DIY: Spiegelkappen spuiten (r-design zilver)

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Ult1mate
1st Gear member

Sinds een aantal weken de trotse eigenaar van een v50 MY2004. Het is een 2.0D met 275.000 kilometers op de teller. Altijd dealer onderhouden geweest en goed voor gezorgd. Hij rijdt dan ook nog als nieuw!

Er zijn echter een aantal aanpassingen die ik wil doorvoeren. Ik vind zelf de zwarte r-design v50 erg mooi. En wil dus ook overschakelen op een r-design look. Helaas kon ik nergens de mat metallic spiegelkappen voor een 2004 model vinden. Wellicht dat deze ook niet bestaan?

Daarom heb ik dus onlangs maar zelf mijn handen uit de mouwen gestoken en heb de spiegelkappen van mijn v50 gespoten. De kosten waren ongeveer € 30,00. En dan houd je nog voldoende verf over om het nogmaals te doen. Het resultaat is erg goed. Ik raad dit dus ook iedereen die twijfelt aan.

Hieronder stap voor stap de toelichting.

Stap 1 - Benodigdheden
1x Motip nummer 55217 (400ml)
1x Colormatic 1K Klarlack matt (400ml)
1x Motip Plastic Primer (optioneel)

Afbeelding

Stap 2 - Spiegelkap loshalen
Om een net resultaat te krijgen zul je uiteraard eerst de spiegelkap los moeten halen. Op YouTube staan filmpjes hoe je dit het beste doet. Denk eraan dat je de spiegels even afdekt als de kappen eraf zijn, voor het geval het gaat regenen.

Stap 3 - Schuren & ontvetten
Ruw de spiegelkappen op met fijn schuurpapier en een beetje water. Vervolgens met een stofvrije doek en wat ammoniak ontvetten.

Afbeelding

Stap 4 - Spuiten zilver metallic
Na de spiegelkappen goed te hebben geschuurd en gereinigd, leg je deze op een stofvrije plaats waar het niet te koud is. Een aantal kranten eronder en spuiten maar. Zelf heb ik de kappen eerst nog ingespoten met Motip Plastic Primer. Dit is niet noodzakelijk maar verbetert de hechting. Vervolgens 20 minuten laten drogen en de eerste laag metallic lak aanbrengen. Breng altijd dunne lagen aan. Uitgangspunt is 60% gedekt na de eerste spuitbeurt, 80% na de tweede en 100% na de derde. Ikzelf heb er 4x over gedaan om tot een goed resultaat te komen. Telkens met 15 minuten tussen iedere ronde. Zorg ook dat je alle hoekjes en zijkanten goed meeneemt. Ik vond het daarom handiger om de spiegelkappen op een verhoging te plaatsen (houten balk).

Eerste laag:
Afbeelding

Tweede laag:
Afbeelding

Vierde laag:
Afbeelding

Stap 5 - Blanke lak
Na de laatste metallic laag laat je de kappen ca. 30 minuten drogen. Zorg dat er geen stof op de kappen dwarrelt. Dit blijf je namelijk zien! Vervolgens afwerken met twee of drie lagen matte lak.

Net na de laatste laag blanke lak:
Afbeelding

Stap 6 - Spiegelkappen monteren
Na de laatste laklaag laat je de spiegels 24 uur drogen zodat de lak goed hard kan worden. Vervolgens kun je ze op de auto monteren.

Resultaat:
Afbeelding

Afbeelding
Lexus76
3rd Gear member

Supercool!
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Summum
6th Gear member

Knap staaltje huisvlijt met een mooi resultaat!

Ga je dit ook doen met de roofrails?
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Dennis Postma
1st Gear member

Dat ziet er erg goed uit.

De kappen bestaan inderdaad niet voor my '04. Het eerste model V50 met zulke kappen was die uit 2007, echter had deze al de nieuwere grotere spiegels. Daar heb ik nog de grijs metalic kappen van liggen voor de liefhebber. Zal deze tzt nog eens aanbieden in de te koop hoek.

Ik vind dit een erg mooi alternatief, ga zeker overwegen dit ook zo te gaan doen. Bedankt voor de keurige beschrijving. :thumbleft:
Ult1mate
1st Gear member

@Lexus76:
Absoluut!

@Summum:
Dank u! Over de roofrails twijfel ik nog. Persoonlijk vind ik ze wel het mooist in de metallic kleur. Dus waarschijnlijk wel. Vandaar ook dat ik eerst de spiegels heb gedaan: mocht het mislukken dan bleef de schade beperkt. Ik ga nu eerst een (r-design) spoiler bestellen en die monteren en spuiten.

@Dennis Postma:
Dat vermoedde ik inderdaad al (dat ze niet bestaan). Deze update is overigens makkelijk zelf uit te voeren en het resultaat ziet er strak uit. Ook in de wasbeer hoef je geen angst te hebben: de lak blijft er keurig op. Ik ben trouwens erg benieuwd naar jouw spiegelkappen, zodra je ze hebt gespoten! Misschien een idee om foto's van het resultaat in dit topic te plaatsen?
V50-Mart
4th Gear member

Keurige handleiding, en ik zou het zeker ook proberen ware het niet dat ik een geheel zwarte auto prefereer. Wel een schitterend resultaat!
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
Dennis Postma
1st Gear member

@Ult1mate, het zal nog wel even duren voor ik er mee bezig ga. Maar zal het tzt wel plaatsen.
_pm
1st Gear member

Heel duidelijk verhaal!
Hoe heb je de kappen losgemaakt, ik heb ook een filmpje op youtube gekeken, maar het is me niet gelukt. Kan je een korte beschrijving geven?
Ult1mate
1st Gear member

@_pm:
Ja, hoor. Het is even wat gepeuter en het kost ook even wat kracht maar het werkt als volgt:
Eerst verzet je de spiegels (dus alleen de spiegel zelf) naar de stand waarop hij helemaal naar binnen is gericht. Dan kun je net met je vingers tussen de spiegel en het omhulsel. Vervolgens trek je de spiegel naar buiten toe (dus weg van de auto) en naar je toe (richting achterkant van de auto). Daarna verzet je de spiegel in de stand waarop hij helemaal naar buiten is gericht en kun je de spiegel loshalen. Let op: de spiegel zit wel met 2 elektrische draden vast. Deze moet je als laatste loshalen.

Vooral de eerste stap kost even wat kracht. Je moet de spiegel namelijk naar buiten over een richeltje heen trekken.

Vervolgens kun je de kap van binnenuit losduwen, bijvoorbeeld door er een botte schroevendraaier tegen te drukken.

Laat maar even weten of het is gelukt?
Volvo V50 2.0D MY2004
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”