Auto opkrikken

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14347
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Gerald de Groot schreef:Volgende keer ga ik dat ook proberen. Bij de mijne tordeert de auto wel wanneer ik de beide wielen vrij krik achter het voorwiel. Je merkt dan dat de deuren wat klemmen bij openen en sluiten. Bij mijn vorige auto (peug 406 break) verbaasde me dat niet, maar van de V70 had ik dat niet verwacht. De duitse toppertjes hebben daar geen last van.
DE vraag is waarom de carrossie niet o super stijf is bij volvo.
Ik heb gevaren in in de binnenvaart zie ik heel het schip letterlijk bewegen bij zwaar weer op de luikenkap. Dat voorkomt breken.

Mogelijk dat minder volvo stijf een veiligheid onderdeel is?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2326
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Edwin schreef:
MN-NL schreef:Een trekhaak waar je een kleine 2 ton mee mag slepen en die onder de langsliggers gemonteerd wordt met 6x M12 uit mijn hoofd, daar kan je gerust de krik onder zetten hoor, om de wielen te wisselen of bokjes te plaatsen.

gr. Marc
Dat klinkt inderdaad solide genoeg, maar waarom is de kogeldruk dan in verhouding zo laag? Ik begrijp dat trekken aan de haak een andere belasting op de constructie geeft dan druk recht van boven. Maar is die druk recht van onder, als de krik eronder zit, dan niet net zo belastend op/voor de constructie als van bovenaf? En zou dan in dat geval ook maar maximaal 75~100 kg. mogen zijn?

Gr. Edwin.
Bij de kogeldruk is m.i. niet zo zeer de sterkte van de constructie van de haak van belang, daarbij is de invloed van die kogeldruk (op die positie) op de vering/demping/wegligging bij een rijdende auto het belangrijkste. De haakconstructie jan echt wel meer aan dan die 75 kg.
Waarmee ik weer niet wil zeggen dat het mij nou direct verstandig lijkt een (garage)krik onder de haak te plaatsen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

De krachten die op de trekhaak uitgeoefend worden tijdens rijden (bijv 110 km/u met de caravan incl. belading van 1500kg) liggen ver boven de statische kogeldruk van 50 a 75 kg en komen ook nuet alleen van boven. Een trekhaak is een degelijk en overgedimensioneerd ding. Met een bepaald gebruiksdoel trouwens maar dat zegt niet dat er geen andere mogelijkheden zijn ;-)

Gr. Marc
w.stif
4th Gear member
Berichten: 508
Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
Locatie: West-Friesland

Edwin schreef:
w.stif schreef:
Foei, een pneumatische slagmoersleutel :evil:
Nooit gebruiken, zetten de boel altijd veels te vast.
Bij wielen altijd het betere handwerk toepassen, handvast draaien met kruissleuteltje en dan de momentsleutel (140nm) erover heen!

Tenzij het geen slagmoersleutel is links onderin de foto, dan heb ik weer eens een te grote en voorbarige mond gehad...

Gr. Edwin.
Nee hoor het is gewoon een luchttol om de wielen los te draalen.
Om de wielen vast te zetten gebruik ik een moment sleutel, ingestelt op 140nm, waarschijnlijk licht hij op de foto net uit het zicht!
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
Frenky
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.11.2013 - 13:34

Ik zit met de volgende vraag: hoever moet je de standaard krik uitdraaien voordat een van de wielen vij komt van de grond? Ik was net even aan het kijken hoe het een en ander werkt met opkrikken van mijn volvo, maar voor mijn gevoel had ik de krik al best een eind uitgedraaid zonder dat het wiel vrij kwam van de grond. Ik had de krik onder het voorste opkrikpunt gezet. Moet er wel bij vermelden dat mijn oprit heel licht oploopt.
Bij mijn 850 had ik het gevoel dat de krik minder uitgedraaid hoefde te worden.

Mijn vraag staat is dan ook nu hoever hij bij jullie uitgedraaid is voordat een wiel vrij komt? Zaterdag wil ik er namelijk de winterbanden onderleggen. Dan trouwens wel op een plek die geheel vlak is.
Gebruikersavatar
DrRossi
4th Gear member
Berichten: 643
Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46

Behoorlijk ver, ik vindt het veel te ver en gevaarlijk. leg um gottes willen eem blok achter een wiel.
Ik had op mijn rit naar huis een lekke band en gebruikte voor het eerst de standaard krik, de auto pleurde er vrolijk van af, gelukkig had ik nog en potkrikje bij me.
Vervolg is binnenkort te lezen op "wat heb je gekocht om je auto te verwennen" ;o)
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Gewoon doordraaien, hij komt vanzelf een keer.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Helemaal zonder risico is het gebruik van de standaard Volvo-krik niet hoor! lees en huiver!
En zet hem níet op een helling als je de auto opkrikt! Daar is de krik écht niet op berekend.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1912
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik heb afgelopen vrijdag ook weer de winterbanden eropgelegd, gewoon zelf op de oprit die heel iets afloopt. Ik leg dan aan de andere kant van de auto achter beide wielen een blok hout met schuine zijde.
Gaat al jaren goed hoor. En daarbij staat de auto ook nog eens alleen in p-stand en niet op de handrem. (Die heb ik, sinds de trommels vervangen zijn 2,5 jaar geleden, zelfs nooit meer gebruikt.)

Ik krik de auto altijd zo hoog op dat beide wielen tegelijk vrij hangen. Ik moet zeggen dat dat punt al vrij snel bereikt wordt.
Dus in totaal 2x krikken en de banden liggen erop. 30 minuten werk!

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Tip van de dag: houd je handrem gangbaar door hem geregeld aan te trekken! Als de monteur dat doet voor de APk (en dat doet hij!) en hij blijft daarna hangen, ben je de klos.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1912
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Oceanracer schreef:Tip van de dag: houd je handrem gangbaar door hem geregeld aan te trekken! Als de monteur dat doet voor de APk (en dat doet hij!) en hij blijft daarna hangen, ben je de klos.
Oww, dat wist ik niet. Bedankt voor de tip van deze dag.
Zal hem af en toe gaan gebruiken (de handrem)! :roll:

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

Wat een gezoek nu een duidelijk plaatje gevonden:

http://www.motor-talk.de/bilder/s80-wo- ... 70221.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

Je ziet dus op het plaatje dat je het op twee manieren kunt doen met en zonder een blokje hout, dus het ene punt voor het krikken en dan kun je op het andere punt je assteun plaatsen.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”