Nieuwe Volvo motorenfamilie

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
codriver
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
Locatie: @home

Betrouwbaar
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
Reader
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 14.07.2009 - 12:38

codriver schreef:Betrouwbaar
:D helder, weet die betrouwebare bron ook tijdslijnen? Wanneer komen ze? en wat doen ze aan bijtelling bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Bron stond op de vorige pagina, post van tvc15. Helaas is deze niet meer zichtbaar.
Gebruikersavatar
tvc15
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
Locatie: Twente

Ik heb het plaatje weer aan het oorspronkelijke bericht toegevoegd, Ben had al een keer gemeld dat er wat plaatjes zoekgeraakt zijn. Ik had niet gecheckt of deze ook weg was.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11704
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik zie trouwens net in de nieuwe prijslijst van de V60 (ze hebben de layout aangepast, prijzen gelijk aan de oude) dat de CO2 uitstoot van de automaat D4 geen 111 maar 109 gr/km is. Niet dat dit voor de bijtelling uit maakt, maar dat betekend dat ze in de tussentijd er toch nog weer 2 gram af hebben weten te halen...

En ook interessant dat het verbruik van de handgeschakelde D4 onder dat van de D2 uit komt.
Afbeelding
S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

arnoud schreef:Ik zie trouwens net in de nieuwe prijslijst van de V60 (ze hebben de layout aangepast, prijzen gelijk aan de oude) dat de CO2 uitstoot van de automaat D4 geen 111 maar 109 gr/km is. Niet dat dit voor de bijtelling uit maakt, maar dat betekend dat ze in de tussentijd er toch nog weer 2 gram af hebben weten te halen...

En ook interessant dat het verbruik van de handgeschakelde D4 onder dat van de D2 uit komt.
dit laatste maakt dat de verwachtingen voor de VEA D2 hoog zijn (of laag als je vanuit CO2 uitstoot kijkt)
Zoef30
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02.01.2013 - 15:38

Op zich snap ik goed dat Volvo het milieuaspect belangrijk vindt.

Maar deze maatregel snap ik helemaal niet om 2 redenen
1. Kijk naar je klant. Wie koopt er een Volvo ? Toch vaak mensen die beter dan gemiddeld verdienen en ook lol hebben aan een fijne auto en daarmee best gezien willen worden. Betaal je straks € 60.000 of meer voor een auto en kom je met een 4-cilinder aanzetten in plaats van een gedistingeerde 5 of 6 cylinder. jammer, jammer, jammer

2. Hoezo zuiniger ? Alleen in theorie lopen deze auto's zuiniger. In de praktijk haal je die moderne verbruikscijfers nooit. Ik heb zelf een V60 2 liter D3 5 cylinder en deze is zuiniger dan die D2 1.6 liter 4 cylindermotor in de V50, terwijl de V60 ook nog eens 200 kg zwaarder is !
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Zoef30 schreef:Op zich snap ik goed dat Volvo het milieuaspect belangrijk vindt.

Maar deze maatregel snap ik helemaal niet om 2 redenen
1. Kijk naar je klant. Wie koopt er een Volvo ? Toch vaak mensen die beter dan gemiddeld verdienen en ook lol hebben aan een fijne auto en daarmee best gezien willen worden. Betaal je straks € 60.000 of meer voor een auto en kom je met een 4-cilinder aanzetten in plaats van een gedistingeerde 5 of 6 cylinder. jammer, jammer, jammer

2. Hoezo zuiniger ? Alleen in theorie lopen deze auto's zuiniger. In de praktijk haal je die moderne verbruikscijfers nooit. Ik heb zelf een V60 2 liter D3 5 cylinder en deze is zuiniger dan die D2 1.6 liter 4 cylindermotor in de V50, terwijl de V60 ook nog eens 200 kg zwaarder is !
Dat ligt eraan waar je rijdt, op snelwegen is een dikke motor zuiniger, even boodschappen doen is met een lichte motor zuiniger
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Gebruikersavatar
Phacoid
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18

Wat een rare aannames. Geen enkele auto haalt de verbruikscijfers die op papier staan. Of het nu gaat om een D2 of een D5 geen van beide halen ze de cijfers. Ga een kijkje nemen op een website zoals spritmonitor en dan merk je wat er mogelijk is.

Daarbij komt dat de D2 een motor is die al zeer lang bestaat (10 jaar). In die jaren zijn er verbeteringen doorgevoerd, maar er zijn beperkingen wegens de toen gemaakte keuzes bij ontwikkeling. Deze nieuwe motoren zijn geen doorontwikkeling, maar volledig nieuw. Net om die reden is het mogelijk om volledig nieuwe technologie in te bouwen zoals computergestuurde injectoren, je bent namelijk niet beperkt door de opbouw van de motor.

Er zijn nog geen reële verbruikscijfers bekend van de nieuwe motoren, maar het zou me geenzins verbazen als die vele malen beter zijn dan de huidige D2. Een redblock motor kun je ook niet even updaten met nieuwe technologie om de verbruikscijfers omlaag te halen.

Een grote reden dat zeer veel mensen de verbruikscijfers overigens niet halen met de D2 is omdat deze eigenlijk kracht tekort komt. Een D2 vind ik in een V40 al extreem nipt, in een V50 mist ze wat kracht en in de S80 is het hek helemaal van de dam. Als je de motor dan in toeren jaagt om toch wat sportiever/sneller/plezieriger te rijden, dan ga je natuurlijk veel verbruiken. Iets wat met een D5 overigens niet anders is. Als je daar sportief mee gaat rijden, dan haal je ook geen mooie verbruikscijfers.
Zoef30
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 02.01.2013 - 15:38

helemaal geen rare aannames beste Phacoid.
Ik had voorheen ee oude V50 (model 2005) met een nog oudere 1.6 diesel motor. Daar haalde ik 4,7 liter/100 km mee, en dat was ruim volgens de opgegeven norm. Totdat men de service 2.0 installeerde: toen schoot het verbruik omhoog naar 5,2 liter/100 km
Zijn opvolger, de D2 was op papier zuiniger maar daarmee haalde ik een schamele 5,8 liter/100 km terwijl die toch 5 pk meer had dan de oude.
Met m'n V60 zit ik momenteel op 5,1.
Mijn conclusie ten aanzien van de V50 was eerder dat hoe meer men aan de motor klooit om deze op papier zuiniger te krijgen des te meer ze verbruiken. En hoe je minder CO2 uitstoot krijgt terwijl je meer verbruikt heeft nog niemand mij fatsoenlijk kunnen uitleggen :-(
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2281
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

in 2004 een nieuwe S60 2.4d 130pk gekocht, laten chiptunen naar 198 pk, gemiddeld verbruik was (over 220.000km) 5,6L/km
momenteel rij ik met een BMW 316d 2.0D 115 peekoetjes en een gemiddeld verbruik van 6l/100km
BMW is nochtans van 2011, heeft alle moderne snufjes om zo zuinig mogelijk te zijn...

volgens mij verbruiken die milieumaatregelen(roetfilter, egrshit etc) de winst op en je betaalt dan nog eens meer wegens moderne technologie
mijn V70R rijdt evengoedkoop als de 316d, 3x raden met welke ik 't meeste 'Freude am Fahren' ervaar....
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Philken, zo zuinig mogelijk in termen van CO2 uitstoot. Doe die vergelijking maar eens :wink: .

Qua rijden is het natuurlijk wel duidelijk! Zo'n 5 cylinder is in veel opzichten fijner.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 2281
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Thijs schreef:Philken, zo zuinig mogelijk in termen van CO2 uitstoot. Doe die vergelijking maar eens :wink: .

Qua rijden is het natuurlijk wel duidelijk! Zo'n 5 cylinder is in veel opzichten fijner.
lpg heeft toch een pak minder CO2 bij verbranding?

en daarbij: een nieuwe kost aan CO2 veel meer bij 't assembleren dan wat ik ooit nog met mijn R kan uitstoten


tot zover mijn groene ingesteldheid.... :twisted:
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Maar de 4.4 V8 was wel een fijne motor, ook al was hij van Japanse oorsprong.
Alleen die 1 op 8.
Ben wel blij met 1 op 40 nu.
Laatst gewijzigd door Poni op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
Boreas
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 25.09.2011 - 13:56

Zie ook topic:

What car? over de V70 met nieuwe D4 2.0 vier cylinder :(
Laatst gewijzigd door Boreas op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Meus automobilis non volvit, sed currit.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4271
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb What CAR ook gelezen en werd er niet vrolijk van, een gelijke configuratie in bestelling hebbende. Ook vreemd dat de V60 D4 met GT8 in de pers en alhier zeer positief worden beoordeeld, en dat dezelfde combinatie in de V70 dan zo anders zou zijn....

Een V70 is maar 65 kg zwaarder dan een V60, pakweg het gewicht van een puistige puber. Kan toch niet dat dit zoveel effect heeft ?

Binnen enkele weken zal ik het allemaal zelf kunnen ervaren.
Laatst gewijzigd door Fulaks op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Boreas
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 25.09.2011 - 13:56

Fulaks schreef: Ik heb What CAR ook gelezen en werd er niet vrolijk van, een gelijke configuratie in bestelling hebbende. Ook vreemd dat de V60 D4 met GT8 in de pers en alhier zeer positief worden beoordeeld, en dat dezelfde combinatie in de V70 dan zo anders zou zijn....

Een V70 is maar 65 kg zwaarder dan een V60, pakweg het gewicht van een puistige puber. Kan toch niet dat dit zoveel effect heeft ?

Binnen enkele weken zal ik het allemaal zelf kunnen ervaren.
M.b.t. de V60 lees je over de combinatie D4 en GT8 (zeer) positieve recensies, maar dezelfde combinatie in de XC60 en V70 schijnt meer problemen op te leveren, Als technische leek zou ik denken dat het een kwestie van een juiste programmering van de bak is die zo nodig met updates nog te verbeteren valt. Dus misschien valt het uiteindelijk wel mee. Zeker als je een V70 berijdt zoals hij bedoeld is, d.w.z. niet voor 190 km per uur op de Autobahn, de stoplichtsprint en de snel genomen haarspeldbocht ......., maar als een deftig, rustig, comfortabel en ruim vervoermiddel bij 120-130 km per uur.
Meus automobilis non volvit, sed currit.
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1346
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

In het laatste KNAC magazine (Carros powered) was men erg lovend over de net nieuwe series (T6 & D4 werden geloof ik genoemd).
Men vond zelfs dat Volvo een leidende positie innam met deze laatste lichting motoren.
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”