Er zijn echter een aantal aanpassingen die ik wil doorvoeren. Ik vind zelf de zwarte r-design v50 erg mooi. En wil dus ook overschakelen op een r-design look. Helaas kon ik nergens de mat metallic spiegelkappen voor een 2004 model vinden. Wellicht dat deze ook niet bestaan?
Daarom heb ik dus onlangs maar zelf mijn handen uit de mouwen gestoken en heb de spiegelkappen van mijn v50 gespoten. De kosten waren ongeveer € 30,00. En dan houd je nog voldoende verf over om het nogmaals te doen. Het resultaat is erg goed. Ik raad dit dus ook iedereen die twijfelt aan.
Hieronder stap voor stap de toelichting.
Stap 1 - Benodigdheden
1x Motip nummer 55217 (400ml)
1x Colormatic 1K Klarlack matt (400ml)
1x Motip Plastic Primer (optioneel)

Stap 2 - Spiegelkap loshalen
Om een net resultaat te krijgen zul je uiteraard eerst de spiegelkap los moeten halen. Op YouTube staan filmpjes hoe je dit het beste doet. Denk eraan dat je de spiegels even afdekt als de kappen eraf zijn, voor het geval het gaat regenen.
Stap 3 - Schuren & ontvetten
Ruw de spiegelkappen op met fijn schuurpapier en een beetje water. Vervolgens met een stofvrije doek en wat ammoniak ontvetten.

Stap 4 - Spuiten zilver metallic
Na de spiegelkappen goed te hebben geschuurd en gereinigd, leg je deze op een stofvrije plaats waar het niet te koud is. Een aantal kranten eronder en spuiten maar. Zelf heb ik de kappen eerst nog ingespoten met Motip Plastic Primer. Dit is niet noodzakelijk maar verbetert de hechting. Vervolgens 20 minuten laten drogen en de eerste laag metallic lak aanbrengen. Breng altijd dunne lagen aan. Uitgangspunt is 60% gedekt na de eerste spuitbeurt, 80% na de tweede en 100% na de derde. Ikzelf heb er 4x over gedaan om tot een goed resultaat te komen. Telkens met 15 minuten tussen iedere ronde. Zorg ook dat je alle hoekjes en zijkanten goed meeneemt. Ik vond het daarom handiger om de spiegelkappen op een verhoging te plaatsen (houten balk).
Eerste laag:

Tweede laag:

Vierde laag:

Stap 5 - Blanke lak
Na de laatste metallic laag laat je de kappen ca. 30 minuten drogen. Zorg dat er geen stof op de kappen dwarrelt. Dit blijf je namelijk zien! Vervolgens afwerken met twee of drie lagen matte lak.
Net na de laatste laag blanke lak:

Stap 6 - Spiegelkappen monteren
Na de laatste laklaag laat je de spiegels 24 uur drogen zodat de lak goed hard kan worden. Vervolgens kun je ze op de auto monteren.
Resultaat: