V60 PIH - Verbruikscijfers/rijstrategie
- temparery
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11.01.2012 - 23:45
waar maken jullie je nou druk om o procent bijtelling en nog steeds is het niet goed .een dieselmotor van 215 pk met een wagen gewicht van meer dan 2000 kilo kan geen verbruikskampioen worden dat snapt toch iedereen???
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Maar zo staat het niet in de folder.. Enneh, die 0% bijtelling krijg je omdat de auto heel zuinig is/kan zijn. Dus wat is precies je punt?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 19.08.2013 - 21:39
1850 kilo, niet overdrijven.temparery schreef:waar maken jullie je nou druk om o procent bijtelling en nog steeds is het niet goed .een dieselmotor van 215 pk met een wagen gewicht van meer dan 2000 kilo kan geen verbruikskampioen worden dat snapt toch iedereen???
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 23.12.2010 - 09:27
Hij rekent zichzelf er bijSkibs schreef:1850 kilo, niet overdrijven.temparery schreef:waar maken jullie je nou druk om o procent bijtelling en nog steeds is het niet goed .een dieselmotor van 215 pk met een wagen gewicht van meer dan 2000 kilo kan geen verbruikskampioen worden dat snapt toch iedereen???

2013: Volvo V60 D6 PIH (cert. 863)
2010: Volvo XC70 Summum MY2010
2005: Volvo XC70 Summum MY 2003
2000: Seat Alhambra
1996: Opel Vectra
2010: Volvo XC70 Summum MY2010
2005: Volvo XC70 Summum MY 2003
2000: Seat Alhambra
1996: Opel Vectra
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
+1, eens!temparery schreef:waar maken jullie je nou druk om o procent bijtelling en nog steeds is het niet goed .een dieselmotor van 215 pk met een wagen gewicht van meer dan 2000 kilo kan geen verbruikskampioen worden dat snapt toch iedereen???
Het gaat er ook helemaal niet om wat je werkelijk verbruikt, het gaat er voor sommigen om dat ze een goed gevoel hebben bij de gedachte dat ze goed bezig zijn. Voor de tweede categorie gaat het alleen om het geld en dan heb je nog de categorie Superfunky en die doet het alleen omdat de mensen in Utrecht daar zo blij van worden!
Deze stad is namelijk zo vreselijk verrot en slecht ingericht dat ik hier gewoon iedere dag de helft van mijn verbruik voor een ritje van 40 km voor stoplichten sta te verdampen. Interesseert mij dat hele verbruik, maar voor de kindertjes die erin rondlopen vind ik het wel zielig.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5286
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Net de nwe VOC aan de praat gekregen gisteren en vandaag twee langere ritten gemaakt:
Gisteren een rit naar Belgie totaal 6:02 uur, 5,7 l/100 km over 522 km. Gemiddeld dus zo'n 87 km/h en uiteraard 1 accu lading die op deze afstand qua verbruiksinvloed te verwaarlozen is.
Vandaag rit naar het westen van het land totaal 3:14 uur, 5,1 l/100 km over 228 km Gemiddeld dus 70 km/h.
Beide ritten geven een goed beeld van wat de auto doet op alleen de diesel en dat zijn getallen die mij 100% meevallen, automaat, zware auto, dikke motor etc.
Gisteren een rit naar Belgie totaal 6:02 uur, 5,7 l/100 km over 522 km. Gemiddeld dus zo'n 87 km/h en uiteraard 1 accu lading die op deze afstand qua verbruiksinvloed te verwaarlozen is.
Vandaag rit naar het westen van het land totaal 3:14 uur, 5,1 l/100 km over 228 km Gemiddeld dus 70 km/h.
Beide ritten geven een goed beeld van wat de auto doet op alleen de diesel en dat zijn getallen die mij 100% meevallen, automaat, zware auto, dikke motor etc.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33116
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Redelijk herkenbaar Niels!
Maar nu weer heerlijk aan de laadpaal
Maar nu weer heerlijk aan de laadpaal

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 22.10.2013 - 11:46
Wat is jullie strategie bij een rit van zeg 100 km waarvan begin en eind in stad zijn en middenstuk snelweg is. Op de Prodrive training werd aangegeven dat het handig is om dan meteen de 'save' stand te kiezen als je weet dat je verder gaat rijden dan je met de accu's kan komen. Dat had te maken met het feit dat als de accu leger wordt, de diesel ook in hybride stand meer ging verbruiken om de accu bij te laden. Het zou renderen om wat lading in de accu's te houden.
Mijn eerste gedacht zou zijn pure in de stad en dieselen op de snelweg. Heeft iemand al ondervonden wat de meest economische stand is om een dergelijk traject te rijden? Zou leuk zijn om gevalideerde rijstrategieën te hebben per soort trip. Ik rijd nu ~1700 km met gemiddeld 4,5 liter per 100 km. Niet slecht maar moet beter kunnen (in het begin werd mijn laadpas niet herkend dus heb ik weinig kunnen laden).
Lennart
Mijn eerste gedacht zou zijn pure in de stad en dieselen op de snelweg. Heeft iemand al ondervonden wat de meest economische stand is om een dergelijk traject te rijden? Zou leuk zijn om gevalideerde rijstrategieën te hebben per soort trip. Ik rijd nu ~1700 km met gemiddeld 4,5 liter per 100 km. Niet slecht maar moet beter kunnen (in het begin werd mijn laadpas niet herkend dus heb ik weinig kunnen laden).
Lennart
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33
Ik rij vanuit huis eerst op Hybrid naar de snelweg, vervolgens AWD en rustig met 100 totdat ik de snelweg af ga en ga dan weer terug in Hybrid voor het sluipverkeer. (pure is leuk voor de zomer want airco werkt boven 5 graden nog in Hybrid en dat is weer fijn voor condens…) Op een rit van 70 km verbruik ik zo 2 liter. Wanneer ik echt de tijd heb en een pontje pak rij ik 57 KM met 0,8 liter diesel. Inmiddels laadpalen bij me op kantoor geplaatst en binnenkort thuis met een vaste kabel.
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
V70D5AWD Edition sport 2007
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33116
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik doe Pure naar de snelweg toe, dan ergens als ik weet dat er traject controle is zet ik hem in zijn zes en rij ik rustig 100/120 en dan zorg ik dat hij nog kwart accu heeft als ik de stad weer in rij.
En dan hopen dat ik daar weer kan laden
En dan hopen dat ik daar weer kan laden

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 26.09.2013 - 22:45
- Locatie: Sneek en Zwolle
Ik kan op twee manieren naar mijn werk:
1. stukje stad, 85 km snelweg, stukje stad
2. stukje stad, 40 km snelweg, 40 km 100 km weg, stukje stad.
Het verbruik op traject 2 ligt aanmerkelijk lager. Ik rij dan stad uit hybride (zodat alle kachels functies werken), 40 km snelweg met save stand en de volgende 40 km electrisch bij een snelheid van zo'n 90 km gemiddeld. Het verbruik is dan 3,5 l op 100 km.
Traject 2 rij ik stad uit hybride, eerste 40 km daarna hybride met een snelheid van gem. 120 km. en rest van het traject ook hybride (gem. snelheid vaak 130 km) maar dan is de accu leeg. Verbruik schat ik dan ongeveer 4,3 liter per km. Overigens nog steeds niet slecht.
De (logische) conclusie is dat bij electrisch rijden boven de 120 km de accu heel snel (ongeveer na 30/35 km) leeg is en je verder aangewezen bent op de niet zo heel zuinige diesel.
1. stukje stad, 85 km snelweg, stukje stad
2. stukje stad, 40 km snelweg, 40 km 100 km weg, stukje stad.
Het verbruik op traject 2 ligt aanmerkelijk lager. Ik rij dan stad uit hybride (zodat alle kachels functies werken), 40 km snelweg met save stand en de volgende 40 km electrisch bij een snelheid van zo'n 90 km gemiddeld. Het verbruik is dan 3,5 l op 100 km.
Traject 2 rij ik stad uit hybride, eerste 40 km daarna hybride met een snelheid van gem. 120 km. en rest van het traject ook hybride (gem. snelheid vaak 130 km) maar dan is de accu leeg. Verbruik schat ik dan ongeveer 4,3 liter per km. Overigens nog steeds niet slecht.
De (logische) conclusie is dat bij electrisch rijden boven de 120 km de accu heel snel (ongeveer na 30/35 km) leeg is en je verder aangewezen bent op de niet zo heel zuinige diesel.
Volvo V60 Hybrid Chrystal White
Historie:
BMW 530d station
Alfa 159 3.2 v6 station
Alfa 156 GTA station
Alfa 156 1.8 sedan
Alfa 145 1.8
Alfa 33 sedan
Historie:
BMW 530d station
Alfa 159 3.2 v6 station
Alfa 156 GTA station
Alfa 156 1.8 sedan
Alfa 145 1.8
Alfa 33 sedan
- Arnold
- 5th Gear member
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Dit heb ik ook tijdens de ECO-training bevestigd gekregen. De luchtweerstand neemt in verhouding tot de snelheid logaritmisch toe. Dit betekent bij hogere snelheden een veel hogere luchtweerstand. De instructeur adviseerde me dan ook om de accu te gebruiken op provinciale wegen en in de stad.Noworries schreef:De (logische) conclusie is dat bij electrisch rijden boven de 120 km de accu heel snel (ongeveer na 30/35 km) leeg is en je verder aangewezen bent op de niet zo heel zuinige diesel.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Je kan er ook voor kiezen om op de snelweg de "pook" naar links te gooien en het snelwegtraject zo veel mogelijk in 6 te rijden. Dan gebruik je ook geen accu, maar loopt de diesel minder zwaar.Noworries schreef:Ik kan op twee manieren naar mijn werk:
1. stukje stad, 85 km snelweg, stukje stad
2. stukje stad, 40 km snelweg, 40 km 100 km weg, stukje stad.
Het verbruik op traject 2 ligt aanmerkelijk lager. Ik rij dan stad uit hybride (zodat alle kachels functies werken), 40 km snelweg met save stand en de volgende 40 km electrisch bij een snelheid van zo'n 90 km gemiddeld. Het verbruik is dan 3,5 l op 100 km.
Traject 2 rij ik stad uit hybride, eerste 40 km daarna hybride met een snelheid van gem. 120 km. en rest van het traject ook hybride (gem. snelheid vaak 130 km) maar dan is de accu leeg. Verbruik schat ik dan ongeveer 4,3 liter per km. Overigens nog steeds niet slecht.
De (logische) conclusie is dat bij electrisch rijden boven de 120 km de accu heel snel (ongeveer na 30/35 km) leeg is en je verder aangewezen bent op de niet zo heel zuinige diesel.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik hou nergens rekening mee, heb m vrijwel altijd in hybrid staan, gewoon automaat, heb 5500 km gereden in 4,5 week waarvan een paar honderd km met zware paardentrailer, rij redelijk vlot, laad de accu 1x per dag helemaal op.
Volgens VOC app: 6,2 l / 100km, avg speed 63 km/h
Volgens VOC app: 6,2 l / 100km, avg speed 63 km/h
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 26.09.2013 - 22:45
- Locatie: Sneek en Zwolle
Dank voor je tip. Wat zou eigenlijk het verschil zijn? Is dat dat in de hybrid mode de accu toch nog zo nu en dan bijgeladen wordt door de motor? En blijkbaar gebeurd dat handmatig in de zes niet? Mijn verbruik bij rijden op diesel met 120 km per uur is nu rond de 1:15,5. Kan dat nog omlaag? Ik heb nu zo'n 2000 km gereden. Hoe is jullie ervaring, gaat het verbruik nu verloop van tijd nog omlaag?RoaldH schreef:Je kan er ook voor kiezen om op de snelweg de "pook" naar links te gooien en het snelwegtraject zo veel mogelijk in 6 te rijden. Dan gebruik je ook geen accu, maar loopt de diesel minder zwaar.Noworries schreef:Ik kan op twee manieren naar mijn werk:
1. stukje stad, 85 km snelweg, stukje stad
2. stukje stad, 40 km snelweg, 40 km 100 km weg, stukje stad.
Het verbruik op traject 2 ligt aanmerkelijk lager. Ik rij dan stad uit hybride (zodat alle kachels functies werken), 40 km snelweg met save stand en de volgende 40 km electrisch bij een snelheid van zo'n 90 km gemiddeld. Het verbruik is dan 3,5 l op 100 km.
Traject 2 rij ik stad uit hybride, eerste 40 km daarna hybride met een snelheid van gem. 120 km. en rest van het traject ook hybride (gem. snelheid vaak 130 km) maar dan is de accu leeg. Verbruik schat ik dan ongeveer 4,3 liter per km. Overigens nog steeds niet slecht.
De (logische) conclusie is dat bij electrisch rijden boven de 120 km de accu heel snel (ongeveer na 30/35 km) leeg is en je verder aangewezen bent op de niet zo heel zuinige diesel.
Volvo V60 Hybrid Chrystal White
Historie:
BMW 530d station
Alfa 159 3.2 v6 station
Alfa 156 GTA station
Alfa 156 1.8 sedan
Alfa 145 1.8
Alfa 33 sedan
Historie:
BMW 530d station
Alfa 159 3.2 v6 station
Alfa 156 GTA station
Alfa 156 1.8 sedan
Alfa 145 1.8
Alfa 33 sedan
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 26.09.2013 - 22:45
- Locatie: Sneek en Zwolle
Dank voor je tip. Wat zou eigenlijk het verschil zijn? Is dat dat in de hybrid mode de accu toch nog zo nu en dan bijgeladen wordt door de motor? En blijkbaar gebeurd dat handmatig in de zes niet? Mijn verbruik bij rijden op diesel met 120 km per uur is nu rond de 1:15,5. Kan dat nog omlaag? Ik heb nu zo'n 2000 km gereden. Hoe is jullie ervaring, gaat het verbruik nu verloop van tijd nog omlaag?RoaldH schreef:Je kan er ook voor kiezen om op de snelweg de "pook" naar links te gooien en het snelwegtraject zo veel mogelijk in 6 te rijden. Dan gebruik je ook geen accu, maar loopt de diesel minder zwaar.Noworries schreef:Ik kan op twee manieren naar mijn werk:
1. stukje stad, 85 km snelweg, stukje stad
2. stukje stad, 40 km snelweg, 40 km 100 km weg, stukje stad.
Het verbruik op traject 2 ligt aanmerkelijk lager. Ik rij dan stad uit hybride (zodat alle kachels functies werken), 40 km snelweg met save stand en de volgende 40 km electrisch bij een snelheid van zo'n 90 km gemiddeld. Het verbruik is dan 3,5 l op 100 km.
Traject 2 rij ik stad uit hybride, eerste 40 km daarna hybride met een snelheid van gem. 120 km. en rest van het traject ook hybride (gem. snelheid vaak 130 km) maar dan is de accu leeg. Verbruik schat ik dan ongeveer 4,3 liter per km. Overigens nog steeds niet slecht.
De (logische) conclusie is dat bij electrisch rijden boven de 120 km de accu heel snel (ongeveer na 30/35 km) leeg is en je verder aangewezen bent op de niet zo heel zuinige diesel.
Volvo V60 Hybrid Chrystal White
Historie:
BMW 530d station
Alfa 159 3.2 v6 station
Alfa 156 GTA station
Alfa 156 1.8 sedan
Alfa 145 1.8
Alfa 33 sedan
Historie:
BMW 530d station
Alfa 159 3.2 v6 station
Alfa 156 GTA station
Alfa 156 1.8 sedan
Alfa 145 1.8
Alfa 33 sedan
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 10.05.2013 - 09:56
- Locatie: Groningen
Dat hangt nogal sterk af van het gebruik. Ik zit nu op 1.8 l/100km. Maar als ik geen lange afstanden (meer dan 55 km) doe, dan zou dat makkelijk naar 1.2 l /100km moeten kunnen.
Als je in Hybrid rijdt, dan springt de diesel aan bij een vermogensvraag (optrekken en bv. heuvelop) en als de accu bijna leeg is. Als je na dat punt nog elektrisch rijdt, dat kan alleen als je in de file staat of door een woonwijk gaat waar je 30 mag. Dan zal de diesel zodra die toch aangaat bij gaan laden door meer toeren te maken totdat punt. In het Hybrid dashboard zie je ook een lichte kleurwijziging bij dat punt.
mijn ww werk verkeer is 52 km. Net te ver om normaal gesproken dat op de accu te doen. Ik rij altijd weg in pure om na zo'n 40 km de hybrid stand aan te zetten. Omdat ik toch al weet dat de diesel aan moet. Het bijladen m.b.v. de diesel is namelijk niet echt efficiënt. Het laatste stukje vanaf de snelweg door de wijk naar mijn werklocatie kan ik dan net nog op het laatste beetje acculading doen. Eventueel door hem weer op pure te zetten. Zo heb optimaal gebruik gemaakt van de accu, en heb ik in totaal maar 0.4 tot 0.5 liter diesel nodig per rit.
Op de terugweg maak ik juist gebruik van de save stand omdat het eerste stuk snelweg is. ik rij dan net zolang verder op diesel totdat ik weet dat ik mijn huis moet kunnen halen op de resterende acculading.
Het blijft overigens erg leuk om uit te vinden wat het meest efficiënt is.
Als je in Hybrid rijdt, dan springt de diesel aan bij een vermogensvraag (optrekken en bv. heuvelop) en als de accu bijna leeg is. Als je na dat punt nog elektrisch rijdt, dat kan alleen als je in de file staat of door een woonwijk gaat waar je 30 mag. Dan zal de diesel zodra die toch aangaat bij gaan laden door meer toeren te maken totdat punt. In het Hybrid dashboard zie je ook een lichte kleurwijziging bij dat punt.
mijn ww werk verkeer is 52 km. Net te ver om normaal gesproken dat op de accu te doen. Ik rij altijd weg in pure om na zo'n 40 km de hybrid stand aan te zetten. Omdat ik toch al weet dat de diesel aan moet. Het bijladen m.b.v. de diesel is namelijk niet echt efficiënt. Het laatste stukje vanaf de snelweg door de wijk naar mijn werklocatie kan ik dan net nog op het laatste beetje acculading doen. Eventueel door hem weer op pure te zetten. Zo heb optimaal gebruik gemaakt van de accu, en heb ik in totaal maar 0.4 tot 0.5 liter diesel nodig per rit.
Op de terugweg maak ik juist gebruik van de save stand omdat het eerste stuk snelweg is. ik rij dan net zolang verder op diesel totdat ik weet dat ik mijn huis moet kunnen halen op de resterende acculading.
Het blijft overigens erg leuk om uit te vinden wat het meest efficiënt is.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40808
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik zie het al, autorijden wordt weer een uitdaging ! 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- kissyfur
- 3rd Gear member
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 17.03.2013 - 12:04
Jemig wat een ingewikkeldheid zeg.
Dat de diesel in hybrid harder werkt om de accu bij te laden is nieuw voor me. Ik dacht dat hij dat alleen deed als je op Save drukte bij een lege accu en hij m dan vol gaat laden, en dat anders de accu alleen door regeneratie geladen wordt.
Dat de diesel in hybrid harder werkt om de accu bij te laden is nieuw voor me. Ik dacht dat hij dat alleen deed als je op Save drukte bij een lege accu en hij m dan vol gaat laden, en dat anders de accu alleen door regeneratie geladen wordt.