en dan maar een keuze maken. Lijkt mij een erg lastige keuze. De S70 heeft FWD en hebben nooit geen problemen gehad in de sneeuw e.d. Ook niet op hellingen. Ben ook erg benieuwd naar de GT.
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

S7025D schreef:Dank voor alle reacties.
Gewoon beide auto's uitproberen en dan maar een keuze maken. Lijkt mij een erg lastige keuze. De S70 heeft FWD en hebben nooit geen problemen gehad in de sneeuw e.d. Ook niet op hellingen. Ben ook erg benieuwd naar de GT.
Als je die ervaring met de S70 al hebt dan doet de XC60 FWD het gewoon beter. De tractie controle is gewoon een heel stuk beter geworden. Merk je niets van. We rijden zelf al twee jaar XC60 FWD en voor NL is dit meer dan voldoende. Wielspin zal misschien een of twee keer voorkomen maar niets meer dan met de S70. In de winter met de juiste banden doet de auto ook gewoon z'n werk. AWD is leuker ja maar echt niet alleen maar voordelen.

D3(163)/D4 FWD is een hele fijne auto om te sturen.

D5 is alleen met AWD.
Gebruikersavatar
Volvo T56
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 25.04.2008 - 22:49
Locatie: Groningen

euerw schreef: Voor de meeste denk ik persoonlijk dat het ook een beetje tussen de oren zit.
Volgens mij zit het tussen de wielen :P
Gereden:
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”